ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ویدیوی ۲۸ سالگی تلسکوپ هابل از سحابی مرداب [تماشا کنید]

تا به حال تلسکوپ فضایی هابل به ستاره شناسان کمک‌های بی شماری کرده و آنها موفق شدند با کمک این تلسکوپ کهکشان‌هایی مخفی و جتی دورترین ستاره‌های موجود را کشف کرده و آنها را تحت ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

تا به حال تلسکوپ فضایی هابل به ستاره شناسان کمک‌های بی شماری کرده و آنها موفق شدند با کمک این تلسکوپ کهکشان‌هایی مخفی و جتی دورترین ستاره‌های موجود را کشف کرده و آنها را تحت نظر قرار دهند. حال به مناسبت ۲۸ سالگی تلسکوپ هابل ، ناسا ویدیویی از سحابی مرداب (Lagoon Nebula) برای کاربرانش تهیه کرده که می‌تواند نمایی متفاوت از این مجموعه ستاره را فراهم آورد.

ویدیوی ۲۸ سالگی تلسکوپ هابل چند روز زودتر از تولدش یعنی هشتم اردیبهشت ماه منتشر شده اما آنقدر زیباست که تابلو‌های رنگ روغن فوق العاده را در ذهن کاربران تداعی می‌کند. این تصاویر در واقع ظهور ستارگان را از بستر کیهانی به تصویر می‌کشد که تشعشاتی ماورای بنفش و بادهایی پرستاره در آن‌ هویداست.

عکس‌های یاد شده در بهمن ماه سال گذشته توسط دوربین عریض تلکسوپ هابل (WFC3) به ثبت رسیده و در تهیه‌ آن از اشعه فرو سرخ و نور مرئی استفاده شده است.

به گفته‌ی ناسا، سحابی مرداب موردی عظیم جسه و اساطیری به حساب می‌آید چرا که ۵۵ سال نوری عرض، ۲۰ سال نوری ارتفاع داشته و ۴ هزار سال نوری با زمین فاصله دارد. به همین دلیل است عکس‌های گرفته شده توسط تلسکوپ هابل نمی‌تواند بزرگی و خارق العاده بودن آن را کاملاً به نمایش بگذارد.

با این حال تصاویر گرفته شده توانسته جزئیات زیبایی از آن به نمایش بگذارد. ستاره درخشانی در این تصاویر از ابرها بیرون زده ستاره‌ی Herschel 36 نام دارد که ۳۶ مرتبه از خورشید منظومه‌ی شمسی بزرگتر است.

تلسکوب هابل در روز ششم اردیبهشت سال ۱۳۶۹ شمسی به وسیله فضاپیمای دیسکاوری به فضا پرتاب شد که این فضاپیما در واقع محصول مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا بود.

این تلسکوپ تا به حال بالغ بر ۴۳۵۰۰ جرم آسمانی را شناسایی کرده و در بیش از ۱.۵ میلیون مشاهده به کار گرفته شده است. تلسکوپ یاد شده طی عمر ۲۸ ساله‌ی خود موفق شده ۱۶۳۵۰۰ بار دور زمین بگردد. این بدین معنی است که تلسکوپ هابل مصافتی معادل فاصله‌ی زمین تا پلوتو را پیموده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی