آنچه درباره «مناطق آزاد تجاری و صنعتی» باید بدانیم

پاسخ به سوالات متداول درباره فعالیت در مناطق ۷ گانه

آنچه درباره «مناطق آزاد تجاری و صنعتی» باید بدانیم

مناطق آزاد تجاری چیست؟ در مناطق آزاد تجاری چه کارهایی میتوان انجام داد؟ ثبت شرکت در مناطق  آزاد تجاری چه فوایدی دارد؟ ایران دارای چند منطقه آزاد تجاری است؟ فعالیت در کدام منطقه آزاد تجاری به صرفه تر است؟ معافیت مالیاتی در مناطق آزاد تجاری چگونه است؟ در گفتار امروز، تلاش کردیم تا شما را با آنچه درباره مناطق آزاد تجاری باید بدانید آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

قانون مناطق آزاد تجاری

ماده ۱ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۷۲ اهداف تشکیل مناطق آزاد تجاری-صنعتی را به شرح زیر بیان می‌کند: تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی.

سایت دبیرخانه مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی کشور برای دریافت اطلاعات درباره حضور در مناطق آزاد و شیوه پلاک زدن خودرو ها و هم چنین قوانین مالیاتی آشنا می کند

در حال حاضر در ایران چند منطقه آزاد وجود دارد؟

مناطق آزاد ایران در حال حاضر هفت منطقه هستند که عبارتند از : کیش، قشم، چابهار، انزلی، ارس، اروند، ماکو

آیا می توانم ماشین منطقه آزاد بگیرم و در منطق غیر آزاد مانند تهران و.. استفاده نمایم؟

با توجه به محدوده های مشخص شده این امکان تنها به صورت اخذ مرخصی موقت امکان پذیر بوده  که بعد از طی شدن مراحل اداری و گرفتن پلاک گذر موقت ،شما قادر به تردد در سایر نقاط خارج از محدوده می باشد. جزییات بیشتر  را از مرکز شماره گذاری نیروی انتظامی استعلام کنید.

هر فردی چند دستگاه خودروی منطقه آزاد می تواند خریداری نماید؟

امکان خرید و پلاک گذاری برای هر شخص حقیقی و حقوقی یک دستگاه خودرو در سال وجود دارداما برای شرکت های وارد کننده خودرو محدودیتی وجود ندارد.

آیا ماشین های منطقه آزاد قابل نقل و انتقال (خرید وفروش) هستند؟

نقل و انتقال خودرو بعد از ترخیص بلامانع است و این انتقال براساس ضوابط تعیین شده منطقه آزاد انزلی صورت خواهد پذیرفت.

آیا خودرو های منطقه آزاد بعد از پنج سال باید تبدیل به پلاک ملی شوند؟ ( چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد؟)

خیر ، هیچ اجباری برای تبدیل به پلاک ملی خودرو نیست.

آیا می توان خودروهای مدل پایین هم وارد نمود؟

بله ، خودروهای مدل سال و یک مدل پائین تر بشرط نو و حداکثر تا سقف ۲۰ هزار کیلومتر کارکرد پذیرش خواهند شد.

قوانین فنی در مناطق آزاد چگونه است؟

در حال حاضر ملاک عمل در مناطق آزاد، قانون نظام فنی و اجرایی کشور می باشد. در صورت تصویب قانون نظام فنی و اجرایی مناطق آزاد تجاری- صنعتی، جایگزین قانون نظام فنی واجرایی کشور  خواهد شد.

آیا رعایت قوانین نظام مهندسی در مناطق آزاد تجاری الزامی است؟

کلیه قوانین و مقررات ملی ساختمان در تمامی احداثات مناطق الزامی می باشد و دفاتر و نمایندگی های مستقر در مناطق، موظف به معرفی مهندسین ناظر پروژه ها است.

 هزینه های نظام مهندسی در مناطق آزاد چگونه است؟

در اغلب مناطق با توافق حاصله بین منطقه آزاد مربوطه و نظام مهندسی استانی که منطقه آزاد در آن واقع شده، مقرر گردیده تخفیفاتی برای سرمایه گذاران پروژه های صنعتی در نظر گرفته شود. در این خصوص می توانید به نمایندگی نظام مهندسی منطقه مربوطه، مراجعه نمائید.

تفاوت منطقه آزاد با منطقه ویژه اقتصادی چیست؟

بنا به تعاریف بین المللی، منطقه آزاد محدوده ی حراست شده ی بندری و غیر بندری است  که از  شمول برخی مقررات جاری کشور متبوع خارج بوده و با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیت های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی و عدم وجود تشریفات زاید ارزی و اداری و همچنین سهولت و تسریع فرایندهای واردات و صادرات با جذب سرمایه گذاری های خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می نماید.

