ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فناوری محافظ نمایشگر موبایل چگونه کار می‌کند؟

تلفن‌های همراه امروزی نمایش‌دهنده واقعی آخرین دستاوردهای فناوری مواد و شیمی است. از کریستال مایع گرفته تا مواد تشکیل دهنده LED و OLED و ساختارهایی با پس زمینه نوری، همه و همه سال‌ها در دست ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

تلفن‌های همراه امروزی نمایش‌دهنده واقعی آخرین دستاوردهای فناوری مواد و شیمی است. از کریستال مایع گرفته تا مواد تشکیل دهنده LED و OLED و ساختارهایی با پس زمینه نوری، همه و همه سال‌ها در دست توسعه و پیشرفت بوده‌اند تا به وضعیت کنونی خود رسیده‌اند.

اگرچه همه ما روزانه ساعت‌ها به نمایشگر موبایل خیره می‌شویم و حتی همین الان در حال مطالعه این مطلب روی موبایل هستیم اما کمتر به این موضوع توجه داریم که زیر انگشتان ما چه فناوری پیشرفته‌ای قرار گرفته. از کاور شیشه‌ای گرفته تا پوشش سطحی نمایشگر که ضمن حفظ کیفیت تصاویر به نمایش در آمده، وظیفه محافظت از نمایشگر را هم در برابر خراش‌ها، گرد و خاک و چربی‌ها را دارند. در این مطلب می‌خواهیم پیرامون این فناوری نامرئی برویم و از تاثیرگذاری و نحوه به وجود آمدن و کارکردشان برایتان بگوییم.

به طور کلی در این مبحث دو نوع ماده مد نظر قرار می‌گیرد: پوشش‌های سطحی که روی شیشه اعمال می‌شود تا خاصیت سطحی آن را تغییر دهد و یک نوع اختصاصی شیشه.

پوشش سطح نمایشگر

وقتی در مورد این پوشش‌ها جستجو کنید عمدتا به دو واژه بر می‌خورید: هیدروفوبیک و اولئوفوبیک. پسوند فوبیک مشتق شده از واژه یونانی فوبوس به معنای ترس است. همانطور که می‌گوییم شخصی فوبیای یک چیز خاص را دارد، هیدروفوبیک هم یعنی ترس از آب و اولئوفوبیک یعنی ترس از چربی. در هر دو حالت، پوشش‌های نام‌برده آب و انواع چربی‌ها را پس می‌زنند.

وقتی یک قطره آب روی پوشش هیدروفوبیک بریزید، این قطره هیچ واکنشی با سطح ماده نشان نمی‌دهد و قابلیت پخش شدن ندارد و مثل یک قطره باقی می‌ماند. تفلون یک ماده ضد آب یا هیدروفوبیک فوق‌العاده است. مواد اولئوفوبیک هم رفتار مشابهی نسبت به انواع مواد چرب مثل عرق صورت شما دارند که هنگام صحبت با تلفن به نمایشگر می‌چسبد. اگر دستانی دارید که زیاد عرق می‌کند هم لایه هیدروفوبیک جاذب عرق دست شما نخواهد بود.

جالب است که حتی به لایه‌های هیدروفوبیک، سطوح خود-شوی نیز گفته می‌شود چون نه تنها ماده زیری را خیس نمی‌کند بلکه هر چی روی آن آلودگی قرار گرفته باشد را هم می‌شوید و از بین می‌برد. سطوح اولئوفوبیک هم به خوبی همه نوع مواد چسبناک را از موبایل شما دور می‌کند تا نمایشگر موبایل کاملا شفاف و تمیز باشد. به کار گرفتن هر دو این پوشش‌ها در کنار یکدیگر سبب می‌شود تا هیچگاه اثر عرق دست یا گونه شما روی موبایل باقی نماند.

شیشه حرارت‌دیده

آنچه زیر پوشش‌های ضد آب و چربی قرار گرفته، یعنی شیشه حرارت دیده نیز بسیار حائز اهمیت است. «حرارت دیده» به معنای پروسه‌ای است که شیشه طی می‌کند تا مستحکم و قدرتمند باشد. شناخته شده‌ترین مثال در دنیای تلفن‌های هوشمند و نمایشگرهای LCD و OLED، گوریلا گلس شرکت کورنینگ است. کورنینگ برای آماده سازی محصول خود، شیشه‌ها را در نمک پتاسیم مذاب در دمای ۴۰۰ درجه سانتی گراد (۷۵۲ درجه فارنهایت) غوطه‌ور می‌کند.

یون‌های پتاسیم در عمق شیشه افشانده می‌شود و جای یون‌های کوچک‌تر سدیم را می‌گیرد. وقتی شیشه خنک و منقبض می‌شود، یون‌های بزرگ‌تر پتاسیم استرس فشاری در داخل ماده تولید می‌کند و سطح مستحکم‌تر و سخت‌تر شیشه‌ای را پدید می‌آورد. کورنینگ حتی نوعی از این شیشه‌ها را با یون نقره تولید کرده که سطوح ضد میکروبی را ایجاد می‌کند. حتما شما هم خوانده‌اید که سطح نمایشگر موبایل گاهی اوقات از کثیف‌ترین سطوحی که تصور می‌کنید هم کثیف‌تر است.

در حال حاضر اما تولیدات عمده شرکت کورنینگ یعنی آخرین فناوری گوریلا گلس، محبوب‌ترین و رایج‌ترین استفاده را میان تولیدکنندگان تلفن‌های همراه دارد. هم در برابر ضربه مقاوم است و هم تمیز کردن آن ساده. مقاومت در برابر ضربه و کثیفی‌ها البته مختص به کارخانه تولیدکننده نیست و به عنوان یک خریدار محتاط شما هم می‌توانید کاورهای مختلفی خریداری کنید تا جلوی آسیب به نمایشگر موبایل را بگیرید. این کاورهای اضافه عمدتا به اندازه همان نمایشگرها مقاوم هستند و یک لایه محافظ اضافه به حساب می‌آیند.

مهم نیست که تلفن همراه شما چه شیشه قدرتمندی دارد، در دنیای امروز هیچ نمایشگری وجود ندارد و ساخته نشده که کاملا ضد خش باشد و نتوان آن را شکست. اگر ضربه سنگینی به نمایشگر موبایل شما وارد شود، در هر صورت امکان شکستن آن وجود دارد. پس داشتن یک لایه شیشه اضافه چند ده هزار تومنی می‌تواند جلوی هزینه تعمیر چند صد هزار تومنی را بگیرد. یک بیمه ارزان قیمت برای نمایشگر موبایل شما.

پوشش‌های ضد آب و چربی روی نمایشگر موبایل هم مادام‌العمر نیستند و معمولا دو سال مقاومت خواهند کرد ولی اگر قصد دارید از موبایلتان بیشتر از دو سال استفاده کنید، احتمالا کم کم متوجه کاهش کیفیت نمایشگر ضمن محافظت در برابر آب و غبار و چربی‌ها خواهید شد.

مراقبت کردن از نمایشگر موبایل

اول از همه شما باید بدانید که چطور از نمایشگر نگه‌داری کنید تا بتوانید مدت زمان بیشتری آن را مورد استفاده قرار دهید. مهم‌تر از همه تمیز کردن اساسی است. بهترین روش برای تمیز کردن احتمالا با آنچه که تاکنون شنیده‌اید متفاوت باشد. نمایشگرهای بزرگ‌تر مثل تلویزیون و مانیتور عمدتا لمس نمی‌شوند بنابراین معمولا از پوشش‌های مرسوم موبایل‌ها بهره نمی‌برند. پس مواد تمیز کننده‌ای که برای تلویزیون خانه استفاده می‌کنید (الکل ایزوپروپیل با پارچه خشک، نرم و تمیز) ماده مناسبی برای تمیز کردن نمایشگر موبایل نیست.

شستن نمایشگرهای دارای پوشش با الکل ایده خوبی نیست. الکل به این پوشش حمله می‌کند و بسیاری از لایه‌های محافظ را در خود حل خواهد کرد. در عوض با دستمالی خشک و تمیز سطح نمایشگر را پاک کنید و اگر لازم بود از آب (ترجیحا مقطر) استفاده کنید. با این ترفند، همه کثیفی‌ها، جای انگشت‌ها، چربی‌ها و... از روی نمایشگر پاک خواهد شد ولی اگر به دنبال ماده‌ای شیمیایی و قوی می‌گردید حتما از آن‌هایی استفاده کنید که رویشان نوشته شده مخصوص نمایشگر موبایل و نمایشگر لمسی. این مواد برای آسیب نرساندن به پوشش‌های مورد نظر آماده شده‌اند.

وقتی که نمایشگرتان دیگر مثل سابق نرم و صاف نبود، متاسفانه پوشش‌ها از بین رفته‌اند و موادی که نباید اثر بگذارند، روی کیفیت تصویر و البته خود شیشه اثر می‌گذارند و بسته به نوع وخامت تخریب، می‌توانید تصمیم بگیرید که زمان خرید یک موبایل نو رسیده یا نه. اگر هم محافظ نمایشگر دچار این نقص شده باشد که راه حل ساده است و فقط آن را عوض می‌کنید (یکی دیگر از خوبی‌های داشتن محافظ نمایشگر).

کثیفی، اثر انگشت و افتادن موبایل روی سطوح سخت از اتفاقات غیر قابل اجتناب هستند و هیچ راه فراری هم از آن‌ها وجود ندارد. اگرچه نمی‌توان جلوی شکستن نمایشگر را گرفت و کثیفی را دائما دفع کرد اما به کمک شیمی و علم مواد روز به روز به شرایط بهتر و ایده‌آل برای این وسایل پر مصرف نزدیک می‌شویم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Dexter
    Dexter | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    تو آمریکا به بنزین میگن (gas )گس ولی مثلا تو انگلیس میگن پترل petrol،اگه یکی بلد نبود خوب نیست بیایم آبروشو ببریم ،فکر کنین خودتون یه اشتباهی کردین چه حسی پیدا میکنین یکی مسخرتون کنه، خجالت زده شین

  • musefian
    musefian | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    راهی هست که بشه حساب دیجیاتو رو حذف کرد؟
    من بجز مسائل فناوری و علمی هیچ نظر متفرقه ای تا حالا نزاشتم و از اول راه اندازی این سایت عضو بودم ولی متاسفانه بی دلیل تعداد زیادی از نظرات منو پاک کردن.
    این سایت ارزش و لیاقت نظر گزاشتن رو نداره، من دیگه اینجا نه نظر خواهم گزاشت و نه سرخواهم زد، اخبار فناوری رو میشه از سایتای دیگه یا حتی منابع خارجی خوند که نیاز به مترجم های بیسواد شما نباشه که Gas رو گاز معنی کنند و بعد کلا نظرات رو بیان پاک کنن و اسم نویسنده ملکی رو هم که ابروش نره بخاطر گندی که زده به تیم خودرو تغییر بدن ?.
    کسانی که با من دوست بودن حلال کنن.
    موفق باشید همگی.

  • farzad je
    farzad je | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

    الان گوشیایی گوریلا گلس دارن نیازی به برچسب صفحه نمایش ندارن ؟؟؟

  • فواد قبله
    فواد قبله | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

    خیلی ممنون بابت مقاله
    من همیشه صفحه موبایلو با الکل تمیز میکردم اما الان نظرم عوض شد

مطالب پیشنهادی