ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وجود آب در ماه
علمی

بقایای شهاب سنگ ۱۷ هزار ساله از احتمال وجود آب در ماه خبر می دهد

تیمی از محققان ژاپنی با مطالعه ای شهاب سنگی جدا شده از ماه، از احتمال وجود آب در این کره خبر می دهند. این تیم تحقیقاتی طی مقاله ای که در Science Advances به چاپ رسیده ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

تیمی از محققان ژاپنی با مطالعه ای شهاب سنگی جدا شده از ماه، از احتمال وجود آب در این کره خبر می دهند.

این تیم تحقیقاتی طی مقاله ای که در Science Advances به چاپ رسیده فرایند مطالعه شهاب سنگ و دلایل وجود آب در ماه را ارائه کرده اند.

وجود آب در ماه اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که می توان به عنوان زیربنایی برای تشکیل کلنی های جدید یا حداقل تامین نیاز سفینه های فضایی از آن بهره برد، با این حال تمام تحقیقاتی که تاکنون برای یافتن آب در قمر زمین صورت گرفته بی نتیجه مانده است.

NWA 272
NWA 272

دانشمندان ژاپنی در مطالعه خود تکه سنگی از ماه را مطالعه کرده اند که ۱۷ هزار سال قبل به دلیلی از این کره جدا شده و پس از ورود به جو زمین در شمال آفریقا فرود آمده است. مطالعات صورت گرفته روی این مهمان ناخوانده و مقایسه ترکیب آن با ساختار ماه، منشا اصلی آن را ثابت کرده است.

این شهاب سنگ که NWA 272 نام دارد دارای مقادیری از کانی «مورگانیت» است که تنها در حضور آب شکل می گیرد. برای اطمینان از اینکه مورگانیت پس از وارد شدن آن به زمین شکل نگرفتهُ تست های بیشتری روی این کانی صورت گرفته است.

محققین ژاپنی برای توضیح منشا آب حدس می زنند که ماه توسط یک ستاره دنباله دار یا جرم فضایی محتوی آب دیگری مورد اصابت قرار گرفته. مقداری از این آب طی مدتی بخار شده اما بخش دیگری از آن با نفوذ به سطح این کره به شکل گیری مورگانیت منجر شده است. مدتی بعد همان ناحیه بازهم با اجرام سرگردان فضایی برخورد کرده و در نتیجه بقایای آن وارد جو زمین شده است.

در این مقاله تاکید شده اگر زمانی لایه های زیرین ماه دارای آب بوده، ممکن است هنوز هم مقادیری از آن باقی مانده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی