ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آژانس فضایی اروپا دقیقترین نقشه‌ی ستارگان را منتشر کرد

به تازگی آژانس فضایی اروپا نقشه‌ی سه بعدی ستارگانش به نام «گایا» را آپدیت کرده و سعی کرده با نشان دادن جزئیات کاملی در آن، اجرام فضایی موجود در جهان هستی را به نمایش بگذارد. ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۱

به تازگی آژانس فضایی اروپا نقشه‌ی سه بعدی ستارگانش به نام «گایا» را آپدیت کرده و سعی کرده با نشان دادن جزئیات کاملی در آن، اجرام فضایی موجود در جهان هستی را به نمایش بگذارد. اکنون این نقشه بیش از ۱.۷ میلیارد ستاره را که در فاصله ۸ هزار سال نوری قرار گرفته‌اند، نمایش می‌دهد.

باید گفت که این نقشه در ابتدا تنها قادر بود جزییات موجود در فاصله‌ی ۵۰۰ سال نوری را به نمایش بگذارد و فقط ۲ میلیون ستاره در آن وجود داشت.

ماهواره گایا و دوربین‌های یک میلیارد پیکسلی آن از سال ۲۰۱۳ به فضا فرستاده شده‌ تا منظومه‌ی شمسی را بررسی کرده و اطلاعات بسیاری در مورد آن به دست آورد.

تاکنون این ماهواره موفق شده که جزئیاتی نظیر محل، روشنایی، فاصله و حرکت بیش از یک میلیارد ستاره‌ را در فضای نامتناهی بررسی کرده و آنها را در نقشه‌های مختلف به نمایش بگذارد.

علاوه بر این، ماهواره‌ی آژانس فضایی اروپا در مرحله بعدی جزئیات رنگی تمامی این ستاره‌ها، دمای سطح بیش از ۱۰۰ میلیون ستاره، اثر ۸۷ میلیون غبار کیهانی و مکان ۱۴ هزار سیارک را به دست آورده است.

ستاره‌شناسان سال‌هاست که در حال بررسی دیتای بدست آمده توسط این ماهواره هستند و بدین وسیله توانسته‌اند سیر تکامل کهکشان راه شیری را مطالعه کرده، تقابل نیرو‌های جاذبه‌ای موجود در فضا و پدیده ماده سیاه را بررسی کنند.

یکی از دانشمندان پروژه‌ی گایا درباره‌ی فعالیت این ماهواره گفته است:

«گایا تا به حال باعث بالاتر رفتن درک ما نسبت به جهان هستی در تمام مقیاس‌ها شده است. پیش از ما تصور می‌کردیم که اتفاقات رخ داده در نزدیکی خورشید را به طور کامل درک کرده‌ایم اما گایا به ما نشان داد که کدامیک از تصوراتمان درست و کدامیک غلط بوده است.»

اکنون کاربران علاقه‌مند قادرند با مشاهده کردن ویدیو‌ی بدست آمده از این ماهواره، ۹۶۰ میلیون از ۱.۷ میلیارد ستاره موجود در کهکشان را مشاهده کرده و از آن لذت ببرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی