ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کشف تصادفی آنزیم های پلاستیک خوار در آزمایشگاه

اخیراً دانشمندان، آنزیم های جهش یافته ای ساخته‌اند که‌ قادرند راه حلی برای مشکل دفع زباله‌های پلاستیکی باشند چرا که آنها می‌توانند این ماده را به اجزا‌ی اولیه‌اش تجزیه‌ کنند. تیمی متشکل از محققان بین‌المللی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | ۰۸:۵۵

اخیراً دانشمندان، آنزیم های جهش یافته ای ساخته‌اند که‌ قادرند راه حلی برای مشکل دفع زباله‌های پلاستیکی باشند چرا که آنها می‌توانند این ماده را به اجزا‌ی اولیه‌اش تجزیه‌ کنند.

تیمی متشکل از محققان بین‌المللی آکادمی ملی علوم که سازمانی غیرانتفاعی در ایالات متحده به شمار می‌رود، به سرپرستی پرفسور جان مک گیهان، کاملا اتفاقی موفق شدند که این آنزیم های جهش یافته را تولید کنند.

روند ساخت این آنزیم‌ ها بدین شکل بود که پژوهشگران یک باکتری کشف شده از میان زباله‌های ژاپن را که در سال ۲۰۱۶ به دستشان آمده بود، اصلاح ژنتیکی کردند. بدین ترتیب باکتری یاد شده توانایی جدیدی پیدا کرد و توانست پلاستیک بخورد.

با مشاهده‌ی این ویژگی، تیم تحقیقاتی سعی کرد که قابلیت‌های باکتری یاد شده را بالا برده تا بتواند حتی PET (پلی‌اتیلن ترفتالات) که در واقع پلاستیک به کار رفته در بطری‌های آب معدنی است را تجزیه کند. روند تجزیه‌ی طبیعی پلاستیک ممکن قرن‌ها طول بکشد اما با استفاده از این آنزیم‌ها می‌توان زمان پروسه‌ مذکور را به چند روز کاهش داد.

در سال ۲۰۱۷ میلادی محققان ۳۸ میلیون قطعه زباله‌ی پلاستیکی در جزیره‌ی خالی از سکنه‌ای واقع در آب‌های اقیانوس آرام پیدا کردند. پژوهشی در همین سال نشان داد که هر دقیقه‌، یک میلیون زباله‌ی پلاستیکی در سرتاسر جهان تولید می‌شود و احتمالاً رقم زباله‌های پلاستیکی موجود تا سال ۲۰۲۱ میلادی، بیست درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

مک گیهان که در دانشگاه پورتموث انگستان نیز تدریس می‌کند، دراین‌باره می‌گوید:

«ما امیدواریم که از این آنزیم‌ های جهش یافته‌ استفاده‌ کرده تا بتوانیم پلاستیک را به اجزای اصلیش تجزیه کنیم. در این صورت قادر خواهیم بود، ماده‌ی جدیدی بازآفرینی کرده یا تحقیقاً بازیافت پلاستیک انجام دهیم. بدین ترتیب دیگر لازم نخواهد بود که چاه‌های نفت بیشتری ایجاد کنیم. علاوه بر این مسلماً میزان تولید پلاستیک در جهان ثابت مانده و مقدار زباله‌های پلاستیکی موجود در سطح کره‌ی زمین کاهش پیدا خواهد کرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • MP3
    MP3 | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷

    فقط نباید پلاستیک را پخش و پلا کرد.

  • آریا
    آریا | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷

    درود به دانشمندان

مطالب پیشنهادی