ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کاهش شدید واردات خودرو در فروردین ماه؛ تشدید رکود و تورم

گمرک به تازگی اعلام کرده است که تعداد خودروهای وارداتی به کشور در نخستین ماه سال جاری با کاهش قابل توجه ای روبرو شده است. بر اساس گزارش منتشر شده توسط این سازمان در فروردین ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

گمرک به تازگی اعلام کرده است که تعداد خودروهای وارداتی به کشور در نخستین ماه سال جاری با کاهش قابل توجه ای روبرو شده است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط این سازمان در فروردین ماه امسال در حدود هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که تعداد آن در مقایسه با سال گذشته با یک کاهش ۷۳ درصدی مواجه شده است. با توجه به این کاهش واردات، حجم دلار خارج شده از کشور نیز در حدود ۷۷ درصد کم شده و به عدد ۲۳ میلیون و ۶۵۱ هزار دلار رسیده است.

بد نیست بدانید در طول یک سال گذشته (سال 96) بیش از ۹۶ هزار دستگاه خودرو با ارزشی بیش از یک میلیارد و ۸۳۸ میلیون دلار به کشور وارد شده اند.
این کاهش واردات ادامه روند نزولی ورود خودرو به کشور در طی 2 سال گذشته است.

تعداد و ارزش خودروهای وارداتی حتی در سال ۹۶ نیز نسبت به سال قبل خود یعنی سال ۹۵ به ترتیب ۸.۶۶ و ۸.۴۴ درصد کاهش پیدا کرده بود. بیشتر خودروهای وارداتی از امارات متحده عربی و بعد از آن از چین بوده و در واقع این دو کشور به عنوان مهم ترین بندر صادر کننده خودرو به ایران شناخته می شوند.


بر اساس گفته های مسئولین گمرک تمامی کالاهای ترخیصی گمرک و علی الخصوص تک تک خودروهای وارداتی در سال گذشته و فروردین ماه امسال مجوز ثبت سفارش خود را بدست آورده اند.

این مجوز ها کدهای هشت رقمی هستند که متقاضیان آن ها را باید از طریق دولت دیجیتال و به صورت الکتریکی از وزارت صنعت، معدن و تجارت آن ها را کسب کنند. در صورتی که مجوز ثبت سفارش ارائه نشود امکان اظهار کالا در سامانه جامع گمرکی وجود ندارد.
به این ترتیب مشخصات فنی تمام خودروهای وارداتی در زمان ثبت ‌سفارش توسط سازمان توسعه تجارت اخذ و به‌ صورت الکتریکی نگه داری و در صورت نیاز به نمایندگی ها و سازمان های مربوطه ارسال می‌شود.

با وجود این سامانه نمایندگی ‌های رسمی کمپانی های مختلف خودروسازی به ‌صورت الکتریکی از وضعیت خودروهای وارداتی موردنظر خود اطلاع پیدا کرده و از طریق استعلام از گمرک می توانند روال اداری راحت تری را برای ترخیص آن ها طی کنند.
در روال ترخیص خودروهای وارداتی علاوه بر مجوز ثبت سفارش یک سری تشریفات اداری گمرکی نیز صورت می گیرد و یک شناسه (vin) هم به آن ها تعلق می گیرد. در واقع این شناسه در هنگام خروج به خودروها ارائه شده و به نوعی یک تاییدیه مجدد برای مشخصات خودروها و مجوزهای مربوط به ثبت سفارش و مشخصات نمایندگی رسمی خودروسازان است.


به کمک این سامانه الکتریکی دیگر امکان ندارد خودرویی بدون اخذ مجوز ثبت سفارش از گمرک ترخیص شده و به دست مشتری برسد. تمامی خودروهای وارداتی به کشور باید پیش از ترخیص مجوز اخذ سفارش و تاییدیه را کسب کنند.
بر اساس گفته های مسئولین گمرک مجوز ثبت سفارش و تاییدیه ۷۰ هزار و ۷۵ دستگاه خودروی وارداتی در سال ۹۶ در بانک این سازمان به صورت سیستمی ثبت شده و کاملا شفاف و روشن در دسترس است.
با کمک سامانه الکتریکی گمرک، گواهی های ترخیص خودرو نیز به صورت الکتریکی صادر می شود. سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گواهی های ترخیص خودرو را جهت شماره گذاری وسیله نقلیه در اختیار مراکز شماره گذاری خودرو ها قرار می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mr.arash
    mr.arash | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    راه دور نرید همین مگان های وارداتی رو با منتاژ داخلی مقایسه کردم
    ۱- ورقه های نازک بدنه داخلی
    ۲- یه سری از قطعات داخل موتور داخلی شده بودن شاید مهم نباشه ولی خب بنده دیدم
    ۳- عوض شدن تایر های خوب با جنس داخلی
    ۴- صندلی های بی کیفیت نسبت به نسخه وارداتی
    ۵- کیسه هوای وارداتی ۶ ولی داخلی ۲
    ۶- عوض شدن دیسک های ترمز
    ۷- کیپ بودن و بی سرو صدا بودن نسخه وارداتی
    در کل منتاژ کارهای داخلی هیچ خلاقیتی که ندارن حتی در مواردی آپشن های خودرو های وارداتی رو بر میدارن و بعد بصورت آپشن با قیمت بیشتر به مشتری بدبخت می‌فروشند
    در کل بنده یه نسخه تویوتا حالا هر مدلی در رنج وارداتی رو میپسندم تا اینکه همون تویوتا با منتاژ داخلی .

  • Gimli
    Gimli | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    هدف هم همین بود که واردات خودروهای خارجی کم بشه و مردم آشغال های داخلی رو بخرن با توجه به نامگذاری امسال...

مطالب پیشنهادی