ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

برداشت دوم؛ نگاهی دقیق تر به طراحی موبایل میان رده هواوی Nova 3e

دنیای موبایل معمولاً هر چند سال یک بار از نظر طراحی و ساخت متحول می شود. احتمالاً زمانی که بدنه موبایل ها کاملاً پلاستیکی بود را به خاطر دارید. پس از آن بدنه فلزی کاملاً ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

دنیای موبایل معمولاً هر چند سال یک بار از نظر طراحی و ساخت متحول می شود. احتمالاً زمانی که بدنه موبایل ها کاملاً پلاستیکی بود را به خاطر دارید. پس از آن بدنه فلزی کاملاً فراگیر شد، ابتدا به شکل فریم فلزی و نهایتاً بدنه یکپارچه از جنس آلیاژهای مقاوم. حالا هم که شرکت ها برای زیبایی هرچه بیشتر به سراغ شیشه رفته اند تا به کمک نور به جذابیت های محصولاتشان اضافه کنند.

هواوی Nova 3e

ترند دیگر در بخش طراحی به کاهش حاشیه اطراف نمایشگر بر می گردد که شرکت های مختلف، روش های متنوعی را برای پیاده سازی آن در پیش گرفته اند. آخرین تلاش ها در این حوزه با اسنشال فون آغاز شد که ترکیب یکپارچه نمایشگر را به هم زد. پس از آن اپل در آیفون X، ناچ یا همان بریدگی نمایشگر را به همه معرفی کرد تا دیگر سازندگان را به همسویی با خود ترغیب کند.

در این مطلب می خواهیم نگاهی به ویژگی های شاخص هواوی Nova 3e از منظر طراحی داشته باشیم، محصولی که با ترکیب دو روند فوق، یکی از متمایز ترین میان رده های بازار کشور محسوب می شود. با دیجیاتو همراه باشید.

جمع اضداد

هواوی Nova 3e

شیشه و فلز تضاد جالبی را در ذهن به وجود می آورد: ظرافت و زیبایی در کنار استحکام و سختی. هواوی Nova 3e یک فریم فلزی از جنس آلومینیوم را بین دو پنل شیشه ای با لبه های کاملاً خمیده محصور کرده که در دست گرفتن آن حس یک موبایل پریمیوم را به شما القا می کند. استفاده از دو نوار موازی با اندکی فرورفتگی در لبه های فریم فلزی هم از جمله ریزه کاری هاییست که کمتر در محصولات چینی می بینیم و به زیبایی های این محصول افزوده است.

حسگر اثر انگشت پشت بدنه کمی بیشتر از یک میلیمتر تورفتگی دارد و لبه های آن از آلیاژ آلومینیوم براق ساخته شده. با این حال بیرون زدگی ماژول دوربین دوگانه به قدریست که تعادل گوشی را کاملاً بر هم می زند و باید آن را از جمله نقاط ضعف اصلی نووا 3e در زمینه طراحی به شمار آورد.

با اینکه شیشه پشت بدنه هواوی Nova 3e در مقایسه با نمونه های مشابه (مثلاً میت 10) چندان لغزنده نیست، اما باز هم اتفاق یک بار می افتد، شیشه هم که میانه خوبی با سنگ ندارد. بنابراین حتی اگر لک ها و آثار انگشت آزاردهنده روی بدنه شیشه ای این موبایل را به بهای حفظ زیبایی آن تحمل می کنید، بهتر است به فکر تهیه بامپر یا قاب محافظ برایش باشید.

از شکوفه های گیلاس تا اعماق دریا

هواوی Nova 3e

هواوی Nova 3e در رنگ های مشکی نیمه شب، طلایی، صورتی شکوفه های گیلاس (ساکورا، Sakura) و آبی کلن (Klein) عرضه شده که این آخری داستان جالبی دارد. «ایو کلن» نقاش فرانسوی معاصر علاقه زیادی به این رنگ داشت و در طول عمر هنری کوتاهش، آثار مونوکروم زیادی را با استفاده از آن خلق کرد؛ به همین دلیل این رنگ به «آبی کلن» معروف شد. حالا هواوی آبی کلن را با رویه شیشه ای و بافت 11 لایه ای ترکیب کرده تا شما را به «اعماق دریاها» ببرد. البته سهیم شدن در این بُعد از خیال پردازی های تیم طراحی هواوی از عهده ما خارج است و احتمالاً شما هم مثل ما حس ویژه ای به این رنگ آبی نخواهید داشت.

ناچ دردسرساز

هواوی Nova 3e

حالا می رسیم به بارز ترین مشخصه هواوی Nova 3e یعنی بریدگی نمایشگر که به ناچ معروف است. از آنجا که بخش میانی نوار اعلان معمولاً خالی است، شرکت های مختلف تصمیم گرفتند از این وضعیت به شکل بهینه استفاده کرده و نمایشگر را تا جای ممکن به لبه های بالایی دستگاه نزدیک کنند. البته همچنان باید جایی برای قطعات جلویی دستگاه از جمله حسگرها، اسپیکر مکالمه و دوربین سلفی در نظر گرفته می شد و اینجا بود که ناچ متولد شد.

به گفته هواوی، تیم طراحی آنها ساعت ها وقت صرف کرده اند تا نسبت نمایشگر به بدنه را در Nova 3e افزایش دهند و نتیجه تلاش آنها به رقم 80.5 درصد رسیده که در دنیای میان رده ها کم نظیر است اما در برابر پرچمداران حرفی برای گرفتن ندارد، چون هنوز پایین نمایشگر حاشیه نسبتاً بزرگی را با لوگوی هواوی می بینید.

هواوی Nova 3e

یکی از نگرانی های کاربران در مورد بریدگی نمایشگر، مزاحمتش برای مشاهده محتواست اما تجربه ما نشان داد هیچگاه به چنین مشکلی بر نمی خورید. تمام اپلیکیشن ها (به جز گالری پیش فرض) روی Nova 3e در حالت تمام صفحه تا زیر ناچ اجرا می شوند که تقریباً همان نسبت تصویر 18:9 است. در حالت افقی (مثلاً تماشای فیلم و اجرای بازی) هم نوار مشکی رنگی تا لبه ناچ می آید و باز هم وجود آن را حس نمی کنید.

اینکه بریدگی نمایشگر، تجربه کاربری را مختل نمی کند نکته خوبیست اما همچنان ضرورت حضور آن در هاله سنگینی از ابهام قرار دارد. این همه تلاش مهندسی برای کوچک تر کردن قطعات و تغییر ساختارهای معمول فقط برای افزایش چند میلیمتری ارتفاع نمایشگر، حداقل در حال حاضر توجیه پذیر نیست اما شاید گام میانی (و ضروری) برای تحول اساسی در طراحی موبایل ها و تولد نمایشگرهای واقعاً بدون حاشیه باشد.

فول ویو، برداشت دوم

هواوی Nova 3e

نسل دوم نمایشگرهای فول ویو حالا پنل IPS LCD با رزولوشن 1080×2280 پیکسل را در اختیار دارد، یعنی با نسبت تصویر 19:9 باز هم کشیده تر از قبل شده. البته همان طور که گفتیم اختلاف چند میلیمتری در ارتفاع نمایشگر این دستگاه و میان رده های دیگر هواوی (مثلاً پی اسمارت) به نوار اعلان اختصاص دارد. این نمایشگر 432 پیکسل را در هر اینچ به نمایش درآورد تا همه چیز واضح و شفاف به نظر برسد.

هواوی در نمایشگر جدیدش سعی کرده رنگ ها را طبیعی تر از همیشه به تصویر بکشد، بنابراین باید با واقعیت کنار بیایید و انتظار رنگ های اشباع و چشم نواز صفحات امولد را از آن نداشته باشید. پنل به کار رفته در Nova 3e دقت رنگ خوبی داشته و تا 96 درصد فضای رنگی وسیع NTSC را پوشش می دهد. فناوری بهبود رنگ CE برای افزایش غنای رنگ و موتور گرافیکی دوبعدی برای برجسته کردن جزئیات تصاویر، همگی برای جلب رضایت شما تلاش می کنند. همه اینها باعث شده تا با نمایشگری بالاتر از سطح میان رده ها روبرو باشیم که از اکثر میان رده های هواوی (به جز پی اسمارت) بهتر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • sepehrkazemi
    sepehrkazemi | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

    هوآوی برای گوشی میان رده‌اش تنها به سنسور اثرانگشت در بخش امنیت اکتفا نکرده و از ویژگی‌ای استفاده کرده است که در حال حاضر تنها در گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار می‌بینیم. تشخیص چهره ویژگی‌ای است که در نوا 3 ای می‌بینیم و بین گوشی‌های میان رده یک ویژگی خاص و متمایز به‌حساب می‌آید. برای فعال کردن این ویژگی باید به بخش امنیت دستگاه بروید و از آنجا تشخیص چهره را انتخاب کنید. با واردن شدن به این بخش گوشی از شما می‌خواهد تا دوربین سلفی را روبروی خودتان بگیرید و بعد از حدود 3 ثانیه چهره شما را اسکن می‌کند و آن را به خاطر می‌سپارد و ازاین‌پس می‌توانید از تشخیص چهره برای باز کردن قفل صفحه گوشی خودتان استفاده کنید. قابلیت باز کردن قفل صفحه با تشخیص چهره به همین‌جا ختم نمی‌شود و تنظیمات متنوعی هم برای آن در نظر گرفته شده است.

  • abtinkamrani
    abtinkamrani | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    برای یک گوشی میان رده، از یک طراحی به روز و ترند و خیلی خوب استفاده شده، یعنی اگر این گوشی رو دستتون بگیرین واقعا حس یه گوشی پرچم دار رو به خودتون و اطرافیانتون میده !!! صفحه نمایشش که بدون حاشیه هست و ناچ یا همون بریدگی بالای صفحه اش هم نصف ناچ اپله !! اگر رنگ آبیش رو انتخاب کنید، با توجه به اینکه بدنه پشت گوشی شیشه ایه و جوری طراحی شده که با نور بازی میکنه، واقعا بسیار زیبا میشه، فقط یک مقدار سره، که اونم به دلیل جنس شیشه ای پشت گوشیه !!! دوربین دوگانه ای که داره هم واقعا تو این زیبایی نقش داره، یعنی در واقع تمام المان های گوشی های پرچم دار رو هوآوی تو این گوشی میان رده پیاده کرده !! از نظر امکانات هم که دوربین دوگانه اش خیلی خوبه و عکس های پرتره و بوکه میگیره، فیس آنلاک یه تشخیص چهره داره که مختص گوشی های پرچم داره، یو اس بی سی و فست شارژ هم هست که فکر کنم زمان فول شارژش حدود یک ساعت و نیم باشه !!!

  • Bezipoort
    Bezipoort | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

    سلام به همگی.بنده بعد از مدت ها تحقیق و بررسی بین برند های مختلف به این نتیجه رسیدم که با توجه به هزینه ای که میخوام صرف کنم،گوشی تلفن همراه NOVA3E بهترین انتخاب ممکن برای من میتونه باشه.به همین دلیل جالب دونستم که یکسری از ویژگی های این گوشی فوق العاده رو براتون بیان کنم. صفحه نمایش FullView 2.0 این گوشی از نوع تمام صفحه با حاشیه هایی بسیار نازک در اطراف بدنه و اندازه ۵.۸۴ اینچ می باشد که می تواند تصاویر را با نسبت ۱۹:۹ و رزولوشن +FHD نمایش دهد. این صفحه نمایش که درواقع یک صفحه نمایش رتینا HD است از تراکم ۴۳۲ پیکسل در هر اینچ مربع بهره می برد و با ضریب کنتراست ۱۵۰۰:۱ تصاویر شفافی را به نمایش می گذارد. همچنین نسبت صفحه نمایش به بدنه در این گوشی، نه تنها نسبت به گوشی های میان رده سایر برندها، بلکه در مقایسه با برخی از پرچم داران بازار نیز بالاتر است که این امر ارزش دو چندانی به این گوشی در حوزه تجربه کاربری می دهد.


نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی