ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مرورگرها
آموزش

هفت راهکار کاربردی برای حفظ امنیت مرورگرها

امنیت و حفظ حریم شخصی، چیزهایی هستند که این روزها رسانه‌ها زیاد به آن می‌پردازند. موضوع مهمی هم هست و باید تا این حد به آن‌ها اهمیت داده شود. چرا که هکر‌ها منتظر یک فرصت ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

امنیت و حفظ حریم شخصی، چیزهایی هستند که این روزها رسانه‌ها زیاد به آن می‌پردازند. موضوع مهمی هم هست و باید تا این حد به آن‌ها اهمیت داده شود. چرا که هکر‌ها منتظر یک فرصت کوچک هستند تا در مرورگر، شبکه‌های اجتماعی یا هر چیز دیگری که این روزها زندگی روزمره ما به آن گره خورده، رخنه و از داده‌های در حال چرخش آن‌ها سو استفاده کنند.

اما از بین تمام این‌ها، مرورگرها بیشتر از همه در معرض خطر هستند و به‌تبع باید بیشتر از همه هم مراقب آن‌ها بود. به همین منظور هفت راهکار ساده اما کاربردی برایتان داریم که می‌توانید با اعمال آن‌ها روی مرورگرهای خود از دسترسی هکر‌ها یا هر تهدید دیگری به اطلاعاتتان جلوگیری کنید.

مرورگرها را همیشه به روز نگه دارید

مرورگرها

مرورگرهای فعلی خود را همیشه به روز نگه دارید و به هیچ وجه به سراغ مرورگرهای منسوخ شده‌ای مانند نسخه ویندوزی سافاری یا ورژن‌‌های قدیمی اینترنت اکسپلورر نروید. اصلا بهتر است که تنظیمات به‌روزرسانی مرورگرهای خود را روی حالت خودکار بگذارید تا همه این دردسرها تمام شوند و خیالتان همیشه از بابت به‌روز بودن مرورگرتان راحت شود.

کنترل اجرای پلاگین‌ها را در دست خود بگیرید

مرورگرها

در اغلب اوقات این پلاگین‌ها هستند که امنیت مرورگرهایمان را به خطر می‌اندازند. چراکه در بیشتر پلاگین‌هایی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم حفره‌های امنیتی کوچکی وجود دارد که هکر‌ها به خوبی از آن‌ها با خبر هستند. اما از طرفی هم نمی‌شود بیخیال یک سری از پلاگین‌ها شد و به طور کل قیدشان را زد.

از این رو، بهتر است با دست بردن در تنظیمات مرورگرها کاری کنید که پلاگین‌ها فقط زمانی که شما به آن‌ها احتیاج دارید فعال شوند تا دیگر هکرها قادر نباشند از حفره‌های امنیتی موجود در آن‌ها سو استفاده کنند. در ضمن با انجام این کار، مزایایی همچون لود شدن سریع صفحات وب و همچنین کاهش میزان استفاده از پردازنده هم نسیبتان می‌شود.

پلاگین‌هایی که نیاز ندارید را حذف کنید

مرورگرها

با خیال راحت به تنظیمات مرورگرتان بروید و یک خانه تکانی اساسی در بخش پلاگین‌ها راه بیندازید. با این کار، امنیت مرورگرتان تا اندازه زیادی ارتقا پیدا می‌کند و احتمال آنکه یک هکر بتواند از طریق پلاگین‌ها به سیستم‌ شما نفوذ کند، به شدت پایین می‌آید. جالب اینجاست بدانید که خیلی از پلاگین‌هایی که روی مرورگرهایتان نصب شده در بیشتر مواقع اصلا به هیچ دردی هم نمی‌خورند.

مثلا پلاگین جاوا، یکی از خطرناک‌ترین پلاگین‌هایی است که به جز دردسر، الان هیچ منفعتی برای کاربر به همراه ندارد. سیلورلایت هم که روی اغلب مرورگرهای ما نصب شده حالا کاربرد چندان خاصی ندارد و حتی سرویس‌هایی همچون نتفیلیکس هم دیگر برای اجرا، نیازی به آن ندارند. به جاوا و سیلورلایت، پلاگین فلش را هم اضافه کنید که برخلاف سالیان گذشته، دیگر محبوبیت‌اش را از دست داده و کم کم در حال فراموش شدن است.

