ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

صدا و سیما ۵۰ درصد درآمد فعالان عرصه صوت و تصویر را می‌خواهد

وزیر ارتباطات خبر می‌دهد که صدا و سیما می‌خواهد تنظیم مقررات، تصدی‌گری و مالکیت در حوزه صوت و تصویر را به شکل یک‌جا در دست بگیرد و برای مدیریت این‌ کارها، مزایده‌ای برگزار شده و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۴:۴۱

وزیر ارتباطات خبر می‌دهد که صدا و سیما می‌خواهد تنظیم مقررات، تصدی‌گری و مالکیت در حوزه صوت و تصویر را به شکل یک‌جا در دست بگیرد و برای مدیریت این‌ کارها، مزایده‌ای برگزار شده و پنج پیمان‌کار نیز انتخاب شده‌اند.

آذری جهرمی در گفتگویی با ایرنا عنوان کرده است که صداوسیما در انتخاب این پیمانکاران، به فعالان عرصه صوت و تصویر اعلام کرده که باید جدا از ارائه ضمانت‌نامه‌ها و تعهداتی به سازمان، ۵۰ درصد کل درآمدهای خود را نیز به این سازمان بدهند؛ ضمن آنکه کسانی که فاقد مجوز این سازمان باشند با حکم مرجع قضایی تعطیل خواهند شد. جهرمی در این باره گفته است:

«مفهوم این کار آنکه هر شرکتی بخواهد در این عرصه وارد شده و فعالیت کند علاوه برهزینه‌های ثابت خود، باید نیمی از درآمد آن را به صدا و سیما بدهد؛ این کار سبب افزایش قیمت تمام شده خدمات صوت و تصویر برای کاربران شبکه ملی اطلاعات می شود. این افزایش قیمت، در تولید محتوا برای این عرصه مانع ایجاد می کند.»

جهرمی که بامداد امروز در حساب رسمی توییترش، از غیرشفاف بودن مصادیق «صوت و تصویر فراگیر» انتقاد کرده بود، اکنون درباره این عبارت بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید:

«درباره عبارت صوت و تصویر فراگیر اشاره شده در طرح پیشنهادی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اگر ناظر به تلویزیون باشد، بدلیل الزامات قانونی خدشه‌ای به آن وارد نیست. اما اکنون مدیران صدا و سیما تفسیری فراتر نسبت به این موضوع دارند و حتی برخی مواقع در مراجع قضایی نسبت به فعالان بخش خصوصی فعال در این عرصه نیز شکایت هایی را مطرح می‌کنند. مدیران صداوسیما برنامه‌های ویدئویی درخواستی ضبط شده (VOD) را نیز شامل این مسئله می‌دانند، در صورتی که بین تلویزیون اینترنتی (IPTV) و برنامه های ویدئویی درخواستی ضبط شده (VOD ) تفاوت‌های ماهوی وجود دارد و محتواهای کاربر محور (UGC) نیز به طورکامل از بحث VOD و IPTV متفاوت است.»

جهرمی سپس به برداشتی که صدا و سیما از لفظ «صوت و تصویر فراگیر» دارد اشاره می‌کند و می‌گوید که به عقیده صدا و سیما، حتی کانال‌های رسانه‌ای بالای ۵ هزار عضو هم مشمول صوت و تصویر فراگیر هستند: «برداشت صداوسیما از لفظ صوت و تصویر فراگیر آن است که محتواهای کاربرمحور (UGC)، برنامه های ویدئویی درخواستی ضبط شده (VOD) و تلویزیون اینترنتی (IPTV) به همراه کانال‌های رسانه‌ای بالای پنج هزار عضو نیز جزو صوت و تصویر فراگیر است و باید تحت نظر آنها باشد. دیدگاه ما این است که این انحصار فقط باید محدود به همان بحث تلویزیون اینترنتی (IPTV) باشد.»

به گفته جهرمی، صدا و سیما اعتقاد دارد به دلیل آنکه پخش تلویزیونی (برادکست) براساس قانون اساسی به صورت انحصاری در اختیار این سازمان است، در فضای مجازی (برادبند) نیز باید این ظرفیت برای آنها فراهم باشد. همچنین صدا و سیما مدعی است که هرگونه پخش صوتی و تصویری در فضای مجازی باید تحت مدیریت، نظارت و مقررات این سازمان انجام شود.

وزیر ارتباطات اعتقاد دارد که این رویه به دلیل افزایش قیمت تمام شده خدمات، به تولید محتوا در شبکه ملی اطلاعات ضربه می‌زند. ساعاتی پیش «محمدجواد شکوری مقدم»، مدیرعامل آپارات نیز در گفتگو با دیجیاتو اشاره کرده بود که حتی او نیز اطلاع دقیقی از مفهوم «صوت و تصویر فراگیر» ندارد و صدا و سیما با داشتن این انحصار، آینده محتوای اینترنتی را در اختیار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • حسین
    حسین | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

    لطفا یکی شماره کارت صدا و سیما رو بده. من یه پیج 5 هزارتایی اینستا دارم میخواستم پنجاه درصد درآمد سرشارشو تقدیم کنم یه وقت مشغول ذمبه نشم

  • فواد قبله
    فواد قبله | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

    علی برکت الله

  • سیدمحمدرضا ذوقی
    سیدمحمدرضا ذوقی | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

    یکی فقط توضیح بده رو چه حساب؟؟؟!!!!!!

  • mosen sali
    mosen sali | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

    صدا و سیما نهادی که سالانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد بودجه از جیب ملت بر میدارد و به ملت کوچکترین پاسخگویی ندارد نهادی دروغگو با برنامه های فیلتر شده و حوصله سر بر

    • reza1415
      reza1415 | ۲۷ فروردین ۱۳۹۸

      600میلیارد کمتر گفتی‌‌

  • محمد رضا
    محمد رضا | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

    دارند گند می زنند به همه چیز

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی