ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

باتری مبتنی بر آب
علمی

توسعه باتری بی خطر مبتنی بر آب و قابل رقابت با نمونه های لیتیوم یونی

باتری های شارژی تقریباً هیمشه همراه ما هستند؛ چه در موبایل هایمان باشند، چه در تبلت ها، وسایل پوشیدنی یا هر وسیله دیگر. با این حال این قطعات مفید لیتیوم یونی می توانند خطرات انفجار، ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

باتری های شارژی تقریباً هیمشه همراه ما هستند؛ چه در موبایل هایمان باشند، چه در تبلت ها، وسایل پوشیدنی یا هر وسیله دیگر. با این حال این قطعات مفید لیتیوم یونی می توانند خطرات انفجار، ایجاد سوختگی و حتی مرگ به همراه داشته باشند. به تازگی باتری جدیدی توسعه داده شده که نوید خطرات احتمالی کمتری را می دهد.

نمونه جدید که توسط محققان دانشگاه مریلند و با مشارکت دانشمندان آزمایشگاه تحقیقاتی ارتش آمریکا و انستیتو ملی استاندارد و فناوری آمریکا توسعه داده شده، ترکیباتی که احتمال انفجار دارند را با نمونه های کم خطر تر جایگزین کرده است.

انفجار باتری

به عبارت دقیق تر نمونه مورد بحث از الکترولیت با پایه آب شامل نمک و روی تشکیل شده. به این ترتیب به عقیده تیم توسعه دهنده، با باتری جدید، در آینده انفجار دستگاه های الکترونیکی به فراموشی سپرده خواهد شد.

البته باتری های مبتنی بر آب ممکن است به نظرتان آشنا برسد. در گذشته نیز نمونه هایی با این فناوری توسعه داده شده بود، ولی تمام آنها مشکل چگالی داشتند. به عبارتی نسبت به نمونه جدید، با حجم مشخص، میزان انرژی کمتری را تولید می کردند. از سوی دیگر نمونه های قبلی دارای قطعات با پتانسیل انفجار بیشتری بودند. این بار به نظر می رسد دانشمندان مشکلات یاد شده را حل کرده اند.

انفجار باتری

از دیگر مشکلاتی که قبل از این برای توسعه باتری های مبتنی بر فلز روی برای محققان مشکل ایجاد کرده بود، میزان خورندگی بالای این ماده در استفاده های متعدد بود. این بار دانشمندان برای غلبه بر این موضوع از ترکیب آب نمک بسیار غلیظ استفاده کرده اند.

به عقیده «فِی وانگ» از محققان دخیل در این پروژه، برای اولین بار باتری ای توسعه داده شده که از حیث چگالی انرژی می تواند با باتری های لیتیوم- یونی رقابت کند و در عین حال ریسک انفجار یا آتش سوزی نداشته باشد. دانشمندان امیدوارند در آینده نزدیک اختراع خود را به یک محصول نهایی بدل کرده و تولید کنندگان دستگاه های الکترونیکی را متقاعد به استفاده از باتری ایمن جدید نمایند.

BGR
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی