ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

کمپانی Goodyear از طراحی تایرهای جدیدی خبر می دهد که مخصوص خودروهای برقی است

کمپانی Goodyear یکی از مشهورترین تولید کنندگان تایر و لاستیک خودرو در جهان به حساب می آید این کمپانی به تازگی نمونه اولیه تایرهای جدیدی را رونمایی كرده است که مخصوص خودروهای برقی بوده و ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰

کمپانی Goodyear یکی از مشهورترین تولید کنندگان تایر و لاستیک خودرو در جهان به حساب می آید این کمپانی به تازگی نمونه اولیه تایرهای جدیدی را رونمایی کرده است که مخصوص خودروهای برقی بوده و به کمک تکنولوژی های جدید می تواند کارایی بیشتری را از خود نشان دهد.

از آن جا که وسایل نقلیه الکتریکی به دلیل ماهیت قوای محرکه و باتری های خود وزن و گشتاور نسبتا بالایی نسبت به مدل های درون سوز دارند بنابراین عموما تایرهای استاندارد معمولی در این دسته از خودروها اصطکاک و فرسایش بالاتری از خود نشان داده، سریعتر تخریب شده و در بازه زمانی کوتاه تری نیاز به تعویض پیدا می کنند.

جالب است بدانید در صورتی که مقاومت کششی تایرهای خودروهای برقی کاهش پیدا کند رنج مسافت قابل پیمایش برای آن ها افزایش پیدا خواهد کرد که همین موضوع سبب تلاش فراوان کمپانی ها و تولیدکنندگان مختلف تایر برای تولید نمونه های بهتر و کارآمد تر می شود.

نمایشگاه خودروی ژنو سال میلادی جاری بود که Goodyear از تایرهای مفهومی جدیدی رونمایی کرد. به طور کلی تایر های مفهومی این شرکت در کلاس EfficientGrip طبقه بندی می شوند که طراحی و تولید مدل های مختلف آن به خصوص در سال های اخیر تغییرات زیادی کرده است.

نمونه اولیه ای که به تازگی رونمایی شده بوده از تکنولوژی Electric Drive بهره برده و در طراحی آن تلاش شده که با اعمال تغییرات جدید بهترین عملکرد را به صورت اختصاصی برای اتومبیل های الکتریکی فراهم شود.

مهندسان Goodyear مدعی اند تایر جدید آن ها نسبت به تایرهای استاندارد معمولی کارایی بیشتری داشته و بازه زمان استفاده از آن ها 30 درصد بیشتر است. به علاوه مقاومت نورد پایین این تایر ها سبب افزایش رنج مسافت قابل پیمایش در یک بار شارژ خودروها نیز خواهد شد.

بد نیست بدانید مقاومت نورد میزان انرژی مصرفی تایر در طی زمانی است که تحت فشار قرار میگیرد. هر چه میزان مقاومت نورد کمتر باشد، حرکت خودروی بر روی سطح جاده نیز با سهولت بیشتری صورت گرفته و در نتیجه در خودروهای برقی با افزایش رنج مسافتی همراه می شود.

براساس گفته های مدیران Goodyear مشکل مربوط به وزن و گشتاور بالای خودروهای برقی که فشار زیادی را به لاستیک منتقل می کرد به کمک یک ترفند جالب طراحی حل شده و یا حداقل به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

طراحان این کمپانی به کمک مواد اولیه خاص و با طراحی کانال ها و بریدگی های نازک تر بر روی بدنه تایرها توانسته اند کارایی لاستیک ها را افزایش دهند. البته لازم به ذکر است نحوی تولید و ساخت تایرها نیز تغییرات اندکی داشته است. به عبارت دیگر مهندسان و طراحان Goodyear علاوه بر تغییر ترکیب مواد اولیه در تولید لاستیک ها، الگوی خطور روی آن ها را نیز تغییر داده اند تا بتوانند به این افزایش 30 درصدی کارایی برسند.

مدل نهایی این تایرها در سال آینده در دسترس عموم قرار گرفته و به همراه چندین خودروی الکتریکی راهی جاده ها خواهد شد.

در انتها لازم به ذکر است که Goodyear در نمایشگاه ژنو سال جاری از تایر مفهومی دیگری به نام اکسیژن نیز رونمایی کرد که بخش داخلی آن پوشیده از خزه زنده بود. بر اساس ادعای این کمپانی درجه یک اکسیژن تایر عجیب و صد البته فوق العاده ای خواهد بود که توانایی تولید اکسیژن داشته و حتی می تواند برق نیز تولید کند.

بر اساس تصاویر منتشر شده در درون این مدل مفهوم علاوه بر خزه، نوار های آبی رنگ و حتی قطعات الکترونیکی، حسگرها و حتی یک پردازنده تعبیه شده‌ تا سبب شود که همه‌ی این اتفاقات و امکانات جالب رخ دهد.

هر چند که انتظار نمی رود که مدل مفهومی اکسیژن به مرحله تولید برسد اما مطرح کردن چنین ایده هایی برای به چالش کشیدن طراحان و خودروسازان فوق العاده بوده و اهمیت بالای محیط زیست و حمل و نقل هوشمند و پاک را نشان می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

    گودیر مخترع لاستیک بود

مطالب پیشنهادی