ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

خوراکی‌های پرطرفدار فضانوردان

بی وزنی در فضا اثرات متفاوتی بر بدن انسان می‌گذارد. وقتی بدن فضانوردان در این شرایط یا وضعیت میکروگرانش قرار می‌گیرد، علاوه بر اینکه گاه و بیگاه به آنها حالت تهوع دست می‌دهد، توانایی چشایی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۰

بی وزنی در فضا اثرات متفاوتی بر بدن انسان می‌گذارد. وقتی بدن فضانوردان در این شرایط یا وضعیت میکروگرانش قرار می‌گیرد، علاوه بر اینکه گاه و بیگاه به آنها حالت تهوع دست می‌دهد، توانایی چشایی خود را از دست داده و دیگر قادر نخواهند بود مزه‌ی خوراکی‌ها را درک کنند. این مسئله موجب می‌شود که خوراکی‌ های پرطرفدار فضانواردان با محبوبترین‌ خوردنی‌های ما در زمین قدری تفاوت پیدا کند.

مشکل اساسی خوراکی‌ها در فضا خرد شدن آنهاست. خوراکی‌های برشته که با گاز زدن آنها، خرده های بسیاری ایجاد می‌شود در فضا بسیار خطرناکند چرا که این خرده‌ها در هوا پراکنده شده، در چشم و گوش فضانوردان رفته و حتی روند تنفسشان را نیز دچار مشکل می‌کنند.

به غیر از این مشکل، غذاهای فرستاده شده به فضا اصولاً باید برای مدت زیادی باقی بمانند و خراب نشوند چرا که این خوراکی‌ها مراحلی نظیر آزمایش، بسته‌بندی و سفر فضایی را سپری می کنند تا به دست فضانوردان برسند. این مسئله موجب می‌شود که یک سال طول بکشد تا روند ارسال یک میان وعده تا خوردن آن در فضا به طور کامل سپری شود.

به همین علت است که ناسا روش‌های به خصوصی برای آماده سازی و بسته‌بندی خوراکی‌ها به کار می‌بنند. این روش‌ها در پاره‌ای از مواقع موجب می‌شوند که غذاها و خوراکی‌ها خشک شده یا حتی آنزیم‌ها و میکرو‌ارگانیزم های موجود در آن به طور کلی نابود شوند.

از سوی دیگر، فضانوردان با قرار داشتن در وضعیت میکروگرانش (به شرایطی گفته می‌شود که نیروی گرانش دقیقاً صفر نیست و مقدار کمی از آن وجود دارد)، شرایط بدی را تجربه می‌کنند. سینوس‌های آنها در تمامی مدت حضورشان در فضا بسته شده و به مدت چندین ماه حالتی مانند سرما خوردگی را تجربه خواهند کرد که مشخصاً خوشایند نیست. مسماً در این وضعیت خوراکی‌ها هم مزه خوبی نخواهند داشت.

مشکلات بدنی و پروسه‌ی سخت آماده سازی محصولات غذایی موجب شده که خوراکی‌ های پرطرفدار فضانوردان محدود به چند مورد انگشت شمار شوند. به گزارش ناسا، غذاهایی همچون بیف استراگانوف، مرغ پادشاهی (یک غذای فرانسوی)، املت مکزیکی، گزینه های محبوب فضانوردان را تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر کوکتل میگو، تکه‌هایی از ماهی، میوه و سبزی خوراکی‌ های پرطرفدار فضانواردان به حساب می‌آیند و جالب اینجاست که ترب کوهی، در زمره‌‌ی این خوراکی‌ها قرار دارد که از نظر فضانوردان مفید‌ترین خوراکی‌های موجود در فضا است.

البته شرایط خورد و خوراک فضانوردان آنقدر هم سخت نیست. در پاره‌ای از مواقع خانواده‌های آنها می‌توانند خوراکی‌های محبوبشان را نیز برایشان بفرستند. برای مثال تاکنون قوطی‌های قهوه‌ی آماده، شکلات، کیک میوه‌ای، کلوچه، پاپ کرن و حتی بستنی نیز به فضا فرستاده شده‌اند. خوراکی‌هایی که اگر به خرده‌هایشان توجهی نشود ممکن است مشکلاتی اساسی ایجاد کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی