ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نمایشگاه کتاب 97 با ترافیک و بدون پارکینگ

سی ویکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 12 الی 22 اردیبهشت ماه در مصلی تهران برپا می‌شود اما این بار پارکینگ‌های مصلی به ترمینال‌های تاکسی و اتوبوس اختصاص یافته و خبری از پارکینگ خودروهای ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۵

سی ویکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 12 الی 22 اردیبهشت ماه در مصلی تهران برپا می‌شود اما این بار پارکینگ‌های مصلی به ترمینال‌های تاکسی و اتوبوس اختصاص یافته و خبری از پارکینگ خودروهای شخصی برای بازدیدکنندگان نیست.

ترافیک معضلی‌ست که تمامی نمایشگاه‌ها با خود به همراه می‌آورند. در دو سال گذشته نمایشگاه کتاب در «شهر آفتاب» برگزار شد تا شاید بار ترافیکی حاصل از نمایشگاه در شهر کمتر شود اما این اتفاق نیفتاد.سال گذشته بیش از 3 میلیون نفر در 10 روز برگزاری نمایشگاه کتاب، به شهر آفتاب رفتند و برگشتند.

ترافیک شدید در آزادراه خلیج فارس و تمامی مسیرهای منتهی به آن و افزایش مصرف سوخت برای تردد در این مسیر طولانی انتقادات بسیاری به همراه داشت. ضمن آنکه تعداد کم واگن‌ها و فواصل زمانی طولانی برای رسیدن قطار به ایستگاه شهرآفتاب، انگیزه شهروندان را برای استفاده از  مترو کم کرد، مخصوصا در ساعات پایانی نمایشگاه که مسافران باید مدت زمان بیشتری در انتظار می‌ماندند تا بتوانند به صورت فشرده سوار مترو شوند.

راهور مخالف برگزاری نمایشگاه در مصلی تهران

نمایشگاه کتاب امسال پس از دو سال با تصمیم مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلی تهران برگزار می‌شود، هرچند رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از برگزاری این نمایشگاه در در محدوده زوج و فرد و در شاهراه ترافیکی جنوب به شمال و شرق به غرب مخالفت کرد و برگزاری نمایشگاه را در این مسیر موجب افزایش ترافیک دانست اما متولی برگزاری نمایشگاه تصمیم خود را گرفته بود. سردار «مهماندار» رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در واکنش به این تصمیم گفت:

«برگزاری نمایشگاه در مصلی تهران باعث افزایش حجم ترافیک در خیابان‌های اطراف و مزاحمت برای شهروندان می‌شود ولی در نهایت با اصرار مسئولان نمایشگاه دراین محل برگزار خواهد شد.»

با این حال پلیس راهور ملزم به همکاری است و باید برای برگزاری بهتر نمایشگاه تمهیداتی در نظر بگیرد. امسال امکان پارک هیچ خودرویی در پارکینگ‌های مصلای تهران و اطراف وجود ندارد، تنها راه رسیدن به نمایشگاه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. طبق اخبار منتشر شده، شهرداری با همکاری پلیس در  تشویق شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه جدی هستند؛ چراکه اگر شهروندی بخواهد از خودروهای شخصی خود استفاده و آن را در اطراف محدوده مصلی پارک کند با برخورد پلیس و جابه‌جایی خودرو‌اش مواجه خواهد شد.

وسایل نقلیه عمومی پاسخگوست؟

شهرداری تهران قصد دارد با تمرکز بر وسایل حمل و نقل عمومی و اختصاص پارکینگ‌ خودروها به تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها، راه را برای استفاده از خودروهای شخصی دشوار کند و در عوض با افزایش تعداد وسایل نقلیه عمومی شهروندان را به استفاده از آنها سوق دهد.

بر اساس اعلام شهرداری ۳۵۰ اتوبوس در مسیرهای منتهی به نمایشگاه اضافه شده و اتوبوس‌های ویژه‌ای از میدان‌های مهم شهر مانند صنعت و آزادی مسافران را به مقصد نمایشگاه منتقل خواهند کرد. ۲۵۰ تاکسی اختصاصی نیز در میادین اصلی شهر در خط مستقیم نمایشگاه فعال خواهند بود و ۲۰۰ تاکسی تلفنی نیز در پارکینگ نمایشگاه برای استفاده مراجعه‌کنندگان در نظر گرفته شده است. برای روانسازی ترافیک، محل سوار و پیاده شدن از تاکسی و اتوبوس‌ها در داخل مجموعه مصلی پیش‌بینی شده است، پس اگر قصد بازدیدکنند از نمایشگاه را دارید به یاد داشته باشید که برای استفاده از تاکسی و اتوبوس از مجموعه نمایشگاه خارج نشوید.

