ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران: برخی فعالان ضرر 20 میلیاردی دیده‌اند

بعد از نوسانات ارز مشکلات یکی از بازارهایی که شدیداً از نوسانات این نرخ تاثیر گرفت بازار کالاهای دیجیتال و موبایل بود. پیش‌تر رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در گفتگو با دیجیاتو از یخ‌زدگی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۰

بعد از نوسانات ارز مشکلات یکی از بازارهایی که شدیداً از نوسانات این نرخ تاثیر گرفت بازار کالاهای دیجیتال و موبایل بود. پیش‌تر رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در گفتگو با دیجیاتو از یخ‌زدگی این بازار گفت و امروز خبر از اعطای دلار 4200 تومانی به واردکنندگان کالاهای آی‌تی شامل سخت‌افزارهای کامپیوتری، لپ‌تاپ، تبلت، موبایل و ...داده است،؛دلاری که به گفته «مهدی میرمهدی» دوای درد مشکلات فعالان صنف نیست.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در گفتگو با دیجیاتو از مشکلات خریدهای گذشته اعضای این صنف می‌گوید که باعث ایجاد بدهکاری در کسب‌وکار آن‌ها شده است. به گفته او برخی از فعالان این حوزه کاملا ورشکست شده‌اند و ضررهای 20 میلیاردی در همین 15 روز اخیر تجربه کرده‌اند:

«بیش از 98 درصد اجناس حوزه کالاهای دیجیتال وارداتی هستند و واردکنندگان هم بیشتر این محصولات را به‌جای خرید نقدی با اعتماد و اعتباری که نسبت به خودشان وجود آورده‌اند خریداری می‌کنند. برخی از آنها به جای پول منازل و زمین‌هایی را به رهن نمایندگی برند X در دبی در آورده‌اند و با مهلت پرداخت دو الی سه ماهه اجناس را از آنها می‌خرند. مشکل اینجاست که خریداران کالاهای خود را با دلار 4200 تومانی خریده کرده‌اند و حالا هم باید به دلار هزینه‌شان را بازپس دهند که متاسفانه دولت دلارهای مختص کالاهای آی‌تی را مشمول خرید‌های جدید می‌داند و نه خرید‌های گذشته.»

میرمهدی می‌گوید که هیچ‌کس چنین نوسانی را قبل از عید پیش بینی نمی‌کرد و معلوم نیست که بازار دلار چرا با این مشکلات روبروست. او اعتقاد دارد که فروشندگان و واردکنندگان هیچ نقشی در ورشکستگی‌شان ندارند و مشکلاتی که برای آنها به وجود آمده به علت التهاب نرخ دلار است:

«من نمی‌دانم دولت چطور نمی‌تواند بازار دلار و دلالانی که آن را روز به روز بیشتر خراب می‌کنند را سروسامان بخشد. دلاری هم که الان با نرخ 4200 اعلام شده به خودی خود بد نیست، ولی مشکل اصلی همکاران ما خریدهای قبلی و بدهی‌هایشان در آنهاست که فاجعه آمیز است.»

او ضمن تاکید به این مساله که این مشکلات تنها در بازار کالاهای دیجیتال نیست و به ندرت خودش را در تمامی بازارها نشان می‌دهد، ابراز امیدواری می‌کند که دولت بتواند با کارشناسی‌های حساب‌شده بر مشکلات بازار ارز فائق آید: «50 درصد سرمایه اعضای صنف فناوران رایانه تهران کاهش یافته و خبرهای خوبی هم از سراسر کشور به گوش نمی‌رسد.»

میر مهدی از همکاری‌های این صنف با وزارت صنعت و معدن خبر می‌دهد و امیدوار است این وزارتخانه بتواند با مساعدت به واردکنندگان بازار کامپیوتر جلوی ضررهای بیشتر و رکود بازار کامپیوتر را بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • ali shafiey
    ali shafiey | ۳۰ فروردین ۱۳۹۷

    یعنی چی اصلا معلومه چی میگه! میگه خریدشون رو با دلار ۴۲۰۰ انجام دادن وقتی هنوز تسویه نکرده چطوری میگه با دلار چند خریدن اصلا از کجا معلوم جنساشون فروختن پس اینا تخته کرده بودن فروش نداشتن کیا بودن..

  • ramin 20i
    ramin 20i | ۳۰ فروردین ۱۳۹۷

    اگر انصاف داشتن به این روز نمی افتادن
    که اگر نرخ دلار بالا میرفت
    قیمت بالا میدادند و میگفتند نرخ روز دلار
    وقتی دلار پایین می اومد بازم به قیمت بالا میدادند و میگفتند خرید قبل هست
    یا موجود نیست و از این کلک ها

  • pop_0098
    pop_0098 | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷

    اون وادر کنند های با تحربه که من میشناختم چند سال پیش کشیدن کنار تجربه داشتند اینا که جا براشون بازشد فکر کردن این بوی کباب ولی فکر نکردن دارند خر داغ میکنند ( از دور بوی کباب می‌آید، از نزدیک خر داغ می‌کنند ) حالا این ضرب المثل ایرانی حال این وارد کنند هاست

  • artan11
    artan11 | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷

    وقتی که قیمت دلار شروع به بالا رفتن میکند و تجاربرای سود بیشتر شروع میکنند بسرعت خرید میکنند و نمیفروشند به خاط اینکه قیمتها در حال بالا رفتن است باید فکر الان را هم بکنند

  • Abolfazl
    Abolfazl | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷

    به درک. اینا همونایین که اگه جنس با دلار مثلا ۴۰۰۰ تومنی وارد کنن به نرخ روز دلار میدن دست مشتری بدبخت. دلالا.

    • محمد رضا
      محمد رضا | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷

      اگه اینا اگه یک کالایی رو ۱۰دلار می خرند دلار ۴هزار تومان میشه ۴۰هزار اگهذدلار بشه ۵هزار میشه ۵۰هزار چون به دلار خریدن باید هم به دلار تبدیل بشه

مطالب پیشنهادی