از چهار (بندر همیشه بهار ایران) تا انزلی در شمال کشور، مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایران، فرصت های خوبی برای مهاجرت داخلی در کشور برای علاقمندان ایجاد می کند

ایجاد یک منطقه آزاد، امتیازات ویژه ای را می تواند به همراه داشته باشد.از جمله ی این امتیازات می توان به ایجاد فرصت های اشتغال در داخل خارج و جذب سرمایه های خارجی  و همچنین کمک به کشور برای ورود به بازارهای جهانی و گسترش صادرات اشاره کرد. به همین جهت، امکانات و تسهیلات قانونی،شرایط مساعدی را جهت سرمایه گذاری های اقتصادی و زیر بنایی برای حضور فعالان اقتصادی در مناطق آزاد مهیا کرده است.

همچنین مناطق ویژه تجاری صنعتی را می توان به صورت ذیل تعریف کرد:

محدوده جغرافیایی مشخص که قوانین گمرکی محدوده گمرکی کشور در آن اجرا نمی شود و به منظور تسهیل در امر واردات و صادرات کالا و حمایت از صنعت داخلی کشور و همچنین جذب فناوری های نوین در امر تولید و توسعه منطقه ای در میادی گمرکات و نقاط مرزی کشور ایجاد می شود را مناطق ویژه تجاری – صنعتی می نامند. در حال حاضر نزدیک به ۳۰ منطقه ویژه تجاری – صنعتی در ایران وجود دارد.

مناطق آزاد تجاری ماکو، منطقه آزاد تجاری قشم و کیش در جنوب کشور، فرصت های سرمایه گذاری بسیاری برای کارآفرینان دارند

از جمله مهم ترین مزایای سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی عبارت است از :

  • صدور مجوز ساخت و پایان کار بصورت رایگان
  •  معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات
  •  ورود ماشین آلات خط تولید و ابراز و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی
  •  تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی در مناطق ویژه
  •  عدم محدودیت زمانی متروکه شدن کالا در منطقه ویژه

تفاوت های عمده منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی

*خرده فروشی کالا در مناطق ویژه اقتصادی فقط برای اتباع خارجی امکان پذیر است، اما در مناطق آزاد تجاری، خرده فروشی هم برای اتباع خارجی و هم اتباع داخلی امکان پذیر است.

* در رابطه با اشتغال و همچنین بیمه های اجتماعی برای فعالیت افراد خارجی در مناطق آزاد، تسهیلات خاصی در نظر گرفته شده است ، اما در مناطق ویژه اقتصادی قوانین یاد شده به صورت ثابت، از قانون کار اتباع خارجی در داخل کشور تبعیت می کند.

* در ایران معافیت مالیاتی کامل به مدت ۲۰ سال در مناطق آزاد وجود دارد، اما در مناطق ویژه اقتصادی صرفاَ تخفیف مالیاتی طبق مقررات داخل کشور ارائه می شود، یعنی مناطق ویژه برخلاف مناطق آزاد از معافیت کامل برخوردار نیستند.

* در مناطق آزاد تجاری برای عوارض گمرکی و صادرات و همچنین واردات کالا نیز بخشودگی کامل سهم دولت در نظر گرفته شده است، اما این موضوع درباره مناطق ویژه صد در صد نیست و بسته به موضوع فعالیت تخصصی منطقه ، تغییر می کند.

* مقررات روادید برای اتباع خارجی در مناطق ویژه بر اساس ضوابط داخل کشور است ولی در مناطق آزاد روادید در مرزهای ورودی اعطاء می شود.

به طور کلی، مشوق های سرمایه گذاری در مناطق آزاد گسترده تر از سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی است.

شرایط شکلی و محتوایی مجوز فعالیت در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی به ترتیبی است که حسب مورد توسط سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی و سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی تعیین و ابلاغ می گردد و مبنای استفاده از معافیت های مالیاتی، زمان شروع فعالیت مندرج در مجوز است که از سوی سازمان های ذکر شده حسب مورد اعلام می شود.

فهرست شرکت های مناطق آزاد تجاری

کیش

  • شرکت سرمایه گذاری و توسعه سازمان منطقه آزاد کیش
  •  شرکت هواپیمایی سازمان منطقه آزاد کیش
  •  شرکت عمران، آب و خدمات سازمان منطقه آزاد کیش
  •  شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های سازمان منطقه آزاد کیش
  •  شرکت آب و برق کیش

قشم

  •  قشم شرکت سرمایه گذاری و توسعه قشم
  •  شرکت فرودگاه بین المللی قشم
  •  شرکت نظارت بر ضوابط بهداشت انسانی و استاندارد قشم

 چابهار

  • شرکت سرمایه گذاری و توسعه تجارت و صید صنعتی منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار

 ارس

  • شرکت سرمایه گذاری و توسعه سازمان منطقه آزاد ارس

 اروند

  • شرکت سرمایه گذاری و توسعه سازمان منطقه آزاد اروند

انزلی

  • شرکت سرمایه گذاری و توسعه سازمان منطقه آزاد انزلی

 ماکو

  • شرکت سرمایه گذاری و توسعه سازمان منطقه آزاد ماکو

محدوده تردد ماشین ها در مناطق آزاد به چه ترتیب است؟

جزییات به شرح زیر است:

منطقه آزاد انزلی :

۱- مسیر رشت به رودبار بعد از امام زاده هاشم

۲- مسیر رشت به تالش نرسیده به سه راه اسالم

۳- مسیر رشت به رودسر قبل ازپلیس راه چابکسر

با توجه به اینکه تا فرود گاه سردار جنگل رشت جزء محدوده منطقه آزاد شده اند این محدوده ها در حال تغییر می باشند و احتمال می رودکه  این محدوده برای کل استان گیلان مجاز شود.

منطقه آزاد ارس
منطقه آزاد ارس در شمالغرب ایران در نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است. بر اساس مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۷/۴/۱۳۸۴ به شماره ۲۰۷۰۸/ت۵۳۰۸۲۰ محدوده منطقه آزاد ارس شامل ۹۷۰۰ هکتار از اراضی منطقه می شد که براساس مصوبه جدید این هیات محترم در ۱۴/۹/۱۳۸۷ , محدوده این منطقه به ۵۱ هزار هکتار شامل بخشهایی از دو شهرستان جلفا و خدا آفرین افزایش یافت.

این محدوده ابلاغی در بخش متصل، محدوده اصلی را از ۹۷۰۰ هکتار به ۲۰۵۰۰ هکتار افزایش داده است و در سه بخش منفصل نیز قسمتی از شهرستان کلیبر به وسعت ۲۴ هزار هکتار (موسوم به قلی بیگ لو) و اراضی اطراف سد خدآفرین به وسعت ۶۱۰۰ هکتار و محدوده گمرک نوردوز ( مرز ایران با ارمنستان) به وسعت ۲۴۰ هکتار جمعاً به وسعت ۵۱ هزار هکتار کل محدوده منطقه آزاد ارس را تشکیل می دهد.

منطقه آزاد اروند 
تردد خودروهای با شماره منطقه آزاد تجاری – صنعتی اروند برای ساکنان شهرستان های آبادان و خرمشهر و اشخاص حقوقی مستقر در شهرستان های یاد شده طبق مصوبه هیأت محترم وزیران و این دستور العمل مجاز خواهد بود.

محدوده مرکز استان:

  • تا پلیس‌ راه اهواز در ابتدای محور اندیمشک
  •  تا پلیس‌ راه اهواز در ابتدای محور رامهرمز
  •  تا پلیس‌ راه اهواز در ابتدای محور ماهشهر (اتوبان اهواز – ماهشهر)
  •  تا ابتدای محور ملاثانی تقاطع کمربندی شمالی اهواز
  •  تا کیلومتر ۵ جاده اهواز – حمیدیه

ماده ۶ ) تردد به مرکز استان :
مسیر حرکتی خودروهای با پلاک منطقه آزاد اروند تا مرکز استان در سامانه GPS تعریف شده، که بصورت روزانه توسط گمرک سازمان منطقه آزاد اروند کنترل و ره‌گیری می‌شود. لذا تردد خودرو فقط تا مرکز استان (اهواز) و مسیر آن طبق تعریف ماده (۵) و نقشه طراحی شده در سیستم GPS خواهد بود.

تبصره ۱ : چنانچه صاحب خودرو از مسیر ترددی خارج شود، تخلف محسوب و با متخلفین طبق مقررات رفتار خواهد شد.

تبصره ۲ : مسیرهای تردد به مرکز استان فقط محورهای آبادان – اهواز و خرمشهر – اهواز می‌باشد.

ماده ۷ ) خروج بدون مجوز از محدوده مصوب، همچنین ایجاد اختلال (تعمدی) در سیستم GPS خودرو علاوه بر خسارت نقدی موجب خواهد شد که در طی حداکثر دو مرتبه ارتکاب جرم، امتیاز خودرو و بهره‌برداری از تسهیلات بطور کامل لغو گردد.

منطقه آزاد ماکو :
با توجه به اینکه محدوده منطقه آزاد ماکو تا سه راهی نازک (بخش ارس) است می توان گفت که محدوده مجاز تردد خودروهای منطقه آزاد ماکو تا محدوده منطقه حفاظت شده مراکان (بعد از قره ضیاالدین) می باشد.

اگر درباره سرمایه گذاری و فعالیت در مناطق آزاد تجاری، سوالی دارید، با دبیرخانه سازمان مناطق آزاد تجاری مطرح کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • seedni اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۷

    هیچی هیچی نیست جز گرونی و زباله و خاک و نکبت و بیکاری و فقر . منطقه آزاد !!!!
    من تو منطقه آزاد زندگی میکنم همچی اینجا گرونتره مرکز کشوره . کار هم نیست . همه بیکارن و پَرسه میزنن و پر از زباله و ویرانه و کثافته