ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

ارزیابی عملکرد شارژ سریع و فناوری صوتی Histen در هواوی نوا 3e

پیشرفت دنیای موبایل در این سال ها خیره کننده بوده، اما همچنان مشکلات اساسی و حل نشده ای را در گوشی های هوشمند می بینیم که کاربران را آزار می دهند. در درجه اول باید ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

پیشرفت دنیای موبایل در این سال ها خیره کننده بوده، اما همچنان مشکلات اساسی و حل نشده ای را در گوشی های هوشمند می بینیم که کاربران را آزار می دهند. در درجه اول باید مشکلی که همه با آن درگیریم، یعنی باتری ضعیف و شارژدهی نامطلوب را نام ببریم که زندگی کاری و شخصی ما را به پریز برق یا پاوربانک گره زده. در درجه دوم هم صدای ضعیف اسپیکر دستگاه است که در مواقع نیاز، مثلاً تماشای ویدیو یا گوش دادن به موسیقی به شکل جمعی، معمولاً ما را ناامید می کند.

شرکت های سازنده راهکارهای مختلفی را برای تعدیل این دو معضل به کار می بندند، مثلاً کاهش مصرف انرژی به روش های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری، افزایش سرعت شارژ باتری، استفاده از اسپیکر استریو و مانند اینها. هواوی که در حال حاضر یکی از سه برند برتر بازار موبایل جهان به شمار می رود هم در جدیدترین میان رده اش یعنی نوا 3e چندین فناوری را در بخش باتری و صدا به کار گرفته، اما آیا به اهداف خود رسیده است؟ در ادامه تلاش می کنیم تا این سؤال را پاسخ دهیم. با دیجیاتو همراه باشید.

کاهش مصرف انرژی

هواوی نوا 3e

هواوی می گوید نسخه هشتم رابط کاربری اموشن در مقایسه با نسخه قبلی (5.1) از نظر کارآیی 12 درصد بهبود یافته و الگوریتم های یادگیری ماشین این شرکت در تخصیص بهینه حافظه و منابع پردازشی سیستم به مراتب بهتر عمل از قبل می کنند. این موارد تا حدودی در عملکرد روان رابط کاربری مشهود است اما ارزیابی دقیق آنها به استفاده درازمدت از گوشی و شناسایی عادات کاربری بستگی دارد و در مدت کوتاه نمی توان در مورد کارکردشان نظر داد.

هواوی نوا 3e به شکل هوشمند وضعیت مصرف انرژی اپلیکیشن های نصب شده را زیر نظر می گیرد و در صورت مشاهده مصرف بیش از حد، به شما اطلاع می دهد. همچنین می توانید مدیریت اجرای برنامه ها یا آپدیت شدن آنها در پس زمینه را به شکل دستی در اختیار بگیرید. تنظیم رزولوشن نمایشگر به شکل خودکار هم یکی دیگر از قابلیت هاییست که می تواند در مواقع لزوم، مصرف باتری گوشی را کاهش دهد. انتخاب یکی از دو حالت Power Saving و Ultra Power Saving (تصویر فوق) هم تنها راه حل پیش رو برای زمانیست که به اجبار، حداکثر شارژدهی را از موبایل طلب می کنید.

هواوی نوا 3e

حالا با توجه به تمام موارد فوق، باید ببینیم نوا 3e در شرایط واقعی چگونه عمل می کند. تست باتری اپلیکیشن پی سی مارک شرایط استفاده سنگین ترکیبی شامل مرور وب، ویرایش ویدیو، ویرایش متن، ویرایش عکس و عملیات داده ای را در زمان روشن بودن نمایشگر (با روشنایی 200 نیت) و برقراری ارتباط وای-فای شبیه سازی می کند و دستیابی به رقم 8 ساعت در این دست به منزله شارژدهی حداقل یک روزه در شرایط واقعی (با استفاده سنگین) است. این تست برای میان رده جدید هواوی رقم 7 ساعت را نشان می دهد. برای مقایسه، نتایج دو موبایل دیگر یعنی گلکسی A7 و آنر 7X را هم در ادامه قرار داده ایم که به ترتیب باتری های 3600 و 3340 میلی آمپر ساعتی دارند و به نسبت ظرفیت، نتایج کم و بیش مشابهی گرفته اند.

هواوی نوا 3e

تست باتری اپلیکیشن گیکبنچ که به تازگی به این برنامه اضافه شده هم معیار خوبی برای ارزیابی بهینگی عملکرد سخت افزار دستگاه در زمینه مصرف انرژی به شمار می رود. در این تست روشنایی نمایشگر تا جای ممکن کاهش یافته و محاسبات سنگین به اجرا در می آید. نتیجه این تست را در مقایسه با گلکسی A7 و آنر 7X در تصویر زیر می بینید که نشان می دهد نوا 3e با ظرفیت کمتر باتری، فقط حدود 10 درصد امتیاز کمتری می گیرد.

هواوی نوا 3e

در تست بعدی، هواوی نوا 3e را به پخش مداوم ویدیوی اچ دی واداشتیم، در حالی که ارتباط وای-فای برقرار بود و روشنایی نمایشگر هم روی 60 درصد قرار داشت. در این شرایط، شارژ باتری طی 5:30 ساعت از 100 به 50 درصد رسید، بنابراین می توان گفت نوا 3e می تواند حدود 11 ساعت پیاپی ویدیو پخش کند که رقم بسیار خوبی محسوب می شود.

با در نظر گرفتن تمام تست های فوق می توان مطمئن بود که هواوی نوا 3e در سخت ترین شرایط هم یک روز کامل همراه شما خواهد بود، اما بهتر است برای روز دوم روی آن حساب نکنید.

شارژ سریع

هواوی نوا 3e

اگر نمی توانیم کاری کنیم که باتری دستگاه بیشتر دوام بیاورد، حداقل بهتر است زمان پر شدن آن را کاهش دهیم. فناوری شارژ سریع راهکاریست که اکثر شرکت ها از آن استفاده می کنند و هواوی هم حالا برای نخستین بار «فست شارژ 2» را به میان رده هایش آورده. شارژ سریع نوا 3e با حداکثر توان 18 وات (9 ولت 2 آمپر) کار می کند و به گفته هواوی در مقایسه با شارژرهای 10 واتی مرسوم، موبایل را 30 درصد سریع تر شارژ می کند.

هواوی نوا 3e طی 95 دقیقه به طور کامل شارژ می شود

فست شارژ 2 هواوی به فناوری ویژه پرچمدارانش یعنی سوپرشارژ نمی رسد، اما باز هم زمانی که عجله دارید، کار شما را ساده تر می کند. هواوی می گوید فست شارژ 2 می تواند 43 درصد ظرفیت باتری 3000 میلی آمپر ساعتی نوا 3e را پر کند. این رقم در تست های آزمایشگاهی این شرکت به دست آمده و تجربه ما نشان داد طی نیم ساعت فقط 36 درصد ظرفیت باتری پر می شود، که البته باز هم رقم بسیار خوبیست. نوا 3e در دفتر دیجیاتو و با شارژر همراه، طی 95 دقیقه به طور کامل شارژ شد که در مقایسه با زمان بین 2 الی 3 ساعتی دیگر میان رده های معمول بازار، باز هم پیشرفت قابل توجهی محسوب می شود.

هواوی می گوید که حتی در زمان اجرای فعالیت های سنگین مانند تماشای ویدیو یا اجرای بازی هم می توانید با خیال راحت دستگاه را به شارژ بزنید، چون 15 لایه امنیتی به شکل لحظه ای و بلادرنگ از فرایند شارژ حفاظت می کنند تا دستگاه و باتری بیش از حد داغ نشوند.

تجربه شنیداری

هواوی نوا 3e

اسپیکرهای استریو در دنیای موبایل معمولاً مختص پرچمداران است، چنان که می بینیم میت 10 یا پی 20 از هواوی به راحتی برترین گوشی های بازار را به چالش می کشند. نوا 3e اسپیکر استریو ندارد اما از فناوری Histen 4.0 برای ارائه تجربه صوتی مطلوب استفاده می کند.

روش کار Histen به این صورت است که از فناوری اختصاصی پردازش صوتی بر مبنای اصول سایکو-آکوستیک و مدل های ادراک شنیداری بهره می گیرد تا خروجی صدا را برای دستگاه هدف، یعنی انواع هدفون که از طریق جک 3.5 میلیمتری یا ارتباط بلوتوث به گوشی متصل می شوند، تنظیم کند.

هواوی نوا 3e

البته تمام فناوری های فوق تنها در صورت پشتیبانی سخت افزاری موبایل به نتیجه مطلوب می رسد. اسپیکر به کار رفته در نوا 3e وضوح بسیار خوبی دارد اما از نظر حجم و بلندی صدا در نوع خودش بهترین نیست. برای مقایسه می توان از دیگر میان رده های هواوی نظیر پی اسمارت یا آنر 7X نام برد که قدرت بیشتری دارند.

حتماً شما هم موافقید که بهترین تجربه صوتی با هدفون های سیمی ممکن می شود. اگر پس از اتصال هدفون به منوی تنظیمات صدای نوا 3e و بخش افکت های صوتی Histen بروید، می توانید نوع هدفون، اکولایزر و افکت صدای سه بعدی را انتخاب یا تنظیم کنید. البته افکت سه بعدی در هر سه حالت (نزدیک، روبرو، عریض) چندان جذابیتی ندارد و بهتر است فقط اکولایزر را به دلخواه انتخاب نمایید.

هواوی نوا 3e

البته در نهایت انتظار نداشته باشید که نوا 3e هم خروجی صدایی نظیر موبایل های حرفه ای مجهز به پردازشگر های-فای (24 یا 32 بیتی) مثل پی 20 یا میت 10 را تولید کند، اما در دنیای میان رده ها شما را راضی خواهد کرد، مخصوصاً اگر از هدفون های با کیفیت استفاده کنید، چون هدفون همراه این موبایل فقط برای مکالمه مناسب است.

جمع بندی

در نهایت می توان گفت فناوری صوتی Histen در نوا 3e تفاوت چندانی با دیگر میان رده های متعدد این شرکت ندارد و طبیعتاً به پای پرچمداران هواوی هم نمی رسد، چون اینجا خبری از چیپ پردازش جداگانه های-فای نیست. بنابراین همه چیز به هدفون مورد استفاده شما بر می گردد.

اما فناوری شارژ سریع که معمولاً در میان رده های هواوی دیده نمی شود، تقریباً به یکی از نیازهای اصلی زندگی مدرن تبدیل شده و حالا حضورش در نوا 3e می تواند رضایت بسیاری از کاربران را جلب کند. شارژ 50 درصد ظرفیت باتری در کمتر از 45 دقیقه، رقم بسیار خوبی برای یک موبایل میان رده است و انتظار می رود هواوی در ادامه این رقم را بهبود بخشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • farid 888
    farid 888 | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

    در مورد مصرف باتری و عملکرد سخت افزاری اون میشه گفت با لیتوگرافی ۱۶ نانومتری ساخته می‌شود؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که از تراشه‌های میان‌رده‌ی رقیب با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری، مصرف انرژی بالاتری داشته باشد.‌ کرین ۶۵۹ از هشت هسته‌ی پردازشی با ریزمعماریCortex-A53 آرم و معماری مجموعه‌ی دستورالعملARMv8-ISA بهره می‌برد که در قالب دو کلاستر چهارهسته‌ای کم‌مصرف و قدرتمند به‌ترتیب با فرکانس‌های ۱.۷ و ۲.۳۶ گیگاهرتز کنار هم قرار گرفته‌اند و در مجموع، عملکرد آن‌ها ۴ درصد سریع‌تر از نمونه‌ی به‌کاررفته در تراشه‌ی کرین ۶۵۸ است. با وجود ضخامت ۷.۴ میلی‌متری و ابعاد نسبت کوچک نوا ۳ ای، انرژی مورد نیاز این گوشی توسط یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی لیتیوم یونی تأمین می‌شود که با محصول پرچم‌داری مانند گلکسی اس ۹ یکسان است.!!! طول‌عمر باتری، حین اجرای آزمونBattery LifeTime، معادل ۲۸۳.۶ دقیقه ارزیابی می‌شود که عدد بسیار متناسبی به‌شمار می‌رود؛ آزمونLongTime Performance نیز کم‌ترین تعداد فریم پردازش‌شده در کل تعداد سیکل‌های اجرا را معادل ۳۳۰.۴ فریم نشان می‌دهد که نتیجه‌ی مناسبی است.