پلاگین‌ها را هم همیشه به روز نگه دارید

مرورگرها

در کنار اینکه همیشه مرورگرهایتان را به روز نگه می‌دارید، تنظیمات به‌روزرسانی پلاگین‌ها را هم روی حالت خودکار بگذارید تا آن‌ها هم همیشه آپدیت باشند. در صورتی هم که امکان به‌روزرسانی خودکار پلاگین‌ها وجود نداشت، هر از چند گاهی سری به آن‌ها بزنید و به صورت دستی آپدیتشان کنید تا احتمال نفوذ هکر‌ها به صفر برسد.

از مرورگرهای ۶۴ بیتی استفاده کنید

مرورگرها

شاید این را شنیده باشید اما باز هم می‌گوییم که برنامه‌های ۶۴ بیتی در مقابل حملات هکرها مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. پس بهتر است که از نسخه ۶۴ بیتی نرم‌افزار‌ها و همچنین ویندوزهای ۶۴ بیتی استفاده کنید تا احتمال بروز هر خطری از سوی هکر‌ها به حداقل برسد.

تقریبا همه مرورگرهای حال حاضر هم به جز فایرفاکس که هنوز نسخه ۶۴ بیتی پایدار آن منتشر نشده، دارای ورژن ۶۴ بیتی هستند. پس اگر هنوز در حال استفاده از نسخه‌‌های ۳۲ بیتی مرورگرهایی همچون گوگل کروم هستید،‌ سریعا آن‌ها را با ورژن‌های ۶۴ بیتی جایگزین کنید.

از آنتی اکسپلویت‌ها کمک بگیرید

مرورگرها

استفاده از نرم افزارهای آنتی اکسپلویت هم یکی دیگر از راهکارهایی است که می‌شود به کمک آن‌ها گارد امنیتی مرورگرها را تقویت و از نفوذ هر تهدیدی جلوگیری کرد. این نرم افزار‌ها برخلاف آنتی ویروس‌ها به جای داشتن لیستی بلند بالا از یک سری بدافزار، روی وقایع عجیب در حال رخ دادن تمرکز می‌کنند و از پیشرویشان جلوگیری به عمل می‌آورند.

Microsoft’s EMET و Malwarebytes Anti-Exploit نیز دو آنتی اکسپلویت خوب این روزها هستند که در عین رایگان بودن می‌توانند از پس نیاز‌های امنیتی یک کاربر عادی یا حتی حرفه ای برآیند. اما اگر حین انتخاب میان این دو به مشکل خوردید، به شما پیشنهاد می‌دهیم به سراغ Malwarebytes Anti-Exploit بروید. چرا که میلوربایت به اصطلاح نرم افزار کاربر پسندتریست و از طرفی راه‌اندازی و کار کردن با آن نیز راحت‌تر است.

حواستان را حین استفاده از اکستنشن‌ها جمع کنید

مرورگرها

در اینکه اکستنشن‌ها عالی هستند و در عین حال می‌شود با آن‌ها به ویژگی‌های کاربردی و خوبی دست پیدا کرد، شکی نیست. اما خبر بد این است که آن‌ها هم می‌توانند امنیت مرورگرهای شما را زیر سوال ببرند.

در فضای وب اکستنشن‌های مخرب بسیاری هستند که با نصب شدن روی مرورگر شما، می‌توانند با نمایش تبلیغات پرتکرار اعصابتان را خرد کنند، به ضبط کلید‌هایی که استفاده می‌کنید بپردازند و از همه بدتر فعالیت‌‌های روزانه شما در فضای وب را زیر نظر بگیرند.

به همین جهت پیشنهاد ما این است که نگذارید تعداد اکستنشن‌های نصب شده رو مرورگرتان از حد معینی بالا‌تر برود. این کار نه تنها عملکرد مرورگرتان را بهبود می‌بخشد، بلکه باعث حفظ امنیت آن هم می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

    Oh for God's sake...

مطالب پیشنهادی