ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نتایج ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی اعلام شد

در طی دو ماه گذشته شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، گزارشی از میزان کیفیت خودروهای تولیدی در هر ماه داخل کشور را منتشر می کند. با ما همراه باشید تا نیم نگاهی به جدیدترین ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۵

در طی دو ماه گذشته شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، گزارشی از میزان کیفیت خودروهای تولیدی در هر ماه داخل کشور را منتشر می کند.
با ما همراه باشید تا نیم نگاهی به جدیدترین گزارش این شرکت که متعلق به اسفندماه سال گذشته است بیاندازیم:
بنا به گزارشات منتشر شده در اسفند ماه سال 96 نزدیک به 87 هزار دستگاه خودروی داخلی وارد جاده های کشور شده که از این میزان در حدود 99 درصد مربوط به خودروهای سبک با 43 مدل و 1 درصد مربوط به خودروهای سنگین با 11 مدل است. در گروه خودروهای سبک 10 مدل و در گروه خودروهای سنگین 7 مدل توانسته اند از 5 ستاره مربوط به سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد 4 ستاره را از آن خود کنند.
گروه خودروهای سبک وزن خود به دو دسته وانت و سواری تقسیم شده که همانطور که قابل پیش بینی است هیچ خودرویی در بخش وانت نتوانسته است به امتیاز 4 ستاره برسد. سردسته وانت بار ها در کسب امتیاز وانت مزدا از شرکت ایران خودرو با امتیاز 3 از 5 است.

رتبه بعدی در این بخش متعلق به وانت مزدا- کارا 2000 تک کابین از شرکت بهمن موتور با امتیاز 2 از 5 است.

متاسفانه مابقی وانت بارها در این بخش حتی به امتیاز 2 نیز نرسیده و رده کیفی آن ها چیزی در حدود سایپا X111 و یا سایپا X132 است.

تمامی خودروهای گروه وانت بار سبک وزن در بهمن ماه سال 96 نیز همین رده کیفی را کسب کرده بودند که در اسفند ماه کسب کرده اند. وانت بارهای بررسی شده همگی قیمتی کمتر از 50 میلیون تومان داشته دارند.
اما خودروهای سواری سبک وزن به مراتب وضعیت بهتری داشته و با افزایش قیمت آن ها کیفیت بالاتری نیز در اختیار مصرف کننده قرار گرفته است. سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خودروهای سواری را به 5 گروه با بازه های قیمتی متفاوت تقسیم کرده است. در بازه متعلق به خودروهایی با قیمت کمتر از 25 میلیون خودروی سایپا X131 بیشترین امتیاز را با تنها با ستاره از آن خود کرده است.

مابقی خودروهای این گروه همگی به یک ستاره کیفی قناعت کرده اند. کاملا مشهود است که تمامی خودروهای این بازه از کیفیت کافی برخوردار نبوده و توصیه می شود خریداران در صورت داشتن توانایی مالی هرگز به سمت این خودرو روانه نشوند.

در بازه قیمتی 25 تا 50 میلون تومان وضعیت کیفی خودروها به مراتب بهتر شده است. رتبه اول در این بازه مربوط به رنوساندرو پارس خودرو با امتیاز 4 از 5 است.

رتبه آخر نیز مزبوط به سمند تبریز از ایران خودرو تبریز با 2 دوستاره است. در کلاس خودروهای سبک وزن سواری 4 خودرو موفق به دریافت امتیاز 4 از 5 شده اند که به ترتیب عبارت اند از رنو ساندرو پارس خودرو، تندر 90 پلاس اتوماتیک ایران خودرو، پژو 207 اتوماتیک ایران خودرو و پارس تندر پارس خودرو.
در بازه خودروهای 50 تا 75 میلیون تومان مقام اول با 4 ستاره از آن B30 بهمن موتور و مقام آخر با دو ستاره متعلق به لیفان X60 اتوماتیک کرمان موتور است. مقایسه خودروهای این بازه با بازه قیمتی قبلی مشخصا این پیام به مخاطب منتقل می کند که الزاما قیمت بالاتر نشان دهنده کیفیت بالاتر خودرو نبوده و این خریدار است که باید به غیر از قیمت فاکتورهای دیگری را نیز در هنگام خرید لحاظ کند.
بازه بعدی مربوط به خودروهایی است که قیمتی در حدود 75 تا 100 میلیون تومان دارند. رتبه اول در این بازه قیمتی متعلق به کیا سراتو از سایپا می باشد. این خودرو تنها محصولی از سایپا است که موفق شده در ارزیابی کیفی اسفند ماه سال گذشته به امتیاز 4 ستاره برسد.

عمده محصولات دیگر سایپا به زحمت امتیاز 1 ستاره از آن خود کرده اند. رتبه آخر در این بازه متعلق به هایما S7 اتوماتیک ایران خودرو خراسان با 3 ستاره است.
در مورد خودروهایی با قیمت بالاتر از 100 میلیون تومان همانطور که کاملا بر اساس قیمت آن ها انتظار می رود کیفیت افزایش قابل توجهی داشته است.

هر سه خودروی این بازه یعنی پژو 208 ایران خودرو/ ایکاپ، نیو مزدا 3 بهمن موتور و گرند ویتارا ایران خودرو خراسان موفق شدند 4 ستاره از 5 ستاره از آن خود کنند.
مشاهده ارزش کیفی مابقی خودروهای سبک وزن و مقایسه ارزش کیفی آن ها در بهمن ماه و اسفند ماه سال گذشته به لیست زیر مراجعه کنید:

در مورد خودروهای سنگین وزن نیز وضعیت تفاوت چندانی ندارد. خودروهای این گروه در 4 دسته اتوبوس (مسافری)، کامیون، کامیونت و کشنده (هر سه باری) ارزیابی شده اند.

7 خودروی سنگین وزن کامیون ایسوز NPR85M بهمن دیزل (کامیون) و کامیونت ایسوزو NPR75K و کامیونت ایسوزو NMR85 بهمن دیزل و کشنده ولوو FH500، ولوو FH460 و ولوو FM460 سایپا دیزل به همراه کشنده اسکانیا G410 ماموت دیزل  به امتیاز 4 از 5 رسیده اند.
در ادامه جدول ارزیابی این دسته از خودروها را نیز مشاهده خواهید کرد:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • mehdi jz
    mehdi jz | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷

    خلاصه نتایج ارزیابی = آشغال ?

  • omid lotfollahi
    omid lotfollahi | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷

    حالا که چی؟
    یعنی این مافیای خودروساز رو میتونن متوقف کنن؟
    من که چشمم آب نمیخوره تا ۱۵۰۰ پراید تولید میشه و ملت ماهم پرشورتر از همیشه تو ثبت نام این محصولات شرکت میکنن ...
    بذارید هیچی نگیم دیگه

  • Black Boy
    Black Boy | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

    حداقل یک نهاد بین المللی میامد ارزیابی میکرد! ? انگار خودم کامنت های خودم رو لایک کنم! ?

  • Reza mohammadi
    Reza mohammadi | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

    حرفی نزنیم سنگین تریم

مطالب پیشنهادی