ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گوگل اسیستنت
تکنولوژی

گوگل هوشمندترین دستیار مجازی دنیا را ساخته است

کارشناسان به تازگی با مطرح کردن ۴۹۵۲ سوال، چهار دستیار مجازی اصلی در دنیا را مورد بررسی قرار داده اند و در ادامه اعلام کردند که گوگل اسیستنت هوشمندترین دستیار مجازی دنیا است. در این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

کارشناسان به تازگی با مطرح کردن ۴۹۵۲ سوال، چهار دستیار مجازی اصلی در دنیا را مورد بررسی قرار داده اند و در ادامه اعلام کردند که گوگل اسیستنت هوشمندترین دستیار مجازی دنیا است. در این تحقیق هر پاسخ در یکی از پنج گروه از پیش تعیین شده به شرح زیر قرار داشت:

  • پاسخ شفاهی
  • پاسخ با کمک دیتابیس های مختلف نظیر Knowledge Graph
  • پاسخ با کمک منابع شخص ثالث نظیر ویکی پدیا
  • عدم درک سوال و فقدان پاسخ
  • درک سوال اما ناکامی در پاسخگویی

چهار دستیار مجازی اصلی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند هم شامل الکسا، کورتانای مایکروسافت در اسپیکر Invoke، دستیار گوگل در اسپیکر هوم، دستیار گوگل در یک اسمارت فون و در نهایت سیری می شدند.

با وجود آنکه هرچهار دستیار توانستند به درخواست هایی نظیر کوک کردن ساعت، سفارش گل و رزرو میز در رستوران پاسخ دهند اما مطرح کردن سوال ها همچنان ادامه پیدا کرد تا دقیق ترین دستیار مشخص شود.

درصد پاسخ های درست و کامل

برنده این رقابت در نهایت دستیار مجازی گوگل (گوگل  اسیستنت) روی موبایل بود چراکه توانست به اغلب سوالات پاسخ بدهد (به بیان دیگر کمتر از رقبایش از عبارت «ببخشید این را نمی دانم» استفاده کرد) و بالاترین درصد پاسخ های کامل و صحیح را به نام خودش ثبت کرد.

جایگاه دوم این جدول را کورتانا روی Invoke به خود اختصاص داد و بعد از آن گوگل اسیستنت روی اسپیکر هوم بود که توانست جایگاه سوم را به دست بیاورد و جایگاه های بعدی هم به ترتیب به الکسا و سیری اختصاص پیدا کردند.

گفتنی است ماه گذشته مطالعه ای مشابه به همین روی دستیارهای مجازی انجام گرفت که در آن سیری به انتهای جدول سقوط کرد (البته آن تحقیق صرفا به دستیارهای موجود روی اسپیکرهای هوشمند تعلق داشت).

اگر بخواهیم نتایج بررسی امسال را با تحقیق مشابه در سال قبل مقایسه کنیم درخواهیم یافت که تنها کورتانا روی Invoke توانست بهبودهای قابل تجهی را از نظر درصد پاسخ های صحیح (از ۸۶ به ۹۲.۱ درصد) پیدا کند. دستیار گوگل روی اسمارت فون هم سال گذشته در این تحقیق حاضر نبود و امکان مقایسه عملکرد سالانه اش فراهم نیست.

مقایسه سالانه تلاش دستیارها برای پاسخگویی به سوالات

در عین حال علیرغم آنکه درصد پاسخ های صحیح الکسا نسبت به سال قبل کاهش یافته است شمار سوالاتی که این دستیار تلاش نمود به آنها پاسخ دهد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۷ برابر افزایش پیدا کرد.

درصد پاسخ های نادرست

از سویی دیگر کورتانا کمترین پاسخ های بی درنگ اشتباه را به سوالات داد و بعد از آن دستیار گوگل قرار داشت که هم در اسپیکر هوشمند و هم موبایل کمتر از سایرین برای ارائه جواب های نادرست تعجیل می کرد. هر چهار دستیار مجازی بررسی شده در این تحقیق در کمتر از یک درصد موارد به سوالات اشتباه جواب دادند. از سوی دیگر، درصد پاسخ های نادرست دریافتی از الکسا افزایشی تند را تجربه کرد و از یک درصد در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۳ درصد در سال جاری میلادی رسید. سیری نیز در سال قبل به سه درصد از سوالات اشتباه جواب داد که امسال این رقم حتی اندکی هم بیشتر شد.

درصد پاسخ های دریافتی با کمک منابع شخص ثالث

دستیار گوگل روی اسمارت فون هم بالاترین تعداد پاسخ های دریافتی با کمک منابع شخص ثالث را در کارنامه اش داشت و جالب است بدانید که این اتفاق در بیش از نیمی از پاسخ هایش مشاهده شد.

الکسا کمترین تعداد پاسخ را از منابع شخص ثالث ثبت کرد و در عین حال کورتانا نیز به نسبت سال قبل خود در این زمینه به پیشرفت هایی دست پیدا کرده بود.

دستیار مجازی اپل اما تنها کمی بیش از ۲۰ درصد برای پاسخ گویی به سوالات از منابع شخص ثالث کمک گرفت و بالاترین افزایش سال به سال را تجربه کرد.

درصد شوخ طبعی دستیارهای مجازی

در این پژوهش همچنین مشخص شد که الکسا شوخ طبع ترین دستیار مجازی دنیاست چراکه شمار بیشتری از سوالات را با طنز خاص خود جواب داد و بعد از آن سیری قرار دارد که بالاترین افت را در این زمینه پیدا کرده بود.

این تست یک نکته را تایید میکند:

سیری به سرعت در حال خالی کردن میدان و واگذار نمودن بازی به رقبایش است. علاوه بر این مشخص شد که رتبه ای بالاتر از سطح توانمندی ها به الکسا اختصاص داده شده و در عین حال توانمندی های کورتانا نیز تا حدودی نادیده گرفته شده است.

در نهایت نتیجه این بود که گوگل اسیستنت هم اکنون باهوش ترین دستیار مجازی در دنیاست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی