ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل برای حفظ بناهای تاریخی دست به دامن واقعیت مجازی می شود

گوگل به تازگی از همکاری خود با CyArk در پروژه‌ای به نام Open Heritage خبر داده که هدف از آن، «محافظت» از بناهای تاریخی رو به نابودی عنوان شده است. غول موتورهای جستجو قصد دارد ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

گوگل به تازگی از همکاری خود با CyArk در پروژه‌ای به نام Open Heritage خبر داده که هدف از آن، «محافظت» از بناهای تاریخی رو به نابودی عنوان شده است. غول موتورهای جستجو قصد دارد که با بهره‌گیری از تکنولوژی اسکن لیزری سه بعدی نقشه‌های بسیار دقیقی از این بناها تهیه کند که می‌توانند برای مرمت و بازسازی آن‌ها فوق‌العاده کاربردی ظاهر شوند.

از سوی دیگر از همین نقشه‌ها برای ساخت تورهای مجازی استفاده خواهد شد تا کاربران بتوانند از طریق هدست‌های VR، گوشی‌های موبایل و رایانه به گشت و گذار در این میراث باارزش تاریخی بپردازند.

تکنولوژی پیشرفته CyArk قادر به ایجاد نقشه‌هایی با دقت میلی‌متری است که اشکال، رنگ‌ها و بافت‌ها را به طور کامل در خود ثبت می‌کنند. از همین جزئیات می‌توان برای مقایسه این نقشه‌‌ها با ساختمان‌هایی استفاده کرد که در معرض تخریب جزئی یا نابودی کامل قرار دارند. البته بد نیست بدانید که اسکن سه بعدی تنها ابزار CyArk در این نقشه‌برداری‌ها نیست و از پهپاد و دوربین‌های DSLR نیز برای ساخت نقشه کمک می‌گیرند.

Ben Kacyra، بنیان‌گذار CyArk بعد از تخریب یک معبد بودایی 1500 ساله در افغانستان به دست نیروهای طالبان تصمیم به راه‌اندازی این شرکت برای کمک به احیای این بناهای تاریخی گرفت. از آن زمان تا کنون، کمپانی از 25 بنای تاریخی در 18 کشور دنیا نقشه دیجیتالی تهیه کرده که از جمله مهم‌ترین این بناها می‌توان به دروازه براندنبورگ آلمان و هرم چیچن ایتزا، شاهکار تمدن قوم مایا در مکزیک اشاره کرد.

به گفته گوگل، همه این بناها در قالب واقعیت مجازی قابل مشاهده نیستند. اما تعداد قابل توجهی مدل 3D از آن‌ها تهیه شده که می‌توان از طریق قابلیت جدیدPoly 3D  Viewer در اپلیکیشن Google Arts & Culture به تماشای آن‌ها پرداخت.

گفتنی است که اپلیکیشن Arts & Culture در حال حاضر میزبان مجموعه‌های دیجیتالی بیش از 1500 موزه در 70 کشور دنیاست که حالا با اضافه شدن تورهای واقعیت مجازی، ارزش فرهنگی آن افزون خواهد شد. برای تماشای مدل‌های سه‌بعدی بناهای تاریخی می‌توانید همین حالا به سایت Open Heritage مراجعه کرده یا اپلیکیشن Arts & Culture گوگل را برای iOS و اندروید دریافت کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Masoud Z3
    Masoud Z3 | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷

    واقعا که دیجیاتو... همه کامنتای پستای اخیر رو پاک کردی..

مطالب پیشنهادی