  • nioosha movaseghi
    nioosha movaseghi | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

    این گوشی تنها از یک اسپیکر استفاده میکنه که در لبه‌ی پایینی گوشی و سمت راست پورتUSB-C قرار دارد. ما بیشترین شدت صدای خروجی از اسپیکرHuawei Nova 3e را حدود ۷۷ دسی‌بل اندازه‌گیری کردیم که برای یک اسپیکر تک‌کاناله، مقدار مناسبی محسوب می‌شود. کیفیت و شفافیت صدا حین پخش موسیقی‌های آرام و پخش فیلم مطلوب ارزیابی می‌شه . نوا 3e از فناوری بلوتوثaptX نیز پشتیبانی می‌کند؛aptX خانواده‌‌ای از الگوریتم‌های فشرده‌سازی کُدک‌های صوتی است که در بین تمامی کُدک‌های صوتی بلوتوث، کم‌ترین تأخیر رو دارد. بدین ترتیب، کاربر حین تماشای ویدیو یا اجرای بازی‌های مختلف، صدا و تصویر هماهنگ‌تری رو میتونه تجربه کنه. خوشبختانه نوا ۳ ای از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون بهره می‌برد و می‌توان هر هدفون دلخواهی را به آن متصل کرد. هدفون موجود در جعبه‌ی نوا 3e از نوع ایرباد است که کیفیت و شفافیت صدای مناسبی را ارائه می‌کند. هوآوی فناوری صوتیHisten را نیز به تنظیمات صدای نوا ۳ اضافه کرده است که به موجب آن می‌توان از افکت صدای سه‌بعدی (نزدیک، جلو، فراگیر)، اکولایزر ۱۰ باند و مگاباس بهره برد.

  • alifattahi31
    alifattahi31 | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

    تلفن‌های همراه هوشمند امروزی بدون شک به داشتن نمایشگرهای خوب نیازمند هستند. نمایشگرهای تلفن‌های همراه در نوع خود بسیار شبیه به هم شده‌اند ولی وقتی که صحبت از نوآوری در نمایشگرها به میان می‌آید، همه انتظار دارند که این نوآوری‌ها را در همراه‌های پرچم‌دار ببیند.

    با این وجود شرکت هواوی یکی از کمپانی‌هایی است که این معادله را به هم می‌زند و محصولات میان رده‌ای را با نوآوری‌های جذاب تلفن‌های همراه عرضه می‌کند. هواوی نوا ۳e یکی از محصولات جدید این شرکت است که نمایشگری منحصربه‌فرد را در اختیار دارد.باید گفت که تلفن همراه هواوی نوا ۳e دارای یک نمایشگر بسیار خوب و جذاب است ولی نباید از آن انتظار داشت که با محصولاتی که به نمایشگرهای AMOLED مجهز هستند، رقابت کند. این نمایشگر در میان محصولات میان رده، یک مورد بسیار عالی و جذاب است و باید گفت که هواوی در این رده قیمتی توانسته است تا نمایشگر هواوی نوا ۳e را از نظر طراحی در حد یک شاهکار عرضه کند.

  • alikazemi606
    alikazemi606 | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    هوای همیشه امکانات ترند و به روز گوشی های پرچم دار رو توی گوشی های میان رده اش استفاده میکنه و الان 2-3 ساله که هوآوی با همین ترفند بازار فروش موبایل رو برای خودش کرده و بعد از کنار زدن اپل، به دنبال رسیدن به رتبه اوله !! خود هوآوی مدعی شده که بهینه‌سازی نرم‌افزاری این گوشیش و هوش مصنوعیی که عادت داشتیم توی گوشی های پرچم دار هوآوی ببینیمش،توی Nova 3e باعث پایداری عملکردش در طولانی‌مدت میشه و از مصرف بیخود باتری گوشی هم جلوگیری میکنه، موضوعی که خیلی از کاربرا ازش بیزارن و تو برند های مختلف مثل سامسونگ و اپل بعد یه مدت این مشکل گریبانگیر همه کاربرا میشه!! به طور مثال دوست من S7 edge داشت ولی بعد از 1 سال انقد کند شده بود و باتری خالی میکرد که واقعا بلا استفاده شده بود و خیلی اذیتش میکرد. انرژی مورد نیاز Nova 3e توسط باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتیش تأمین می‌شه و فناوری شارژ سریع Fast Charge 2.0 هواوی (۹ ولت، ۲ آمپر)، امکان شارژ این گوشی در زمانی کوتاه را فراهم می‌کنه!

  • hassan
    hassan | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

    ضرر ک نداره یکم بیشتر درباره گوشیا بدونین ناراضی هستین نخونین مجبور ک نیستین اصن نمیگم تبلیغ نیست تبلیغه باید یجوری پول دربیارن به ما خدمات رایگان بده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی