ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

فرمت HEIF چیست و چه مزایایی دارد؟

فرمت جدید تصاویر، یعنی HEIF (مخفف High Efficiency Image Format) چند وقتی است که توسط اپل مورد استفاده قرار گرفته و قرار است اندروید P هم از آن استفاده کند؛ جانشینی مدرن برای فرمت JPEG ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

فرمت جدید تصاویر، یعنی HEIF (مخفف High Efficiency Image Format) چند وقتی است که توسط اپل مورد استفاده قرار گرفته و قرار است اندروید P هم از آن استفاده کند؛ جانشینی مدرن برای فرمت JPEG که عموما با پسوند HEIC در سیستم‌ها یافت می‌شود.

HEIF‌ چیست؟

این فرمت، تصاویر را با حجم کمتر و کیفیت بیشتر نسبت به فرمت استاندارد قدیمی، یعنی JPEG  تولید می‌کند. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، HEIF فرمتی بهتر نسبت به JPEG‌ است.

HEIF این بهینگی را با استفاده از روش‌های پیشرفته‌تر در امر فشرده سازی به دست آورده. این فرمت جدید از روش فشرده‌سازی فرمت‌های ویدیویی با نام HEVC یا H.265 که احتمالا بیشتر در ویدیو‌ها دیده باشید، استفاده می‌کند.

در حالی که بیشتر کاربران این فرمت‌ را در محصولات اپل همراه با iOS 11 مشاهده کرده‌اند، اما این فرمت بخشی از تکنولوژی این شرکت آمریکایی نیست. این فرمت بر اساس استاندارد‌های گروه MPEG (مخفف Moving Picture Experts Group) بنا شده و در اندروید P هم آن را خواهید دید. بر اساس گفته‌های MPEG و Apple این فرمت جدید برای تصاویر، حجمی نصف JPEG ولی کیفیتی در همان حد –یا حتی بالاتر- خواهد داشت.

اما HEIF فقط راجع به حجم فایل‌ها نیست. این فرمت، مجموعه‌ای متنوع از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد که پیش از این در JPEG‌ وجود نداشتند، مثل شفافیت و رنگ ۱۶ بیتی. دوربین‌های آیفون می‌توانند تصاویر ۱۰ بیتی بگیرند. بنابراین قدرت ۱۶ بیتی HEIF، نسبت به JPEG که ۸ بیتی است، می‌تواند حرکت رو به جلوی مطلوبی باشد.

شما می‌توانید ویرایش‌هایی نظیر چرخاندن عکس، قطع کردن تصاویر، اضافه کردن تیتر و اضافه کردن لایه‌های دیگر را روی تصاویر HEIF انجام دهید. این ویرایش‌ها بدون ایجاد تصویری دیگر در پس زمینه‌ی سیستم ذخیره سازی می‌شود. به این معنی که می‌توانید بعد‌ها و هر زمانی که خواستید، تصویر را به همان حالت قبل برگردانید.

فایل HEIC چیست؟

وقتی با استفاده از آیفون یا آیپد عکسی بگیرید، این عکس با پسوند .HEIC ذخیره می‌شود. فرمت HEIC می‌تواند صدا‌ها و تصاویری که با فرمت HEVC انکود شده‌اند را ذخیره کند.

به عنوان مثال، اگر لایو فوتوز در آیفون فعال باشد و با آن عکسی بگیرید، شما فایلی با پسوند .HEIC خواهید داشت که شامل چند قطعه عکس و یک صدای ضبط شده است.

HEIF به مراتب بهتر از JPEG است

فرمت HEIF از هر نظر نسبت به JPEG یک حرکت رو به جلو محسوب می‌شود. با استفاده از تمهیدات مدرن فشرده‌سازی، این فرمت می‌تواند همه‌ی داده‌های مورد نیاز در فایل JPEG را با نیمی از حجم آن ذخیره‌سازی کند.

با پیشرفت تلفن‌های هوشمند و استفاده‌ی دوربین‌هایشان از قدرت مگاپیکسلی بالاتر، عکس‌ها جزئیات بیشتری دارند. با ذخیره سازی عکس‌ها با فرمت HEIF به جای JPEG حجم فایل‌ها نصف می‌شود و به این ترتیب می‌توانید دو برابر گذشته عکس در تلفن خود ذخیره کنید. عکس‌های گرفته شده با سرعت بیشتری روی سرور‌های آنلاین ذخیره می‌شوند و اگر این سرویس‌ها از این نوع فرمت پشتیبانی کنند، فضای کمتری اشغال می‌شود. در گوشی آیفون، این موضوع به این معنی است که عکس‌هایتان با سرعتی دو برابر روی آی‌کلاود آپلود می‌شود.

فرمت JPEG مربوط به سال ۱۹۹۲ است و آخرین نسخه از این فرمت در سال ۱۹۹۴ نهایی شده. JPEG‌ مدت‌هاست که در خدمت رسانی به ما از هیچ چیز فروگذار نبوده اما طبیعی است که حالا یک استاندارد جدید بتواند از آن پیشی بگیرد.

تنها ایراد: سازگاری

تنها معضلی که در تصاویر HEIF یا HEIC وجود دارد، سازگاری آن‌هاست. اگر نرم افزاری برای مشاهده‌ی تصاویر وجود داشته باشد، قطعا عکس‌های JPEG را نشان می‌دهد. اما اگر عکس‌های خود را با فرمت HEIF یا HEIC ذخیره کرده باشید همه جا به راحتی قابل خواندن نیستند.

به همین دلیل است که آیفون و آیپد به طور خودکار وقتی می‌خواهید عکس‌ها را از طریق ایمیل یا هر سرویس آنلاین دیگری به اشتراک بگذارید، تبدیل به فرمت JPEG‌ می‌کنند. همچنین وقتی که این عکس‌ها را روی کامپیوتر شخصی خود که از ویندوز استفاده می‌کند ذخیره کنید، به طور خودکار تبدیل به JPEG‌ می‌شوند. iOS در اپل طوری طراحی شده که بتواند به طور خودکار همه چیز را تا حد امکان سازگار کند.

در حالی که مک توانایی خواندن فایل‌های HEIF و HEIC را با شروع های‌سیرا آغاز کرده، اما ویندوز ۱۰ از این فایل‌ها به طور پیش فرض پشتیبانی نمی‌کند و برای مشاهده‌ی این فایل‌ها نیاز به نصب نرم افزار دارید. احتمالا در آینده مایکروسافت هم پشتیبانی از این فرمت را به ویندوز ۱۰ اضافه خواهد کرد چرا که این فرمت در حال فراگیر شدن است. خصوصا از زمانی که گوگل هم قصد دارد پشتیبانی از آن را به اندروید اضافه کند.

اگر می‌خواهید با مشکلاتی نظیر ناسازگار بودن فایل‌ها مواجه نشوید، هرزمانی که بخواهید می‌توانید استفاده از فرمت HEIF را در آیفون خود غیر فعال کنید تا دوربین از همان فرمت قدیمی JPEG استفاده کند. احتمالا اندروید هم این ویژگی را خواهد داشت.

استفاده از HEIF در وب چطور است؟

فرمت HEIF روی آیفون ظهور پیدا کرد و به زودی در اندروید هم شاهدش خواهیم بود. اما هنوز خبری از این فرمت در وب‌سایت‌ها نیست. در حالی که اپل در macOS از این فرمت پشتیبانی می‌کند، حتی مرورگر سافاری روی مک، توانایی نشان دادن تصاویر HEIF را ندارد.

باقی مرورگر‌ها مثل گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، مایکروسافت اج و ... هم از HEIF پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین فعلا نباید انتظار استفاده از این فرمت در فضای وب را داشته باشیم. از طرفی گوگل هم در حال ایجاد فرمت خاص خود در این زمینه یعنی WebP است که به زودی شاهد فراگیر شدن آن در سطح وب خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • samir1374
    samir1374 | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

    چه حیف ?

  • حامد
    حامد | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

    ی اپ خوب برای اندروید معرفی کنید که بتونیم این پسوند رو بخونیم
    از طریق شیرایت یسری عکس از آیفون انتقال دادم که قابل خوندن نیست

    • حمیدرضا
      حمیدرضا | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

      این نرم افزار:

    • حمیدرضا
      حمیدرضا | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

      این نرم افزار:
      Luma: HEIF (*.heic) Viewer and Converter
      این هم لینک گوگل پلی:
      https://play.google.com/store/apps/details?id=luma.hevc.heif.image.viewer.converter

  • musefian
    musefian | ۲۷ فروردین ۱۳۹۷

    H.265 برای ویدیو های 4k خیلی بسرعت داره فراگیر میشه با H.264 حجم 4k وحشتناک زیاد میشه ولی بدی H.265 اینه که در صورت پشتیبانی نرم افزاری هم نیاز به سخت افزار قویتری نسبت به H.264 داره.اما تولید کنندگان جدیدا دارن دیکودر سخت افزاری H.265 رو به سخت افزارهاشون اضافه میکنند که این بار پردازشی سنگین رو از cpu یا gpu به واسطه دیکد نرم افزاری میگیره.

مطالب پیشنهادی