مترو بهترین گزینه مسافران در بیشتر ساعات روز شلوغ است. اگر قصد دارید از مترو برای رسیدن به نمایشگاه استفاده کنید، خطوط یک و سه مسیرهای پیش روی شماست که بر اساس اعلام شهرداری تهران سرفاصله حرکت قطارها در مدت برگزاری نمایشگاه در این خطوط کاهش یافته است.با این حال ایستگاه های مترو مصلی و شهید بهشتی در میانه‌های خطوط مترو هستند و قرار نیست مسافران با واگن‌های خلوت روبرو شوند.

طبق پیش‌بینی متولی برگزاری نمایشگاه امسال حدود 4 میلیون نفر از نمایشگاه بازدید خواهند کرد. آنچه مشخص است برنامه‌ریزی‌های شهرداری و اختصاص تاکسی و اتوبوس بیشتر نمی‌تواند پاسخگوی تعداد مسافران باشد چراکه این وسایل نقلیه در مسیر دو طرفه رفت و برگشت تردد دارند و مسلما ترافیک تهران موجب اختلال در سرویس‌دهی به موقع آنها خواهد شد.

ضمن آنکه افزایش تردد اتوبوس‌ها در کنار تاکسی‌ها در ساعات پایانی کار نمایشگاه نتیجه‌ای جز افزایش ترافیک و راه بندان نخواهد داشت. با این حال «پورسیدآقایی» معاون «حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران» قصد دارد در این برهه زمانی، رویکردهای شهرداری نسبت به حل ترافیک را آزمایش کند به گفته پورسید آقایی:

«تمام پارکینگ‌های اطراف نمایشگاه به ترمینال تاکسی و اتوبوس اختصاص یافته است، امکان پارک حتی یک خودروی شخصی نیز در پارکینگ های مصلی و اطراف نمایشگاه وجود ندارد و در صورت پارک دوبل و یا پارک غیرمجاز، خودروی متخلف به سرعت با جرثقیل حمل خواهد شد. بنابراین از مراجعه کنندگان می‌خواهیم برای سهولت در دسترسی به نمایشگاه از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.»

روزانه حدود 1000 خودرو به تهران اضافه می‌شود و این نشان می دهد حجم ترافیک در تهران رو به افزایش است و قابل مقایسه با گذشته نیست. تنها راه مدیریت ترافیک تهران مخصوصا در زمان برگزاری نمایشگاه‌ها ارتقاء حمل و نقل عمومی است. مسیری که شهرداری تهران در پیش گرفته و شهروندان را وادار به استفاده از آن کرده است.

در میان شهروندان انتظار دارند که وسایل نقلیه عمومی پاسخگوی نیازهای آنان باشد. چنانکه این خواسته در نمایشگاه شهر آفتاب محقق نشد و سرازیر  شدن خودروهای شخصی به نمایشگاه ترافیک سنگینی به محدوده نمایشگاه تحمیل کرد. هرچند بسیاری از منتقدان برگزاری نمایشگاه‌ها را در شهر آفتاب که فاصله زیادی از تهران دارد، اشتباه قلمداد می‌کنند اما تجربه نشان داده است که برگزاری نمایشگاه در مصلی تهران یا نمایشگاه بین‌المللی هم بار ترافیک را کاهش نداده است. مخصوصا نمایشگاه مصلی تهران که مبادی ورودی و خروجی آن به خیابان‌های شهید بهشتی، مفتح و اتوبان رسالت متصل می‎شود که در تمامی ساعات هفته ترافیک را تحمل می‌کنند.

نکته دیگر که نباید از آن غافل شد، ورود و خروج کارکنان غرفه‌های نمایشگاهی است که در کنار جمعیت بازدیدکننده، حجم ترافیک را افزایش می‌دهد. البته با هماهنگی‌های انجام شده‌ میان شهرداری منطقه 7 و کمیته حراست نمایشگاه، ۸ پارکینگ در اطراف محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران برای ناشران، کارمندان، اهالی رسانه و مهمانان ویژه در نظر گرفته شده است.

کلید حل نهایی این مشکلات تنها در ارتقاء کیفیت و تعداد وسایل نقلیه عمومی، رفع نیازها و کسب رضایت شهروندان است در که در نهایت منجر به فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی خواهد شد. معضلی که خیابان‌های تهران سال‌هاست با آن دست به گریبان است و در روزهای خاص نمود بیشتری پیدا می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • saeed
    saeed | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

    به جوونه خودم اگه چهارمیلیون کتاب خون داشته باشیم!!! ایسری منتظرن نمایشگاهی برپا شه برن ول بچرخن ...

  • binam
    binam | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

    نمایشگاه کتاب، یه دورهمی ویژه میان نویسنده‌ها و ناشران و خوانندگان برتر و رقابت برای دستیابی سریع به نخستین انتشار برخی کتاب‌هاست. فقط ای کاش این مشکلات نمایشگاه (هرجا که هست) کمتر بشه و امکان گپ و گفت بهتر بشه، نه این‌که الآن فقط باعث خستگی می‌شه.

  • meh
    meh | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

    به عنوان کسی که یه نیم چه کتاب خون هستم هیچ وقت دلیلی به رفتن به نمایشگاه کتاب رو متوجه نشدم

مطالب پیشنهادی