ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چیپ های قدیمی نقص اسپکتر
تکنولوژی

تولید انبوه پردازنده های مبتنی بر معماری 10 نانومتری Cannon Lake اینتل به تعویق افتاد

اینتل در دی ماه سال 95 از معماری جدید پردازنده های 10 نانومتری خود به نام «Cannon Lake» رونمایی کرد و ابتدا قرار بود پردازنده های مبتنی بر آن در چند ماه بعد به بازار عرضه ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

اینتل در دی ماه سال 95 از معماری جدید پردازنده های 10 نانومتری خود به نام «Cannon Lake» رونمایی کرد و ابتدا قرار بود پردازنده های مبتنی بر آن در چند ماه بعد به بازار عرضه شوند. اکنون این کمپانی از تأخیر مجدد برای عرضه این پردازنده های نسل آتی خبر داده است.

پردازنده های مبتنی بر فناوری Cannon Lake اینتل قرار است به لطف معماری 10 نانومتری امکان تولید چیپ های کوچکتر و سریعتر را فراهم آورند.

اینتل اعلام کرده که تولید انبوه این پردازنده ها را در سال 2019 آغاز خواهد کرد، در حالی که پیش از این قرار بود تا انتهای سال 2018 تولید آغاز گردد.

سال گذشته هنگامی که اینتل نسل هشتم پردازنده های سری Core خود را معرفی کرد، تصمیم گرفت سیاست های پیشین خود را تغییر دهد و پردازنده های مبتنی بر چندین معماری مختلف را در هر سری از محصولات خود عرضه نماید.

به این ترتیب نسخه های جدیدی از پردازنده های نسل هفتم با نام معماری 14 نانومتری پلاس (+14nm) و با کد «Kaby Lake R» به عنوان نسل هشتم معرفی شدند و پس از آن نیز اینتل پردازنده های «Coffee Lake» را بر مبنای فناوری ++14nm (و باز هم تحت عنوان نسل 8) معرفی کرد. در نهایت قول عرضه سری Cannon Lake داده شد.

بر اساس گفته های «برایان کرانیچ»، مدیر عامل اینتل، اکنون چیپ های تولید شده بر اساس فناوری 10 نانو متری در تعداد محدود روانه بازار شده، ولی بهبود شرایط تولید این چیپ ها کند تر از پیش بینی ها پیش می رود.

به نظر می رسد بخشی از دلیل تأخیر، به شکسته شدن قانون مور مرتبط است. بر اساس این قانون (یا بهتر است بگوییم قاعده ای تقریباً قابل اعتماد) پردازنده هایی که هر سال به بازار می آیند، تعداد ترانزیستورهایشان دو برابر نمونه های دو سال پیش است.

با این حال در سال های اخیر کوچکتر کردن ترانزیستورها بیش از پیش مشکل شده و همگام شدن با قانون مور برای شرکت هایی از جمله اینتل بسیار چالش برانگیز شده است.

 

تماشا کنید: پلان؛ آشنایی با حفره های امنیتی اسپکتر و ملتداون در پردازنده ها

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی