ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نظام ملی مدیریت امنیت اطلاعات (نما)

تمام اپراتورها گواهینامه نظام ملی مدیریت امنیت اطلاعات (نما) را دارند

عصر دیروز ایرانسل خبری مبنی بر تنها اپراتور تلفن همراه کشور که موفق به دریافت گواهینامه نظام ملی مدیریت امنیت اطلاعات (نما) شده را در رسانه‌ها منتشر کرد که این ادعا بلافاصله توسط دو اپراتور دیگر ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۵

عصر دیروز ایرانسل خبری مبنی بر تنها اپراتور تلفن همراه کشور که موفق به دریافت گواهینامه نظام ملی مدیریت امنیت اطلاعات (نما) شده را در رسانه‌ها منتشر کرد که این ادعا بلافاصله توسط دو اپراتور دیگر فعال در کشور رد شد. رایتل و همراه اول هر دو با انتشار تصاویری از گواهینامه‌های نظام امنیت اطلاعات خود خبر از دریافت این مجوز در سال‌های پیش دادند و ایرانسل نیز مجبور به رد کردن ادعای خود شد.

رایتل چند ساعت پس از انتشار خبر ایرانسل ادعا کرد که گواهینامه انطباق سامانه مدیریت امنیت اطلاعات، که به گفته مسئولین این شرکت یک گواهی جامع‌تر از گواهی ایرانسل است،را در تاریخ 1394/12/9 یعنی بیش از دو سال قبل از معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات دریافت کرده است.

نظام ملی مدیریت امنیت اطلاعات (نما)

سپس اپراتور اول کشور خبر ایرانسل را رد کرد و با انتشار تصویر گواهینامه این سازمان مدعی شد که قدیمی‌ترین اپراتوریست که این گواهی را اخذ کرده و چهار سال از دریافت آن می‌گذرد. همراه اول در بیانیه خود اینچنین نوشت:

«پس از پیاده سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات توانست در تاریخ ۹۳.۱۲.۵ به عنوان اولین اپراتور کشور با انجام فرایند ممیزی توسط شرکت رویال پرداز تیام، دارنده پروانه خدمات ممیزی در نظام ملی مدیریت امنیت اطلاعات (نما) و تأیید انطباق سیستم مدیریت امنیت اطلاعات پیاده سازی شده، با امضای سازمان فن آورى اطلاعات به عنوان مرجع صادرکننده گواهینامه، گواهی مربوطه را دریافت کند که این گواهینامه طی ۳ سال بعد هم تمدید شده است.»

نظام ملی مدیریت امنیت اطلاعات (نما)

به دنبال رد ادعای ایرانسل توسط دو اپراتور دیگر، نهایتا ایرانسل مجبور به اصلاح خبر قبلی اش شد و در تیتر اصلاحی نوشت: «ایرانسل اولین اپراتور تلفن همراه دریافت کننده گواهینامه مدیریت امنیت اطلاعات در سیستم‌های اصلی اپراتوری شد.»

گفتنیست تفاوت‌های جزیی بین این گواهینامه‌ها وجود دارد، به عنوان مثال گواهینامه ایرانسل با نام «گواهی انطباق در قلمرو واحد مدیریت حساب مشترکین شارژینگ و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات» اخذ شده و تا 3 سال دیگر اعتبار دارد. اما تاریخ انقضای گواهی‌ همراه اول تا پایان آبان‌ماه سال جاریست و همچنین نام «انطباق در قلمرو شبکه IPBB» (مربوط به تجهیزات زیرساخت شبکه) را یدک می‌کشد. در نهایت مهلت گواهینامه رایتل نیز تا پایان سال جاری اعلام شده و نام «مرکز داده طبقه چهارم ساختمان مرکزی (چوکا)» دارد که مربوط به دیتاسنتر مجموعه است.

نظام ملی مدیریت امنیت اطلاعات (نما)
تیتری که ایرانسل در نهایت مجبور به تغییر آن در سایت رسمی خود شد.

گواهینامه نظام مدیریت امنیت اطلاعات مهمترین گواهینامه حوزه امنیت در کشور قلمداد می‌شود که بنا به دستوری که در بخشنامه معرفی آن آمده این‌گونه تعریف شده است: «عامل پیشران در توسعه ملی مدیریت امنیت اطلاعات، خلق کننده ارزش، فراهم کننده فرصت‌های عادلانه برای فعالان حوزه مدیریت امنیت اطلاعات، مرجع ترویج دانش مدیریت امنیت اطلاعات و مرجع اعتبار بخشی سامانه مدیریت امنیت اطلاعات در منطقه، جهت نیل به اهداف چشم انداز 1404.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • مهدی فراهانی
    مهدی فراهانی | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

    تعرفه های رایتل عالی عه نسبت به دوتای دیگه فقط ای کاش انتن دهیش بهتر بود

  • mr.arash
    mr.arash | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

    ایرانسل قبلاً خوب بود جدیدا خیلی بد شده

مطالب پیشنهادی