ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قطب شمال
علمی

ثبت رکوردی جدید از آلودگی قطب شمال

محققان اخیرا رکورد جدیدی از میزان ذرات پلاستیکی را در اقیانوس منجمد شمالی ثبت کرده اند که نگرانی فعالان محیط زیست را به همراه داشته است. کارشناسان «موسسه تحقیقات قطبی و دریایی انستیتوی آلفرد وگنر» ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

محققان اخیرا رکورد جدیدی از میزان ذرات پلاستیکی را در اقیانوس منجمد شمالی ثبت کرده اند که نگرانی فعالان محیط زیست را به همراه داشته است.

کارشناسان «موسسه تحقیقات قطبی و دریایی انستیتوی آلفرد وگنر» با بررسی نمونه هایی از سراسر قطب شمال به وجود 12 هزار ذره میکروپلاستیک در هر لیتر از توده یخی این دریا پی برده اند که سه برابر بیش از مطالعات قبلی است.

این ذرات شامل پلاستیک بسته بندی، نایلون، رنگ، پلی استر و استات سلولز موجود در فیلتر سیگار است. این محققان عقیده دارند که امواج اقیانوسی ذرات پلاستیکی را با خود به قطب شمال آورده است.قطب شمالدکتر Ilka Peeken از اعضای این تیم درباره خطراتی که آلودگی قطب شمال برای جانداران و حیات وحش این منطقه خواهد داشت هشدار می دهد:

هیچ کس نمی تواند میزان مضر بودن این ذرات پلاستیکی را برای جانداران دریایی یا حتی انسان ها بیان کند.

با توجه به اینکه هر ساله 8 میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس می شود و 150 میلیون تن نیز از قبل به آن وارد شده، حجم پلاستیک انتقالی به قطب شمال قابل توجه خواهد بود. در این میان سهم پلاستیک های یکبار مصرف از قبیل کیسه، بسته بندی غذا و نی پلاستیکی بسیار بالا است.

بخش عمده ای از این زباله توسط جریان های مذکور در مکانی به نام «زباله‌دان بزرگ اقیانوس آرام» انباشته می شود که در هر کیلومتر مربع از آن حدود 750 هزار قطعه از ذرات پلاستیکی معلق بوده و حیات دریایی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در حال حاضر تنها 9 درصد از پلاستیک موجود در جهان بازیافت می شود. مطالعه ای که اخیرا با همکاری دانشمندان بین المللی و نیروهای داوطلب انجام شده نشان می دهد 1.8 تریلیون قطعه پلاستیکی در زباله دان اقیانوس آرام وجود دارد که پاکسازی آن بدون مشارکت دولت ها غیر ممکن به نظر می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی