ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

توسعه ایمپلنتی که با ایجاد یک خال روی پوست، ابتلا به سرطان را اطلاع می دهد

هرچه سرطان زودتر شناسایی شود، شخص مبتلا شانس بیشتری برای درمان دارد. اما متاسفانه سرطان دشمنی موذی است و آنقدر مخفی باقی می ماند تا اینکه برای درمان دیر می شود. حالا محققان انستیتو تکنولوژی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

هرچه سرطان زودتر شناسایی شود، شخص مبتلا شانس بیشتری برای درمان دارد. اما متاسفانه سرطان دشمنی موذی است و آنقدر مخفی باقی می ماند تا اینکه برای درمان دیر می شود. حالا محققان انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ سیستمی هشدار دهنده برای چهار نوع رایج از سرطان توسعه داده اند. تکنولوژی این انستیتو شامل ایمپلنتی است که سطح کلسیم خون را دائماً پایش می کند و با ایجاد یک خال مصنوعی روی پوست بیمار، به وی هشدار می دهد.

تشخیص زودهنگام سرطان نه تنها میزان نجات بیماران از مرگ را افزایش می دهد بلکه می تواند از شدت درمان و هزینه های آن نیز به شکل چشمگیری بکاهد. به همین خاطر، محققان دائماً مشغول توسعه تکنیک هایی مثل تست خون، نانوذرات قابل تزریق و حتی چیپ هایی بوده اند تا سرطان را پیش از اینکه از کنترل خارج شود شناسایی کنند.

سیستم پروتوتایپ انستیتو تکنولوژی زوریخ یکی از منحصر به فرد ترین ایده هایی است که تا به امروز دیده ایم. این سیستم، شبکه ای ژنتیکی است که با سلول های انسانی ادغام شده و در قالب دیوایسی قابل کاشت در آمده است. وقتی آن را زیر پوست قرار می دهید، به صورت مداوم سطح کلسیم را بررسی می کند و کلسیم خون بالا می تواند نشانه ای بر ابتلا به یکی از سرطان های پروستات، ریه، روده بزرگ یا پستان باشد.

وقتی این ایمپلنت برای مدتی طولانی شاهد افزایش کلسیم خون باشد، سلول هایی دستکاری شده را به تولید ملانین بیشتر مجبور می کند. این رنگدانه، عامل اصلی شکل گیری کک و مک ها و خال های تیره روی پوست است و به کمک ایمپلنت مورد اشاره، می تواند سیگنالی واضح برای فرد باشد که چیزی به درستی کار نمی کند و شاید بهتر است به پزشک مراجعه کند. این خال مدت ها زودتر از شناسایی سرطان به صورت معمول ظاهر می شود و بنابراین لازم نیست مردم حتماً درد را تجربه کنند تا متوجه شوند که زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده.

در حالی که این تحقیقات فعلاً روی پوست موش ها و خوک ها آزمایش شده و در مراحل ابتدایی به سر می برد، تیم انستیتو زوریخ می گوید در نهایت می توان از این سیستم برای پایش سایر نشانگرها -غیر از کلسیم- برای شناسایی بیماری های مرتبط با بازسازی سلول های عصبی یا اختلالات هورمونی استفاده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی