ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ارز ملی مجازی
تکنولوژی

آیا با ارائه ارز ملی مجازی، پای رمزپول‌ها به اقتصاد کشور بازخواهد شد؟

ارزهای دیجیتالی موضوع داغ این روزهای اقتصاد جهان است و در بین آنها بیت‌کوین از همه بیشتر شهرت دارد. مواضع دولتمردان کشور ما و دیگر رجل سیاسی تاکنون نسبت به ارز‌های دیجیتالی چندان مثبت نبوده ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۲۶

ارزهای دیجیتالی موضوع داغ این روزهای اقتصاد جهان است و در بین آنها بیت‌کوین از همه بیشتر شهرت دارد. مواضع دولتمردان کشور ما و دیگر رجل سیاسی تاکنون نسبت به ارز‌های دیجیتالی چندان مثبت نبوده ولی در بین آنان دیدگاه وزارت ارتباطات و «محمدجواد آذری جهرمی» به این ماجرا آینده‌نگرانه بوده است. جهرمی بارها از لزوم استفاده از فناوری‌های روز دنیا از جمله بلاکچین و ارزهای مجازی در جلسات مختلف و نوشته‌های شخصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی گفته و حالا تاکید می‌کند که «ارز ملی مجازی می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند.»

وزیر ارتباطات در گفتگوی خود با سایت ایبنا به مساله فقهی ارزهای دیجیتال که پیش‌تر در دیجیاتو مفصلا به آن پرداخته شد اشاره داشته و گفته که مراجع تقلید مخالف این ارزها نیستند بلکه صرفا با بیت‌کوین مخالف هستند:

«اشکال فقهی بیت کوین بدون پشتوانه بودن این ارز رمزنگاری شده است، در حالی که ارز مجازی ملی می‌تواند دارای یک پشتوانه باشد. همانطور که طلا پشتوانه ارز ملی مجازی مالزی و نفت پشتوانه پول دیجیتالی ملی کشور ونزوئلا به شمار می‌رود، در این حالت مشکل بی‌پشتوانه‌ بودن ارزهای دیجیتال که با فقه اسلامی در تضاد است هم حل می‌شود.»

ارز ملی مجازی

با اینحال کماکان بانک مرکزی مخالف استفاده از رمزینه پول ملی است و در آخرین اظهارات مسئولین این سازمان که توسط معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی بیان شده آمده است که: «وقتی شبکه بانکی آنلاین در کسری از ثانیه تراکنش‌های بانکی را انجام می‌دهد نیازی به رمزینه پول ملی نیست.»

به گفته جهرمی فین تک یکی از بحث‌های اساسی در اقتصاد دیجیتال در دنیای امروز است و عقب ماندن از آن عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت: «ارزهای رمزنگاری شده می‌تواند تاثیر قابل توجهی در زمینه مدل‌های تبادلاتی مالی کشور ایجاد کند» اما آیا ارز ملی مجازی در اقصی نقاط دیگر دنیا حرفی برای گفتن داشته است؟

«ارز ملی مجازی در بسیاری از کشورها وجود دارد و ایران اولین کشوری نیست که نسبت به راه‌اندازی چنین موضوعی روی خوش نشان داده است.» این‌ها صحبت «بهروز منش» کارشناس ارشد اقتصاد به دیجیاتو است که همانند وزیر ارتباطات باور دارد که مساله ارزهای دیجیتال چیزی نیست که مثل دیگر تکنولوژی‌ها اول آن را نفی کنیم و سپس یادمان بیفتد که باید در آن ورود کنیم:

«این مساله مستقیما با وضع اقتصادی دولت سروکار دارد و با افزایش تحریم‌ها اهمیت آن دوچندان می‌شود. اگر می‌خواهیم بیت‌کوین را به هر دلیلی وارد معاملات ارزی کشور نکنیم، باید به فکر راه‌اندازی یک ارز ملی دیجیتال باشیم. خیلی‌ها شهرام‌کوین را که شهرام جزایری از آن صحبت کرد را به سخره گرفتند ولی خارج از سابقه تاریخی گوینده این موضوع، باید گفت که جزایری پی‌ برده که آینده دست این ارزهاست. باور کنید طبیعیست که ارزهای رمزنگاری شده هم مانند ارزهای دیگر مشمول فواید و مشکلاتی چون کلاهبرداری و... باشند.»

ارز ملی مجازی

به گفته منش دبی، ونزوئلا، ترکیه و چین ارز ملی دیجیتال خود را معرفی کرده‌اند و برخی دیگر از شهرها و کشورها هم قصد ارائه چنین فناوری را در آینده نه‌چندان دور دارند. او به ارز دیجیتال اسلامی و حلالی که مالزی در صدد ساخت آن است اشاره می‌کند و این عمل را مصادف با اهمیت این موضوع قلمداد می‌کند:

«در چین هم مقامات رسمی کشور نسبت به ارزهای دیجیتال ترس دارند ولی بانک مرکزی برخلاف کشور ما در حال توسعه «یوآن دیجیتال» است، البته ممنوعیت خرید و فروش بیت‌کوین توسط بانک مرکزی که اخیرا اعلام شد به نظر من موقتی است و یک راه حل برای جلوگیری از خروج ارز از کشور محسوب می‌شود.»

ارز ملی مجازی

منش به دیجیاتو می‌گوید که امروزه حتی سایت‌های اکسچنج در دنیا سودآورتر از بانک‌های باقدمت هستند و برای صحت این ادعا به مورد Binance در آلمان اشاره می‌کند که با 200 کارمند و 8ماه فعالیت سود بیشتری از دویچه بانک آلمان با بیش از صدهزار کارمند و 150 سال قدمت داشته است. او ضمن اشاره به اعطای وام به صورت بلاکچین در کشورهای اروپایی تاکید می‌کند که ایران در این زمینه بسیار عقب است و باید زودتر اقداماتی را پیرامون وارد شدن جدی به حوزه ارز دیجیتال انجام داد:

«با اینکه بانک ملی خبرهایی در زمینه مطالعات و راه‌اندازی ارز ملی دیجیتال داده بود ولی فعلا خبری از آن نیست. این عقب‌نشینی مواضع شاید به‌خاطر فتواهای مراجع تقلید هم باشد ولی باید این را دانست که ارز ملی دیجیتال کاملا با مبحث بیت‌کوین که از نظر فقهی مشکل دارد جداست. بورسی‌ها بیشتر از فواید این نوع ارز و ورود آن به کشور مطلع هستند و مردم عام هم با اینکه از پیچیدگی آن هراس دارند، ولی به‌طور حتم به‌تدریج با آن اخت خواهند گرفت به‌طوری که ریال رمزی خیلی زود بتواند شناخته شود و کارت از مبادلات حذف می شود.»

ارز ملی مجازی

این کارشناس ارشد در نهایت فین‌تک‌ها را نیز کمک‌حال تحقق این راه می‌داند و باور دارد که شرکت‌های فین‌تک باید به فراخوان وزارت ارتباطات مبنی بر کمک به ساخت ارز ملی دیجیتال توجه نشان دهند: «در دنیا بیش از  5000 استارتاپ فینتکی فعال هستند، درحالی که بسیاری از آن‌ها روی بانک‌داری و تراکنش‌ها تمرکز کرده‌اند، تعدادی‌شان نیز مواردی چون مدیریت ثروت، آنالیز و هوش مصنوعی را هدف گرفته‌اند.».

به گفته جهرمی فراخوان ارز ملی مجازی هنوز پابرجاست و کارشناسان و فعلان می‌توانند به بخش پژوهشی وزارت ارتباطات و پژوهشگاه پولی و مالی بانک مرکزی که در این زمینه تحقیقات خود را انجام می‌دهند بپیوندند تا این امر بتواند هرچند با تاخیر بالاخره راه‌اندازی شود و پای ارزهای دیجیتال به طور رسمی به بازار کشور باز شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Hamed A
    Hamed A | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

    جالبه که این فقه نمیدونم چیچیشون رو اختلاس و دزدی حساسیت نداره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی