ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نمای کهکشان راه شیری
علمی

نقشه جدید راه شیری ۱.۷ میلیارد ستاره در خود دارد

به لطف ماهواره گایا (Gaia) که توسط آژانس فضایی اروپا مدیریت می‌شود، حالا پرجزئیات‌ترین نقشه از مجموعه راه شیری را در اختیار داریم. این نقشه حاصل تلاش رصد دو ساله آسمان بوده و شامل ۱.۷ ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

به لطف ماهواره گایا (Gaia) که توسط آژانس فضایی اروپا مدیریت می‌شود، حالا پرجزئیات‌ترین نقشه از مجموعه راه شیری را در اختیار داریم. این نقشه حاصل تلاش رصد دو ساله آسمان بوده و شامل ۱.۷ میلیارد ستاره و اشیاء بسیار زیادی است که تاکنون بشر قادر به دیدن آن نبوده.

گونتر هاسینگر، مدیر بخش دانش آژانس فضایی اروپا در بیانیه‌ای گفت: «مشاهدات ثبت شده توسط گایا در حال بازتعریف بنیان‌های دانش ستاره‌شناسی هستند. گایا یک ماموریت جاه‌طلبانه و متکی به نیروی عظیم انسانی است تا به حجم عظیم داده‌های موجود معنا ببخشد.»

نقشه جدید بر اساس نقشه اولیه گایا که سال ۲۰۱۶ منتشر شد ساخته شده. در طی یک سال رصد راه شیری، گایا در سال ۲۰۱۶ فقط دو میلیون ستاره را نقشه برداری کرد و حالا دو سال بعد این رقم به ۱.۷ میلیارد رسیده که پیشرفت قابل توجهی است.

آنتونی براون از پژوهشگران گایا با اشاره به تلاش‌های فضایی پیشین برای اندازه‌گیری فاصله و موقعیت ستاره‌ها در کهکشان راه شیری می‌گوید: «دومین انتشار اطلاعات گایا نمایانگر یک جهش عظیم رو به جلو است.»

برای مثال و ملموس‌تر بودن دستاورد گایا، براون می‌گوید ماهواره Hipparcos آژانس فضایی اروپا تقریبا ۳۰ سال پیش توانست ۱۱۸ هزار ستاره را پیدا کند. ستاره‌شناس‌ها حالا با استفاده از نقشه جدید می‌توانند قدرت بیشتری به مطالعات خود ببخشند.

نمای کهکشان راه شیری

نقشه گایا شامل موقعیت، درخشندگی و رنگ ستاره‌ها می‌شود. همچنین اطلاعاتی از سیارک‌های راه شیری و دیگر کهکشان‌های موجود در دایره دید گایا نیز در نقشه ثبت شده‌اند. این نگاه عمیق و وسیع به کهکشان راه شیری می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا اطلاعات بیشتری راجع به ماده تاریک نیز به دست آورند.

فِرِد جانسن، مدیر ماموریت گایا در آژانس فضایی اروپا در جمله‌ای کوتاه فعالیت خود را اینگونه توصیف می‌کند: «گایا یعنی ستاره‌شناسی در بهترین حالت خود.»

به عقیده او، دانشمندان سال‌ها با داده‌های حاصل از گایا مشغول خواهند بود و بهمنی از اکتشافات جدید به لطف آن پدید خواهد آمد که رازهای کهکشان ما را برملا خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • MOhamaD
    MOhamaD | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

    مباحث مربوط به نجوم واقعا شیرین و لذت بخشه

مطالب پیشنهادی