ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اولین تجربه رانندگی با تسلا مدل3؛ نقطه عطف یا سرآغاز سقوط؟

تسلا مدل3  بگونه‌ای متناقض، واقع‌گرایانه‌ترین و در عین حال جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌ی شرکت تحت امر ایلان ماسک تا به امروز لقب گرفته است. این خودرو که در ماه مارس 2016 با قیمت پایه 36 هزار دلاری ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

تسلا مدل3  بگونه‌ای متناقض، واقع‌گرایانه‌ترین و در عین حال جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌ی شرکت تحت امر ایلان ماسک تا به امروز لقب گرفته است. این خودرو که در ماه مارس 2016 با قیمت پایه 36 هزار دلاری رونمایی شد، به علت برخورداری از بهایی متعادل، قادر است تا نقش به سزایی در دستیابی ایلان ماسک به هدف نهایی‌اش که همان تغییر دنیای اتومبیل به نفع انواع الکتریکی است، ایفا نماید.

همانطور که خودروسازان دنیای امروز بهتر به آن واقف هستند، تداوم موفقیت در یک بازار بزرگ مملو از خودروهای اقتصادی مشکل‌تر از حفظ موفقیت در بازار به نسبت کوچک خودروهای لوکس است. با وجود آنکه عده زیادی از مردم با پرداخت هزار دلار، جای خود را در صفحه خرید این خودرو رزرو نموده بودند اما تسلا تاکنون نتوانسته به وعده خود مبنی بر تولید حدود 5000 دستگاه مدل3 در هفته، تا پایان سال 2017 میلادی عمل نماید.

البته بر طبق اطلاعات منتشر شده از سوی نشریه بلومبرگ، شرکت تسلا تنها توانسته به نرخ تولید 1076 دستگاه مدل3 در هفته دست یابد و به طور کلی از ماه جولای 2017 تاکنون، موفق به تولید 11500 دستگاه از این خودرو شده است. متاسفانه تسلا تاکنون آمار دقیقی از میزان تولید و فروش این خودرو ارائه نداده و ما نمی‌توانیم صحت آمار فوق را تایید یا تکذیب نماییم.

تست تسلا مدل 3 تحویل شده به خریداران

در این مقاله، ما خودروی یک شهروند را که در فوریه 2018 به او تحویل داده شده، مورد بررسی قرار داده‌ایم، چرا که شرکت تسلا به دلایل مختلف از تحویل یک خودروی قابل تست به ما خودداری نموده است.
البته آن طور که شرکت تسلا اعلام نموده، حداقل تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی خبری از تولید نمونه‌های 36 هزار دلاری مدل ۳ به گوش نخواهد رسید. هر کدام از مدل3 های کنونی به دو مجموعه آپشن مجهز شده‌اند: اولی بردارنده یک پکیج باتری به قیمت 9 هزار دلار است که دامنه حرکتی خودرو را از 354 به 499 کیلومتر افزایش خواهد داد.

بسته سفارشی دوم نیز با بهایی معادل 5 هزار دلار، حاوی امکاناتی همچون: صندلی برقی مجهز به گرمکن، سقف شیشه‌ای پانورامیک و یک سیستم صوتی پریمیوم است. در ضمن انتخاب هر رنگ دیگری به جز مشکی هزینه‌ای در حدود هزار دلار اضافه را شامل خواهد شد و اگر مایل به سفارش قابلیت‌های پیشرفته خودران بر روی اتومبیل خود باشید، بایستی 5 هزار دلار دیگر نیز بپردازید.

اتومبیل مورد بررسی در این مقاله به تمامی آپشن های فوق مجهز شده و قیمت آن بالغ بر ۵۶ هزار دلار است.
چنین قیمتی بسیار بیشتر از بهای ب ام و سری3 و هوندا آکورد است. در مقایسه با قیمت سدان‌های کوچک و لوکسی همچون ب ام و سری3 و مرسدس بنز سی کلاس، تناسب منطقی میان قیمت و قابلیت‌های مدل3 مشاهده نمی‌شود. همانند دو خودروی آلمانی مورد اشاره، مدل3 نیز از سامانه انتقال نیرو به چرخ‌های عقب بهره می‌برد و توان خروجی پیشرانه آن هم تراز با قوای محرکه موتور بنزینی توربوشارژ چهار سیلندر به کار گرفته شده در آنهاست.

نیرویی که مدل3 به واسطه یک موتور الکتریکی سوار شده بر روی اکسل عقب از دل الکترون ها بیرون می‌کشد، در حدود 221 اسب بخار قدرت داشته و گشتاور حاصل از آن نیز معادل 411 نیوتن-متر است. همچنین گفته شده که نمونه دو موتوره چهارچرخ محرک نیز بزودی وارد بازار خواهد شد.

عمده مصالح به کار رفته در ساختار مدل 3 از جنس فولاد بوده اما درب‌ها و کاپوت خودرو از فلز آلومینیوم ساخته شده‌اند. وزن مدل3 در حدود 136 کیلوگرم بیشتر از ب ام و 330i بوده و به خاطر قرارگیری مجموعه عظیم باتری در کف خودرو، گرانیگاه آن در ارتفاع 47 سانتیمتری از سطح زمین واقع شده که مساوی خودروی مدرن مزدا میاتا است. توزیع وزن 1867 کیلوگرمی مدل3 به گونه‌ای است که 48.2 درصد آن در جلو قرار گرفته و مابقی بر نیمه عقبی خودرو سوار شده‌ است.

عملکرد غربیلک فرمان در تغییر مسیر و عبور از مسیرهای پر پیچ و خم، بسیار چابک و پرنشاط ارزیابی می‌شود. دقت و سفتی غربیلک فرمان در هر سه حالت رانندگی کامفورت، استاندارد و اسپرت در حد بسیار خوبی قرار دارد. اما در سوی دیگر، عملکرد ترمزهای احیاکننده متناسب با قوای محرکه این خودرو نبوده و در توقف کامل این خودرو دچار کاستی است.

در ضمن برخلاف برخی از رقبا (نیسان لیف)، اثری از حالت رانندگی با یک پدال که در ترافیک های شهری مایه آسایش بسیار راننده خواهد بود، در این خودرو مشاهده نمی‌شود. ضمنا خودروی مورد بررسی بر روی رینگ‌های ۱۸ اینچی، پوشانده شده با لاستیک چهار فصل میشلین 235/45R-18 سوار شده است.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت مدل 3 معادل 5.1 ثانیه بوده و با ترمزگیری در سرعت 112 کیلومتربرساعت، این خودرو در فاصله 53.6 متری از حرکت بازخواهد ایستاد.

این خودرو تنها ذره‌ای چابکتر از ب ام و 330i و آئودی A4 مجهز به پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است. شتاب جانبی خودرو در پیست مخصوص نیز معادل 0.84 جی اندازه گیری شد. اگر بخواهید با سرعت بسیار بالا از پیچ عبور نمایید، کم فرمانی خصیصه غالب عملکرد خودرو خواهد بود.

کابین خودرو از نظر عایق بندی در سطحی پایین‌تر از رقبای مشابه قرار داشته و صدای برخورد لاستیک‌ها با ناهمواری های جاده سرنشینان را مورد تاثیر قرار خواهد داد.

همچنین کابین خودروی مورد بررسی از برخی ارتعاشات و صداهای شبیه به جیرجیر، علیرغم کارکردی کمتر از ۴۰۰۰ کیلومتر، رنج می‌برد. میزان صدای ورودی به کابین در حدود ۶۹ دسی بل اندازه گیری شد که بیشتر از صدای نفوذی به کابین آئودی A4 است.

میزان رسمی مصرف سوخت ادعایی برای تسلا مدل3 برابر 499 کیلومتر در سیکل ترکیبی و 481 کیلومتر در بزرگراه، به ازای یک مرتبه شارژ کامل باتری است.

در طی مسافت حدود 320 کیلومتر با این خودرو در بزرگراه با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت، متوجه شدیم که میزان مصرف انرژی آن کمتر از مقدار رسمی اعلام شده است. البته این اختلاف مصرف انرژی می تواند وابسته به اختلاف دمای محیط نیز باشد که به‌ نوبه خود قادر است اثر محسوسی بر مصرف انرژی موتورهای برقی این خودرو داشته باشد.

صفحه نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی به قطر ۱۵ اینچ، همه چیز، از نقشه های مسیریابی و مولفه‌های سیستم صوتی گرفته تا داده‌های مرتبط با میزان شارژ باتری و دامنه حرکتی را به خوبی نمایش می‌دهد.

این صفحه نمایشگر که در میانه داشبورد ساده‌ی مدل3 قد برافراشته، از دقت، وضوح و گرافیک بسیار مناسبی برخوردار است.

دکمه‌های فیزیکی به ندرت در کابین مدل 3 قابل مشاهده هستند. در این میان می‌شود به دکمه‌های شیشه بالابر، دربازکن برقی، دو دکمه تعبیه شده بر روی غربیلک فرمان به همراه دسته راهنما و دسته‌ی دیگر قرار گرفته بر روی ستون فرمان که کروز کنترل و فرمان خودکار از طریق آن فعال شده و قابلیت تعویض دنده را نیز داراست، اشاره نمود. در اینجا از دکمه‌های کنترل تهویه، سیستم صوتی و همچنین صفحه کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان خبری نیست. دریچه تهویه نیز در سرتاسر داشبورد امتداد یافته است.

میزان دید به سمت جلو از داخل کابین در حد بسیار مناسب قرار دارد اما دید عقب تا حدی محدود شده است.
در داخل کابین خودرو با فضای فراخی مواجه هستیم به طوری که حس خوشایندی را در سرنشینان پدید می‌آورد. همچنین به واسطه وجود کنسول بزرگ تعبیه شده به جای تونل جعبه دنده و یک صندوق بار جلو علاوه بر صندوق عقب، فضای کافی برای جای دادن اسباب و وسایل در این خودرو وجود خواهد داشت.

صندلی های ردیف دوم موجودی کمبودی از نظر فضا وجود ندارد و اما ارتفاع نسبتاً زیادی از خودرو باعث می شود تا زانوهای سرنشینان بالاتر از حد معمول قرار بگیرد و این موضوع می‌توانند باعث رنجش آنها شود.همچنین صندلی های ردیف با درجه ۶۰۴۰ قابلیت تا شدن دارند که این موجب افزایش حجم صندوق بار خواهد شد.

در پایان به ذکر این نکته بسنده می‌کنیم که اگرچه اصلاح یک خودرو الکتریکی نسبتاً لوکس با قابلیت‌های مناسب است اما قیمت بالای 50هزار دلار و تاخیر در واگذاری آن به خیل عظیم مشتریان منتظر، می‌تواند به اعتبار این خودرو لطمه و آن را از هدف اصلی اش که همان فراگیر نمودن خودروهای برقی در بین عموم افراد جامعه است، دور نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی