ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مرکز داده
تکنولوژی

آیا صدای بلند می تواند هارد دیسک های یک مرکز داده را از کار بیندازد؟

در روزهای اخیر مرکز داده بازار بورس سهام کشورهای اسکاندیناوی که در فنلاند واقع شده، به واسطه سیستم های اطفای حریق دچار مشکل شد و تعداد زیادی از هارد دیسک های آن از کار افتاد. با این ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

در روزهای اخیر مرکز داده بازار بورس سهام کشورهای اسکاندیناوی که در فنلاند واقع شده، به واسطه سیستم های اطفای حریق دچار مشکل شد و تعداد زیادی از هارد دیسک های آن از کار افتاد. با این حال دلیل این اشکال، آب ناشی از این اطفای حریق نبود، بلکه موضوع به صدای بسیار بلند ایجاد شده مربوط می شد.

این اولین بار نیست که برای یک مرکز داده چنین اتفاقی می افتد. در سال 2017 اتفاق مشابهی مرکز داده آژور مایکروسافت در اروپا از کار افتاده بود. همچنین در سال 2016 مرکز داده شرکت خدمات مالی «ING» در رومانی با چنین مشکلی روبرو شده بود.

ماجرا در واقع به شوک ناشی از سیستم های اطفای حریق مربوط می شود. هنگامی که در مراکز داده آتش سوزی اتفاق می افتد استفاده از آب برای خاموش کردن شعله های آتش منطقی به نظر نمی رسد، زیرا موجب آسیب رسیدن به قطعات الکترونیکی می گردد. به همین علت از گاز خاصی برای اطفای حریق استفاده می شود که به طور معمول شامل ماده شیمیایی حاصل از پیوند کربن و عناصر هالوژن از جمله کلر یا فلوئور است.

بازار بورس

این گاز موجب عدم رسیدن اکسیژن به آتش شده و به این ترتیب گسترش آتش متوقف می شود. با این حال آزاد شدن گاز مورد بحث در فضا یک موج صدا را ایجاد می کند.

کامپیوترها از قطعات مکانیکی متحرک بسیاری تشکیل شده اند که شامل فن ها و هارد دیسک های در حال چرخش هستند. تحقیقاتی که پیش از این توسط محققان کمپانی زیمنس انجام شده بود، نشان داد که صداهای با شدت 110 دسیبل می توانند به هارد دیسک ها آسیب برسانند.

در حالی که نازل هایی که گاز را در مراکز داده آزاد می کنند صدایی در حد 130 دسیبل دارند. برای اینکه به شدت بلندی این صدا پی ببرید کافیست بدانید این میزان، حدود 100 برابر بیش از صدایی است که توسط یک اره برقی ایجاد می شود.

هارد دیسک در مرکز داده

در حادثه اخیر که برای مرکز داده بازار بورس سهام اتفاق افتاد، سیستم اعلام و اطفای حریق اشتباه عمل کرده، ولی دقیقاً مشخص نشده که کدام قسمت این سیستم دچار خطا شده. با این حال مشکل یاد شده در نتیجه تعدادی اتفاقات زنجیره ای ایجاد شده است.

البته مراکز داده معمولاً دارای پشتیبان هایی هستند که باید به صورت خودکار و به سرعت وارد عمل شوند تا عدم کارکرد مرکز داده اصلی را جبران نمایند. البته این موضوع نیز به دلایلی که هنوز نا مشخص است، در مرکز داده یاد شده انجام نشده است.

در نهایت باید اعلام کرد که جواب سوال مطرح شده در این مطلب، مثبت است. صدا می تواند هارد دیسک های یک مرکز داده یا حتی کل مرکز را از کار بیندازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی