بررسی بازی Kirby Star Allies ؛ دشمنت را قورت بده
کربی ۲۵ سال است که مهمان کنسولهای بازی نینتندو شده و در این مدت طولانی تبدیل به یک برند محبوب این کمپانی شده، سازنده و خالق این موجود بامزه صورتی رنگ سالها بعد از ساخت ...
کربی ۲۵ سال است که مهمان کنسولهای بازی نینتندو شده و در این مدت طولانی تبدیل به یک برند محبوب این کمپانی شده، سازنده و خالق این موجود بامزه صورتی رنگ سالها بعد از ساخت کربی، سری بازی Super Mario Smash را ساخت تا ثابت کند خلاقیت و ایدهپردازی از سرتاپایش میریزد. (احتمالا دلیل اینکه کربی هم در این بازی به طرز عجیب و غریبی قویست همین پارتی بازی سازنده باشد) کنسول نینتندو سوییچ تا امروز میزبان هیچ بازی از سری کربی نشده و حالا Kirby Star Allies برای آن عرضه شده، آیا نینتندو بازهم شاهکار آفریده یا نه، کربی به عقب برگشته است؟
- سازنده: HAL Laboratory
- ناشر: Nintendo
- پلتفرم ها: نینتندو سوییچ
- پلتفرم بررسی: نینتندو سوییچ
قبل از اینکه درباره Kirby Star Allies بدانیم لازم میدانم نکاتی را درباره این شخصیت بیان کنم تا اگر این اولین بار است که سراغ نسخهای از فرنچایز کربی میروید، مطلع و آگاه باشید. کربی (که اول قرار بود اسمش POPOPO باشد) اساسا برای این ساخته شد که کودکان کم سن و سالتر و گیمرهای Casual را به سمت خود بکشاند، طراحی ساده و بیشیلهپیله خود کاراکتر کربی گواه این ادعاست.
اگر بازیهای ماریو و زلدا را تجربه کرده باشید احتمالا با من هم عقیدهاید که این دو سری بر خلاف ظاهر گولزنندهشان برای بچههای سنین کم بازیهای چالشی و سختی هستند. فیالواقع عمدتا بازیهای ماریو در آخرین مراحل خود حقیقتا دهان صاف مینماید و کار هر کودکی نیست که بنشیند و آن را تمام کند. اما کربی ساخته شد تا این قوانین را بشکند و گیمپلی سادهای را هم برای تحقق این امر در نظر گرفت که در وهله اول کمی ترسناک به نظر میرسد: دشمنانت را بخور و آنها را به صورت ستاره به سمت بقیه دشمنان تف کن!
در نسخههای بعدی اما قابلیتهای دیگری برای کربی در نظر گرفته شد (با توجه به محبوبیت فوقالعادهای که به دست آورد) تا بازی دیگر فقط و فقط برای کودکان نکات جذابی نداشته باشد و خلاقیتهای دیوانهوار نینتندو هم به آن تزریق شود.
از نسخه دوم به بعد کربی توانست با قورت دادن دشمنان، قابلیتهای آنها را کاپیکاری! کند و بتواند ویژگیهای مختلفی به دست آورد که در طول مراحل برای حل پازلهای مختلف به درد میخورد. عمده مسیر زندگانی کربی در این ربع قرنی که از عمر فرنچایز میگذرد، کنسولهای دستی نینتندو همچون گیمبوی و نینتندو دیاس بوده و پاتوق کربی به نوبهای در این کنسولهاست.
نینتندو سوییچ (که هنوز هم نمیدانم آن را کنسول دستی بنامم یا خانگی!) آخرین ایستگاه کربی بعد از ساخت دو سه عنوان نهچندان جالب سالیان اخیر خود روی کنسول دستی سه بعدی نینتندو بوده و طرفداران انتظار یک بازی فوقالعاده همچون سالهای طلایی را از آن میکشند.
Kirby Star Allies در حقیقت مخلوطی از تعداد زیادی از المانها و ویژگهای خوب نسخههای قبلی این سری است و با افزودن چاشنیهای جدیدی سعی داشته تا بازی را تروتازه نگه دارد. بازیجدید من را بیش از اندازه یاد عنوان Super Mario 3D Wolrd انداخته که آنهم همچون کربی جدید، تمرکز ویژهای روی گیمپلی چند نفره داشت و بازی به صورت انفرادی عملا بیمزه بود؛ البته این شباهت تا اندازهایست و باید اعتراف کنم که آن نسخه سوپرماریو عنوانی چالشیتر و همگانیتر حساب میشد و از این حیث برتری نسبی نسبت به بازی کنونی کربی داشت.
در Kirby Star Allies همچون عنوان Return To Dreamland کنسول Wii بازهم بازی به حالت چند نفره برگشته و این مساله باعث شده که بازی حالتی Party Gameتر پیدا کند. داستان بازی یک قصه ساده است که در آن شیای همانند قلب از آسمانها به زمین میافتد و دست هرکس که میرسد به او خلق و خوی شیطانی و قدرتی مضاعف میبخشد. البته قصه بهظاهر ساده کربی در اواخر بازی اوج میگیرد و میتوانم به جرات بگویم پایانبندی بازی دهان گیمر را باز نگه میدارد بهطوری که همان لحظه خطاب به نینتندو میپرسد: خب لامصب چرا به کل بازی چنین هویت باحالی نبخشیدی!
کربی در این بازی هم میتواند کاپیکاری کند و از آن بهتر دو قابلیت جدیدیست که به شخصه در بازیهای قبلی آنها را سراغ ندارم: دوست شدن با دشمنان و ترکیب اسلحهها. کربی حالا میتواند با پرتاب قلب به سمت برخی دشمنان آنها را جزو یاران خود کند (حالا عنوان پسوند بازی یعنی Star Allies مفهومدار شد!) که تعدادشان به همراه کربی به چهار نفر میرسد. این چهار نفر متشکل از ویژگیها و Abilitiyهای مختلفی هستند که برخی از آنها از بازیهای قبلی سری سرچشمه گرفتهاند و موارد معدودی هم کاملا جدید برای Kirby Star Allies طراحی شدهاند.
با نگه داشتن آنالوگ به سمت بالا به یاران خود فرمان میدهید که قدرتهایشان را با یکدیگر ترکیب کنند و این ترکیب قدرت میتواند یا منجر به یک ضربه جانانه به سمت دشمن شود و یا اسلحهها را بسیار قویتر کند، به عنوان مثال دوستی با قدرت آتش میتواند زبانه شعله خود را به یار دیگری که شمشیر دارد ترکیب کند و شمشیر مذکور تبدیل به یک اسلحه شعلهور با قدرت تخریبپذیری بالاتری شود.
ترکیب قدرتها باعث شده تا بیش از ۳۰ قدرتی که در بازی حضور دارند، بازهم متنوعتر شوند و از همین رو کمتر پیش میآید که نسبت به یک ویژگی احساس تکراری بودن دست پیدا کنید، اساسا این یکی از ایرادات جزیی بازی (که چند سطر پایینتر بهطور مفصل این ایرادات را واکاوی خواهیم کرد) است که بهخاطر مراحل کوتاه خود نمیتواند بسیاری از پتانسیلهای نهان در گیمپلی خود (من جمله همین ترکیب اسلحهها با یکدیگر) را نشان دهد. در ضمن ترکیب شدن قدرتها صرفا برای مبارازت نیست و در بسیاری از موارد برای حل پازلها و معماها ضروریست.
اگر بازی را تک نفره انجام دهید، کنترل سه یارتان را هوش مصنوعی بازی برعهده خواهد گرفت که در کمال شگفتی باید گفت که هوش واقعا خوبیست! یارانتان خودبهخود اگر قابلیتی داشته باشند که منجر به حل معمایی شوند، این کار را اتوماتیک انجام داده و یا در طول مبارزات اگر شما هیچکاری هم نکنید این یاران وفادار همه دشمنان را قلع و قمع میکنند. البته در برخی مراحل پلتفرمینگ (سکوبازی) کمی عقب مانده میشوند و دقیقا مسیری که شما میروید را دنبال میکنند که گاهی باعث میشود به در و دیوار بخورند و از شما جا بمانند.
بازی Kirby Star Allies بسیار آسان است و هیچ مرحلهای نیست که در تمام کردن آن دچار مشکل شوید، چالش اصلی مرحلههای بازی پیدا کردن تکههای پازل و آیتمهای مختلفیست که پنهان شدهاند و راستش را بخواهید در یک دور تمام کردن به شخصه به بیش از ۷۰ درصد آنها دست پیدا کردم، آنهم بدون آنکه قصد داشته باشم سوراخ سمبههای بازی را بگردم. مردن در بازی کار بسیار سختیست و کم پیش مآید که خونتان تمام شود، یارانتان هم اگر بمیرند میتوانید با نگه داشتن دکمه X آنها را سر سهسوت احیا کنید.
شاید بیراه باشد تا به آسان بودن بازی گیر داد چرا که اساسا همانطور که در آغاز سخن گفته شد، کربی برای گیمرهای کمسنوسالتر است ولی این مشکل شاید میشد با گذاشتن درجه سختی بازی حل شود. البته بازی بخش Hard هم دارد که جداگانه در قسمتی خارج از Story Mode تعریف شده و بدی کار اینجاست که صرفا به مبارزه با Boss Fightها اختصاص دارد و نه خود مراحل.
علی ایهاالحال اگر دوست داشتید کمی چالش به دندان بکشید، بازی کردن بخش ULTIMATE CHOICE شدیدا توصیه میشود. (این بخش هم مثل اکثر ویژگیهای بازی وامدار قسمت Arena در نسخه سوپرآلترا استار بازی برای کنسول دستی گیم بوی است)
آسان بودن بازی یک طرف و کند بودن آن در برخی مواقع به خصوص وقتی روی دوپای مبارک راه میروید یک طرف! سیستم دویدن در بازی Kirby Star Allies نامانوس است و قدم زدن سلانه سلانه کربی (و البته با اقتدار بامزه همیشگیاش) در برخی مراحل کفرتان را در میآورد. این مشکل در نبرد با باسها برعکس شده و یارانتان اگر توسط هوش مصنوعی کنترل شوند، آنقدر جانفشانوار و انتحاری دائما به غول بازی حمله میکنند که شما گیج میشوید و بارها پیش میآید که خودتان را در صفحه بازی (بهخصوص اگر در تلویزیون بازی کنید) گم کنید.
بازی شامل ۴ دنیاست که دنیای چهارم به بزرگی هر سه دنیای اولیست ولی بازهم کوتاه بوده و فقدان چند دنیای دیگر به شدت حس میشود. تمام کردن بخش داستانی بازی نهایت ۶ الی ۷ ساعت طول میکشد و صد در صد کردن بازی (که شامل پیدا کردن تمامی تکههای پازل و... است) توجیه خاصی ندارد مگر کرم کربی بودن! دنیاهای بازی هم رازهای کوچکی در خودشان دارند که با گردش چند دقیقهای بین آنها کشف میشوند و عملا به باد رفتهاند.
بعد از اتمام بازی یک Mode باز میشود که در آن میتوانید بدون حضور اجباری کربی با چهارتن از کاراکترهای بازی مراحل را پیش بروید و Time Challenge کنید. در این حالت بازهم برخی تکههای پازل و یک سری آیتم پنهان شده وجود دارد که در بخش داستانی حضور نداشت و با اینکه تعدادشان زیاد نیست ولی بازهم از هیچی بهتر است. گرچه کلا طراحی مراحل بازی برخلاف سایر آثار اخیر ژانر پلتفرمینگ یکجورایی محدود است و بهنظرم علت این اتفاق تمرکز بیشاز حد گذاشتن روی بخش چند نفره بوده.
گرافیک بازی Kirby Star Allies رنگولعابدار بوده و در زیر پوست طراحیهای خود بامزگی خاصی وجود دارد که هر انسان نرمال و طبیعی با درجه کمی از احساسات را بهوجد میآورد! مناظر پسزمینه بازی با اینکه عمدتا ثابت هستند و کمی توی ذوقتان خواهند زد ولی حس جادویی و خاصی دارند که بهخاطر رنگآمیزی زیبای آن کاملا به فضای شاد بازی نشسته است.
موسیقی حاضر در بازی شامل قطعات اصیل و کلاسیک منحصر به بازیهای کربی است که اکثرشان به بهترین نحو بازسازی شدهاند و طرفداران قدیمیتر را خوشحال میکند. برای این دسته از طرفداران بازی سورپرایزهای بزرگتری هم دارد همانند باسهایی کلاسیک (درخت سخنگو) و حتی حضور افتخاری برخی کاراکترهای محبوب مثل گویی از Dreamland 3 و یا مارکس از نسخه SuperStar.
بازی Kirby Star Allies دو دسته مخاطب دارد: یکی کودکان امروز که تازه پای بازی جدیدی از شخصیت کربی نشستهاند و یک سری طرفداران قدیمیتری که الان سنوسالی ازشان گذشته و با کربی خاطرات نوستالژیکی دارند. شاید مثال عجیبی باشد ولی کربی را میتوان با کلاهقرمزی وطنی مقایسه کرد که بزرگ و کوچک پای آن مینشیند و هر یک بهانه و دلیل خودش را دارد. بزرگترها به ضعفهای کلاهقرمزی و قسمتهای خیلی بچهگانه آن چشمپوشی میکنند چونکه به آن ارق دارند و خاطرات کودکیشان را با آن ورق زدهاند.
کربی هم حالوهوایی اینگونه دارد و طرفداران قدیمیتر از عیوب آن چشمپوشی میکنند و برای بچهها واقعا ایدهآل است و در این وانفسای کمبود گیم مختص سن آنها یک گوهر نایاب به شمار میرود، توگویی یادمان رفته که این بچههای کوچک هم مخاطب گیم هستند و احتیاج به عناوینی درخور دارند. اما اگر واقعبینانه و از دیدگاه یک گیمر بزرگسالتر و بدون خاطره قبلی از این سری به Kirby Star Allies نگاه کنیم، نمیتوان فاقد ایراداتی چون طراحی مراحل ضعیف و کوتاه بودن بازی و همچنین بخشی مشکلات گیمپلی بهویژه در مبارزات با باسفایتها و آسان بودن بیش از حد آن شد.
در هر حال Kirby Star Allies علی رغم مشکلاتی که دارد، به مثابه ایدهآل بودن برای مخاطب اصلیاش یعنی بچهها یک عنوان خوب حساب میشود و درضمن اگر دستهجمعی بازی شود، و نه انفرادی و با کمک هوش مصنوعی، به جرات میتوان گفت که لحظات خوشایند و باحالی را برایتان رقم خواهد زد.
- گیمپلی خلاقانه در کنار حفظ اصالت سری
- موسیقیهای زیبا
- گرافیک کارتونی و درخور بازی
- کنترل نرم و روان
- داشتن مینیگیمهای مختلف
- هوش مصنوعی خوب یاران (هشدار: سعی کنید چند نفره بازی شود!)
- طراحی مراحل نسبتا ضعیف
- کوتاه بودن بازی
- شلوغ بودن بازی در مبارزات
- آسان بودن بیش از حد بازی
- کند بودن بازی در برخی صحنهها
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
دیگه نقد فیلم نمینویسین آقای پارساپور؟ مرسی از بررسی خوبتون. لطفاً بازی های ایرانی هم نقد کنین
یادش بخیر کوچیک بودم چقدر بازی میکردم
رگه های طنز متن عالی بود مرسی آقای پارساپور که اینقدر خوبید
دهان صاف میکند????