ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فورد: موستانگ را به دلیل ژنتیک تان دوست دارید

آیا شما هم با شنیدن غرش بلند موستانگ، تغییر در جریان و تپش خونتان حس می کنید؟ اگر جواب تان مثبت است، خالق موستانگ، دلیل آن را درون DNA شما می بیند. بدون هیچگونه شوخی، ...

سبحان نظری
نوشته شده توسط سبحان نظری | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

آیا شما هم با شنیدن غرش بلند موستانگ، تغییر در جریان و تپش خونتان حس می کنید؟ اگر جواب تان مثبت است، خالق موستانگ، دلیل آن را درون DNA شما می بیند. بدون هیچگونه شوخی، آنچه فورد می گوید کاملا درست و تنها یادآوری کوچکی است از مسئله ای که ریشه در ماقبل تاریخ دارد. به شکل علمی، میزان واکنش به صدای بلند و ترسناک، مانند آنچه از اگزوز اسب آمریکایی بیرون میاید، و به همان ترتیب میزان ترشح آدرنالین و واکنش بدن، کاملا به خود شخص و فرد فرد انسان ها یا بهتر بگوییم به مشخصه اصلی آنها یعنی DNA ارتباط دارد.

در واقع اگر بخواهیم کمی قضیه روشن تر شود باید به انسان های باستانی دقت کنیم: یعنی زمانی که صدا های بلند زنگ خطر، و پدیده جالب توجهی برای انسانِ درون طبیعت بود. اگر انسان امروزی در آرامش بیشتری به سر می برد و تمام تکنولوژی دنیا تلاش برای سرعت و امنیت و آرامش بیشتر دارند، سر و صدای یک موستانگ همچنان جلب توجه می کند، چرا که این محصول آمریکایی، انگشت بر جایی می گذارد که نه با مکان محدود می شود، نه زمان به آن تاریخ انقضا می دهد.

چرا همیشه موستانگ پرفروش ترین کوپه جهان است؟

علت دقیقا همان است که خودروساز آمریکایی فرموده. تا دلتان بخواهد می توانید، خودروهایی اسپرت تر، شکیل تر، لوکس تر، مجهز تر و قوی تر از موستانگ را بیابید. اما چیزی در موستانگ نهفته که انگار به شکل کاملا القایی، راننده خوشبخت را جادو می کند. گویی هر آنچه به عنوان بهای خودرو می پردازید، صرف ساخت یک تکه عضله ترسناک می شود که جز ناثیرگذاری هدف دیگری ندارد.

همه آنچه که از عکس العمل انسان گفته شد، تحت یک واکنش شیمایی اساسی در مغز شکل می گیرد. همان واکنش Fight or Flight (واکنشی که در مواقع احساس خطر در هر موجودی به شکل غریزی انجام می گیرد) که به مرور زمان در ذهن و تن ما انسان ها، به شکل سخت افزاری تثبیت شده، و از ماهیت اساسی آن نمی توان فرار کرد. با توجه به وجود چنین قوانینی بر فیزیک و ذهن انسان، مهندسین همواره تلاش کرده اند که نهایت استفاده و بهره جویی از این واقعیت طبیعت و انسان داشته باشند. یکی از این شاخه های اساسی، مهندسی صداست. شاید کمتر پیش آمده باشد که با دقت بیشتری به جایگاه مهم و تاثیرگذار آن توجه کرده باشید، اما باید بدانید که در هر رکن تکنولوژی، مانند گوشی همراه که هر روز با آن سر و کار دارید، به جزئیات بسیاری، کاملا هدفمند و برنامه ریزی شده، فقط در قالب یک صدای ناچیز پرداخته شده است. مهندسی صدای موستانگ هم بسیار پیچیده است. عوامل زیادی را طراح خودرو در نظر گرفته تا آنچه ما به عنوان غرش نهایی این محصول آمریکایی می شنویم، برایمان تاثیر گذار باشد.

"شاید ما از معدود کسانی باشیم که محکوم به طراحی یک محصول برای یک مشخصه خاص نیستیم و صدای موستانگ صرفا امضای آن نیست. بلکه همه ی آن چیزی است که دی ان ایِ تشنه یک راننده علاقه مند و با احساس می طلبد!" هانی ایِش، مهندس صدای تیم طراحی فورد.

 مهندسی صدای خودرو دنیای پیچیده و پیشرفته ای دارد که پیشتر در مطلب مفصلی به آن پرداختیم. منتها در مورد موستانگ، با توجه به مدل های اخیر آن، این مهندسی، بیشتر در بخش مانیفولد، دریچه و لوله ها، بخصوص اگزوز، متمرکز می شود. چرا که در آخرین مدل های موستانگ، دیگر خبری از موتور سنگین و حجیم آن نیست و پتانسیل چندانی برای مانور مهندسان در قسمت موتور نیست. با این وجود همچنان موستانگ های اکوبوست، قدرتمند (با 310 اسب بخار توان) و به شکل فنی همان کوپه ی دوست داشتنی هستند که بودند. اما روند نزولی کیفیت تاثیرگذاری صوت پرفروش ترین کوپه دنیا، کاملا مشهود است. مسئله ای که طراحان نیز آن را پذیرفته اند و برنامه های جالبی برای مدل های آتی دارند.

قرار است برای سیستم اگزوز فورد موستانگ 2019 تلاش بسیاری شود. در اواخر تابستان امسال از مدل 2019 آن رونمایی می شود که با موتور 2.3 لیتری توربوشارژ اکوبوست، هم کوپه ای قدرتمند است، هم پر سر و صدا، درست مانند مدل های سال های دور و دراز گذشته: تنها با یک کلیک بر روی کنسول میانی، مسیر فرعی اگزوز باز خواهد شد، و آنوقت موستانگ وحشی همه جا را خواهد لرزاند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • امیر سادات شیرازی
    امیر سادات شیرازی | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

    عالیه و زیبا عاشق رنگ قرمزو و زردشم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی