ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۱۳ سال پیش اولین ویدیو در یوتیوب منتشر شد

۱۳ سال پیش در همین روز‌ها، اولین ویدیو در یوتیوب منتشر شد که «من در باغ وحش» نام داشت. با این حال ویدیوی یاد شده تاکنون بیش از ۴۸ میلیون بار دیده شده است و ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۱

۱۳ سال پیش در همین روز‌ها، اولین ویدیو در یوتیوب منتشر شد که «من در باغ وحش» نام داشت. با این حال ویدیوی یاد شده تاکنون بیش از ۴۸ میلیون بار دیده شده است و از پربازدیدترین موزیک ویدیو‌های سایت یوتیوب که هر کدام چند میلیارد‌ مرتبه مشاهده شده‌اند، بسیار عقب است.

مرد جوانی که اولین ویدیو در یوتیوب به وی اختصاص دارد، «جاوید کریم» نام داشته که به عنوان یکی از دست‌اندرکاران سرویس PayPal معروف شد و  برای پلتفرم یوتیوب هم فعالیت‌های زیادی انجام داده است. او پس از ملاقات با بنیانگذاران یوتیوب یعنی چَد هارلی و استیون چن، به مشاور ارشد این شرکت تبدیل شد و پس از تلاش‌های بسیار، موفق شد که اولین ویدیو را در یوتیوب بارگذاری کند.

از آن زمان تا به حال پلتفرم یاد شده، بالا و پایین‌های زیادی را تجربه کرده است. برای مثال طی دوسال گذشته یوتیوب سیاست‌های زیادی در پیش گرفته که تمامی آنها بیش از پیش درآمدزایی را برای تولید کنندگان کوچک بسیار مشکل کرده است.

حتی دو ماه پیش نیز تغییراتی جدید در قوانین یوتیوب به وجود آمد که بر اساس آن هر تولید کننده‌ای که تعداد ساعت‌های مشاهده‌ شده‌اش کمتر از ۴۰۰۰ ساعت بود و دنبال کنندگانی کمتر از ۱۰۰۰ نفر داشت، نمی‌توانست از ویدیو‌های تبلیغاتی درآمدی حاصل کند.

تولید کنندگان بلافاصله پس از اعلام این تغییرات اعتراض کرده و مدعی شدند که دستورالعمل‌های جدید، درآمد حاصله از فعالیت در یوتیوب را بسیار پایین می‌آورند و حتی ممکن است آن را غیر ممکن کند. بسیاری از فعالان تولید محتوای ویدیوی از محدودیت‌های جدید نا‌ امید شدند و این قوانین را De-Monetization نامیدند که ترکیبی خلاقانه از کلمه درآمدزایی و پسوند منفی بوده که عدم درآمدزایی را رسانده و تعمدانه کلمه‌ی شیطان (Demon) در آن نقش بسته است.

چندی پیش هم این پلتفرم هدف حمله هکرها قرار گرفت، به دنبال حمله هکرها به این وبسایت، بسیاری از محتوای پربیننده آن از جمله موزیک ویدیو Despacito با ۵ میلیارد بازدید از دسترس کاربران خارج شد و به جای آن تصویری از گروگانگیرانی ماسک زده قرار گرفت. به تازگی هم این سایت مدعی شده که طی سه ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۷، ۸.۳ میلیون ویدیو را از پلتفرمش حذف کرده است.

همه این مسائل دست به دست هم داده تا کارشناسان نسبت به بهتر شدن اوضاع این پلتفرم نگران باشند. مسلماً با بالاتر رفتن علاقه‌ی کاربران به استفاده از محتوای ویدیویی، یوتیوب پیشرفت خواهد کرد اما اینکه این پیشرفت به چه قمیتی و در چه زمینه‌هایی صورت پذیرد، مسئله ای است که ذهن کاربران و تولید کنندگان محتوای ویدیوی را آشفته کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • mr.arash
    mr.arash | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    اگه این وب سایت رفع فیلتر بشه سطح آموزشی جامعه بالاتر خواهد رفت
    بهترین ویدیو های خوب آموزشی همون جا یعنی در این وب سایت هستش

    • hamedA1994
      hamedA1994 | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

      باهات موافقم
      برای هر رشته و هر درسی از اون رشته و حتی برای هر موضوعی داخل هر درس، حداقل یک ویدئوی آموزشی با کیفیت هست.
      خود من تا حالا از یوتوب بیشتر از بعضی کلاس‌های آکادمیک یاد گرفته م.

    • noisymind
      noisymind | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

      بله حتما! یکی از موافقان سرسخت فیلترینگ یوتوب همین صدا و سیماست.

مطالب پیشنهادی