ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

G flex
تکنولوژی

گوشی هایی که سرنوشت واحد موبایل ال جی را رقم زدند

بسیاری عقیده دارند ال جی همیشه یک تعقیب کننده صرف بوده و هرگز نتوانسته خود را از سایه رقبای قدری مثل سامسونگ و اپل خارج کند، با این حال تاریخچه این کمپانی در دنیای موبایل ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

بسیاری عقیده دارند ال جی همیشه یک تعقیب کننده صرف بوده و هرگز نتوانسته خود را از سایه رقبای قدری مثل سامسونگ و اپل خارج کند، با این حال تاریخچه این کمپانی در دنیای موبایل حاوی نکات جالبی است و پیش از هر چیز باید بدانیم که از نخستین عرض اندام آنها در این بازار تنها 5 سال می گذرد.

کمپانی های بسیاری را دیده ایم که زمانی حرف اول را در زمینه کاری خود زده اند اما ظهور رقبای جدید و فشارهای جانبی آنها را به کلی محو کرده، با این حال ال جی کماکان در همین حوالی پرسه می زند، به دنبال پیشرفت است و چه بسا از موبایل هایی رونمایی کند که موقعیتش را زیر و رو سازد.

این شرکت به عنوان یک پای ثابت دنیای موبایل، فراز و نشیب های زیادی را پشت سرگذاشته و طی این سفر پر ماجرا کلکسیونی از موبایل های کوچک و بزرگ را به بازار عرضه کرده که برخی از آنها سرنوشت ساز بوده و هویت این کمپانی را بازتعریف کرده اند.

برای آشنایی بیشتر با چالش ها و موفقیت های ال جی در سالیان گذشته، 10 دستگاه از مهمترین موبایل های این کمپانی را به ترتیب زمانی در یک لیست گرد آورده ایم.

1. VX6000 (سال 2003)

موبایل های ال جی

این موبایل تاشو به عنوان نخستین موبایل دوربین دار عرضه شده توسط اپراتور ورایزن، در زمان خودش لوکس محسوب می شد. VX6000 حتی امکان ثبت تصاویر سلفی را فراهم می کرد و از نظر زیبایی شناسی نیز با برخورداری از نمایشگر خارجی OEL سه خطی با رنگ های پلاریزه توجه خریداران را به خود جلب می کرد. ال جی بعدها هم چند مدل دیگر را با الهام از VX6000 به بازار عرضه کرد.

2. VX8500 Chocolate (سال 2006)

ال جی VX8500

این گوشی که در برخی از کشورها از جمله آمریکا با عنوان Chocolate شناخته می شد، از این نظر اهمیت داشت که با تمرکز بر موزیک ساخته شده بود، آن هم در زمانی که هنوز موبایل ها قدرت لازم برای از دور خارج کردن MP3 پلیرها را پیدا نکرده بودند. شاید VX8500 با برخورداری از پد کنترل لمسی شباهت زیادی به آیپاد داشته باشد؛ اما ال جی با عرضه این موبایل کاربران را از دردسر حمل کردن موبایل و MP3 پلیر به صورت همزمان راحت کرد.

3. VX10000 Voyager (سال 2007)

موبایل های ال جی

کمپانی کره ای دو مورد قبل را با همکاری اپراتور ورایزن عرضه کرد و این مشارکت با ارائه VX10000 به اوج خود رسید. این موبایل که در زمان خود عظیم الجثه به حساب می آمد، بر مالتی مدیا متمرکز بوده و از نمایشگری لمسی، قابلیت های وبگردی و کیبورد QWERTY بهره می برد. هرچند VX10000 اسمارت فون محسوب نمی شد اما در زمینه پخش موزیک و ویدئو یک سر و گردن از موبایل های زمان خودش بالاتر بود.

4. GW620 (سال 2010)

ال جی GW620

برخوردار بودن از عنوان اولین موبایل اندروید ال جی، برای قرار گرفتن در این لیست کفایت می کند. برخلاف سامسونگ گلکسی و موتورولا CLIQ ورود این کمپانی به عرضه موبایل های اندروید چندان پر و سر صدا نبود و کمتر کسی به یاد دارد اولین موبایل اندرویدی ال جی چه نام داشته. یکی از دلایل گمنام ماندن GW620 بهره مند از کیبورد QWERTY، عرضه محدود آن بود که باعث شد رنگ بازارهای پر رونقی مثل ینگه دنیا را به خود نبیند. با این وجود موبایل مذکور سنگ بنای موبایل های هوشمند ال جی است که در سال های آتی و بر پایه سیستم عامل محبوب گوگل پا به عرصه وجود گذاشتند.

5. Optimus One (سال 2010)

ال جی Optimus One

با عرضه Optimus One رفته رفته دوران رونق ال جی فرا رسید. این کمپانی به جای رقابت در سطح موبایل های پرچمدار تصمیم گرفته بود جبهه سبکتر موبایل های اقتصادی را تصاحب کند و با ارائه Optimus One تا حدودی به هدف خود رسید. طبیعتا این موبایل اقتصادی به مشخصات فوق العاده یا طراحی خیره کننده مزین نبود اما با برخورداری از قیمتی رقابتی و قابلیت هایی معقول ورق را به سود ال جی برگرداند و به نخستین موبایل کمپانی کره ای با فروش بالای یک میلیون دستگاه تبدیل شد.

6. Nexus 4 (سال 2012)

ال جی Nexus 4در حالی که در لیگ موبایل سازها ال جی رقبای قدری مثل سامسونگ، موتورولا و HTC را در کنار خود می دید، گوگل در اقدامی عجیب تولید نسل چهارم از سری نکسوس را به این شرکت سپرد. این قرارداد به ال جی کمک کرد تا به عنوان یکی از بازیگران کلیدی در زمینه موبایل های پرچمدار خود را مطرح کنند. کمپانی کره ای در تولید Nexus 4 تمام هنر خود را به کار بست و با تعبیه پنل پشتی شیشه ای، ظاهری هولوگرافیک به آن بخشید و علاوه بر این Nexus 4 را با قیمت پایه کمتر از نسل های قبلی به دست مشتریان رساند.

7. G2 (سال 2013)

ال جی G2تاکنون شاهد عرضه مدل های زیادی از سری G بوده ایم اما ال جی در این موبایل پرچمدار برای نخستین بار کلیدهای پاور و کنترل صدا را به پنل عقب منتقل کرد که در چند مدل بعدی نیز بدون تغییر باقی ماند. از نظر نرم افزاری نیز G2 دارای یکی از نخستین رابط های کاربری بود که تا حد زیادی امکان سفارشی سازی داشت و به لطف قابلیت Knock On، با دو بار ضربه زدن به نمایشگر صفحه آن روشن می شد.

8. G Flex (سال 2013)

ال جی G Flexال جی که از موفقیت موبایل هایش اعتماد به نفس زیادی را کسب کرده بود به همه نشان داد که از درنوردیدن افق های جدید واهمه ای ندارد. بدون تردید G Flex از بسیاری نظرها یک گوشی منحصر به فرد محسوب می شد، برای مثال نخستین موبایلی است که به جای شیشه خمیده روی صفحه نمایش، از نمایشگری واقعا منحنی بهره می برد، هر چند کاربرد دقیق آن مشخص نبود. از سوی دیگر به لطف قابلیت «خود ترمیمی» خط و خش های جزئی روی قاب پشتی به صورت خودکار بهبود می یابند.

9. G5 (سال 2016)

ال جی G5در مورد این اسمارت فون نمی توان به نکات درخشان زیادی اشاره کرد چرا که عقب گردی بزرگ در رویکرد موفقیت آمیز ال جی و درس مهمی برای مهندسان آنها محسوب می شد. G5 نسبت به مدل های قبلی شاهد تغییرات فراوانی بود که مهمترین آنها را می توان شاسی فلزی برخوردار از طراحی ماژولار عنوان کرد. کمپانی سازنده عقیده داشت که این طراحی عجیب مزایای زیادی به همراه خواهد داشت اما کاربران استقبال چندانی از آن به عمل نیاوردند و آزمون و خطای مهندسان ال جی در G5 برخلاف مدل قبلی با شکست همراه بود.

10. V30 (سال 2017)

ال جی  V30پس از تجربه تلخ G5، ال جی هر آنچه در چنته داشت را در G6 رو کرد تا اوضاع به حالت اول برگردد، با این حال این رستاخیز تا پاییز گذشته و عرضه V30 طول کشید. این اسمارت فون یکی از معدود مدل هایی است که با تاکید بر فیلمبرداری ساخته شده و از ابزارهایی نظیر سنسور با گشودگی دهانه لنز F1.6، افکت های متنوع، مد Cine Video برای تولید ویدیوهای با کیفیت همسطح با فیلم های سینمایی و ابزارهای دیگری برای کنترل جزئی ترین بخش از فرایندهای فیلمبرداری بهره می برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • mahdi.rasolkane
    mahdi.rasolkane | ۳۱ فروردین ۱۳۹۷

    پس G3 کجاس واقعا که الجی هرچی سود تو زمینه موبایل داشت مدیون این گوشی هس و بهترین گوشی سال 2014هم هست

    • Dandelions
      Dandelions | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

      سری G از پرجایزه ترین و مبتکرانه ترین سری ها بودن . از همون اپتیموس جی گرفته تا جی 2 ، جی 3، جی4، جی 5. همه شون جایزه بهترین ابتکار و بهترین طراحی بدنه و امکانات نرم افزاری رو داشتن. از وقتی ال جی وارد رقابت شده هر سال سعی کرده بهترین ها رو ارائه بده یا خودشو به سطح برندای دیگه برسونه. حالا بماند که بعضیا با غرض میان میکوبنش اما من همیشه ابتکار و کپی نکردنش و طراحی دسته اولش تو همه مدل های پرچمداراش و حتی میان رده هاش رو تحسین میکنم. این دقیقا همون چیزیه که خیلی ها از ال جی به عنوان برندی که در زمینه لوازم صوتی و تصویر و خانگی اول هستش انتظار دارن.

  • جزامی
    جزامی | ۳۰ فروردین ۱۳۹۷

    v10 که یه گوشیه انقلابی بود رو نذاشتین!!

  • علی ناصری
    علی ناصری | ۳۰ فروردین ۱۳۹۷

    ال‌جی با جی۳ تو بازار غوغا کرد، جایزه رددات بهترین گوشی سال و خیلی جایزه های معتبر ۲۰۱۳ رو برد، جاش توو این لیست خالیه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی