ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش سونی از سال مالی 2017؛ پلی استیشن 4، منجی بزرگ ژاپنی‌ها

تازه ترین گزارش مالی سونی، حقیقتی ساده و مهم را نمایان می کند: اینکه کاز هیرای، مدیرعامل پیشین سونی، کمپانی را در وضعیت نسبتاً خوبی رها کرده است. طی سال مالی 2017  که در ماه ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

تازه ترین گزارش مالی سونی، حقیقتی ساده و مهم را نمایان می کند: اینکه کاز هیرای، مدیرعامل پیشین سونی، کمپانی را در وضعیت نسبتاً خوبی رها کرده است. طی سال مالی 2017  که در ماه مارس به پایان رسید، سونی به درآمد 78.1 میلیارد دلاری دست یافت و 6.7 میلیارد دلار از این رقم، سود عملیات ژاپنی ها است. بنابراین سونی نسبت به سود عملیاتی 2.6 میلیارد دلاری سال قبل، رشد چشمگیری را پشت سر گذاشته است.

البته این افزایش سوددهی کاملا قابل پیش بینی بود، زیرا در سال مالی گذشته، تجارت دوربین های سونی به خاطر زمین لرزه کوماموتو ژاپن در سال 2016 با مشکلاتی بزرگ مواجه شد اما این واحد حالا روند پیشین خود را با قوت هرچه تمام تر در پیش گرفته.

سونی پلی استیشن 4

مطمئناً برای هیچکس جای تعجب ندارد که بخش زیادی از موفقیت سونی، مدیون واحد پلی استیشن است. این کمپانی در سال مالی 2017 بالغ بر 19 میلیون کنسول پلی استیشن 4 فروخته که اندکی از فروش 20 میلیونی سال 2016 کمتر است. دستیابی به این رقم کماکان تحسین برانگیز است زیرا پلی استیشن 4 به تولد 5 سالگی خود نزدیک شده. آمار نشان می دهد که فروش پلی استیشن 4 تا ماه مارس از 76 میلیون گذر کرده و تا پیشی گرفتن از فروش کل پلی استیشن 3 مان زیادی باقی نمانده که عمری 7 ساله داشت.

در مجموع واحد گیمینگ سونی سود 1.6 میلیارد دلاری را برای ژاپنی ها به ارمغان آورده و از این منظر، سودده ترین تجارت سونی محسوب می شود. علت سوددهی بیشتر پلی استیشن نسبت به سال قبل را می توان در افزایش مشترکین سرویس پلی استیشن پلاس، تغییرات ارزهای خارجی به نفع ین ژاپن و افزایش فروش بازی های پلی استیشن 4 جستجو کرد.

علاوه بر این سونی در سال 2017 مجموعه ای از بازی های انحصاری تحسین برانگیز مثل هورایزن: زیرو داون، آنچارتد: لاست لگسی، NieR: Automata، پرسونا 5 و بسیاری بازی دیگر را به دست مشتریان رساند. با وجود بازی هایی مثل God of War (با میانگین نمره 95 در متاکریتیک و نمره 100 از دیجیاتو)، Detroit: Become Human و Spider-Man در سال 2018 نیز، چشم اندازه سال مالی آتی به اندازه سال 2017 نویدبخش است.

واحد سرگرم های خانگی سونی هم در عملکردی قابل قبول در بازه مورد اشاره داشته است. این واحد 784 میلیون دلار برای سونی سودآوری کرد که از سود 535 میلیون دلاری سال مالی قبلی بهتر است. بهبود وضعیت این واحد هم یکبار دیگر به تغییرات ارزهای خارجی و البته فروش بهتر تلویزیون ها ارتباط دارد.

متاسفانه در این بین تجارت موبایل کماکان عملکردی ضعیف دارد و تنها 6.6 میلیارد دلار درآمدزایی کرده که از درآمد 6.9 میلیارد دلاری سال پیش هم کمتر است و ضرری 253 میلیون دلاری به کمپانی زده. در مجموع سونی در قیاس با 2016، سال بهتری را پشت سر گذاشته و انتظار دارد که اوضاع در سال 2018 بهتر هم بشود. حال باید دید که کنیچیرو یوشیدا، مدیرعامل جدید سونی قادر به حفظ وضعیت کنونی و بهبود آن خواهد بود یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • ناصر
    ناصر | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    درود بر سونی یه کمپانیه شیک ترو تمیزو و بدون حاشیه

  • میلاد ترابی
    میلاد ترابی | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    بعد از اپل کیفیت سونی رو قبول دارم

  • Saeed Nouroozi
    Saeed Nouroozi | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    یه شرکت فوق العاده دوس داشتنی،با امید روزهای خیلی بهتر از این

  • Seyyed Mohammad Azarshin
    Seyyed Mohammad Azarshin | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    این روزا که سیل چنین مطالبی از سود و زیان شرکت های خارجی داره میاد. داشتم به این فکر میکردم که شرکت های ایرانی که انتظاراتشونو خر هم دوست نداره بکشه چرا این کار رو نمی کنن؟ موقعی که خودشون شفافیت ندارن چجور ما به شفافیتشون درباره خدمات دادنشون ایمان بیاوریم؟

    • ali-g
      ali-g | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

      خوب شرکتهای ایزانی اکثرا زیان ده هستن و هر روز یکیشون تعطیل میشه

مطالب پیشنهادی