ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راکت New Shepard از Blue Origin
علمی

پرتاب و فرود موفق راکت فضایی نیو شپرد [تماشا کنید]

کمپانی فضایی بلو اوریجین نخستین پرتاب آزمایشی راکت «نیو شپرد» را در سال 2018 با موفقیت انجام داد. راکت و کپسول نیو شپرد پیش از این پرتاب های موفقی را پشت سر گذاشته اند اما ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۹:۴۲

کمپانی فضایی بلو اوریجین نخستین پرتاب آزمایشی راکت «نیو شپرد» را در سال 2018 با موفقیت انجام داد.

راکت و کپسول نیو شپرد پیش از این پرتاب های موفقی را پشت سر گذاشته اند اما برای اولین بار به ارتفاع نهایی لازم برای پرتاب های اصلی دست پیدا کرده اند. این آزمایش با چند ساعت تاخیر و راس ساعت 1:06 بعد از ظهر به وقت محلی از پایگاهی در تگزاس صورت گرفته است.

نیو شپرد که در این آزمایش یک ماکت فضایی و چندین ابزار آزمایشی و علمی را نیز به همراه داشته، تا ارتفاع 106 کیلومتری اوج گرفته که 6 کیلومتر بالاتر از مرز قراردادی فضا محسوب می شود. این محموله شامل ابزارهای مرکز تحقیقات فضایی جانسون، دانشگاه های اروپایی و «دستگاه ارتباط فضایی اشمیت» بوده است.

طی آزمایش مذکور که از لحظه شروع تا فرود 10 دقیقه و 19 ثانیه به طول انجامیده، در ارتفاع نزدیک 100 کیلومتر بالاتر از سطح دریا راکت از کپسول جدا شده و با کمک موتورها روی یک سطح بتنی فرود آمده است.

کپسول هم پس از جدا شدن با سرعتی بالا برای چند دقیقه حرکت کرده و سپس با استفاده از پاراشوت و راکت های کمکی فرود نرمی را تجربه کرده است.

این کپسول با گنجایش شش نفر برای سفرهای فضایی توریستی به مدار زمین طراحی شده اما قابلیت انتقال بارهای تجاری و آزمایش را نیز دارد. شش پنجره بزرگ آن چشم انداز زیبایی از زمین را برای مسافران به ارمغان می آورند، با این حال کمپانی سازنده هنوز هزینه چنین سفرهای هیجان انگیزی را اعلام نکرده است.

این پرتاب دومین آزمایش موفق نیو شپرد 2 و هشتمین تست کلی برنامه راکت فضایی بلو اوریجین بود چرا که نسخه ای اولیه از این راکت پیش از بازنشستگی در سال های 2015 و 2016 مورد آزمایش قرار گرفت. مدیرعامل این کمپانی «باب اسمیت» در چند روز گذشته اعلام امیدواری کرد که کمپانی متبوعش در سال جاری سفرهای توریستی فضایی را کلید بزند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

    اون آخرش با سرعت 16مایل درساعت زمین خوردن زیاد نیست به نظرتون؟

مطالب پیشنهادی