ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ساخت صندلی ایکیا توسط بازوهای رباتیک در یک دقیقه [تماشا کنید]

محققان دانشگاه تکنولوژی نانیانگ در سنگاپور موفق شده‌اند یک الگوریتم پیچیده‌ بسازند که سریع تصمیم‌گیری کرده و راه‌های حرکتی مناسبی برای دو بازوی رباتیک در نظر بگیرد تا آنها بتوانند بدون برخورد با یکدیگر یک صندلی ایکیا ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

محققان دانشگاه تکنولوژی نانیانگ در سنگاپور موفق شده‌اند یک الگوریتم پیچیده‌ بسازند که سریع تصمیم‌گیری کرده و راه‌های حرکتی مناسبی برای دو بازوی رباتیک در نظر بگیرد تا آنها بتوانند بدون برخورد با یکدیگر یک صندلی ایکیا را طی مدت یک دقیقه بسازند.

بسیاری از خریداران مبلمان ایکیا با سرهم کردن آنها در خانه مشکل دارند و داشتن رباتی که بتواند این کار برای آنها انجام دهد به رویایی دوست داشتنی بدل شده بود. حال با آمدن این ربات که قادر است صندلی‌های این شرکت را به راحتی و تنها طی مدت یک دقیقه سرهم کند، مسئله بیش از پیش آسان شده است.

تحقیق انجام شده توسط این دانشگاه، «آیا ربات‌ها می توانند یک صندلی ایکیا بسازند؟» نام داشته و سعی کرده روش جدیدی طراحی کند  تا دو بازوی رباتیک یتوانند با یکدیگر همکاری کرده و یک صندلی را بدون مشکل بسازند. در انتهای بازو‌های رباتیک، دو دست با انگشتانی تعبیه شده که ربات‌ها می‌توانند با استفاده از آنها قطعات را نگه داشته و  تکان دهند. همچنین سنسور‌هایی در مچ این بازوها قرار دارند که قادرند میزان دقیق فشار را سنجیده و به مقدار مناسب به صندلی فشار آورند.

محققان علاوه بر ساخت این ربات‌ها، نرم‌افزاری ساخته‌اند که بر اساس یک الگوریتم پیچیده طراحی شده و قادر است مسیر حرکتی مناسب را به سرعت تخمین زده، راه درست را انتخاب کند. مسیر‌ها بر اساس اندازه‌ی قطعات، محل قرار گیری آنها و عملیات مورد نیاز برای نصب آنها سنجیده شده و انتخاب می‌شوند. حتی نحوه گرفتن قطعه در دست ربات یا لحظه‌ای که قرار است قطعات به یکدیگر نصب شوند نیز در نظر گرفته می‌شود.

تیم تحقیقاتی دانشگاه NTU اعلام کرده این بازوهای رباتیک قرار نیست تنها صندلی‌های چوبی ساده بسازند بلکه این تیم قصد دارد هوش مصنوعی به کار رفته در بازو‌های رباتیک را تقویت کرده تا بتواند دستورالعمل‌های ایکیا را خوانده و  توانایی ساخت وسایل پیچیده را نیز به مررو کسب کند. اگر این هوش مصنوعی تقویت شود، بازوهای رباتیک اشاره شده قادر خواهند بود حتی پیچیده‌ترین مبلمان این شرکت سوئدی-هلندی را نیز سرهم کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی