ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Kilopower
علمی

راکتور هسته ای ناسا برای سفینه های فضایی با موفقیت آزمایش شد

ناسا با همکاری وزارت انرژی ایالات متحده از مدت ها قبل در حال تولید نوع جدیدی از راکتورهای هسته ای برای ماموریت های فضایی بوده و حالا نخستین نمونه از آن را با موفقیت آزمایش ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰

ناسا با همکاری وزارت انرژی ایالات متحده از مدت ها قبل در حال تولید نوع جدیدی از راکتورهای هسته ای برای ماموریت های فضایی بوده و حالا نخستین نمونه از آن را با موفقیت آزمایش کرده است.

هدف اصلی پروژه Kilopower ایجاد سیستم مقرون به صرفه مبتنی بر شکافت هسته ای است که امکان ماموریت های بلندمدت برای فضانوردان را فراهم کند.

Kilopower نوعی راکتور اتمی کوچک است که منبعی قابل اتکا برای تامین انرژی به حساب می آید. ورژن های مختلف این راکتور می توانند از یک کیلو وات تا ۱۰ کیلو وات متغیر باشند و به گفته محققین پروژه Kilopower، با ۴ یا ۵ عدد از این راکتورها می توان به زیستگاهی کامل در مریخ سوخت رساند.

این نمونه آزمایشی بسیار سبک بوده و در عین حال توان تامین ۱۰ کیلو وات نیرو را دارد که برای تامین انرژی چندین خانه تا سال آینده کفایت می کند.

نمونه اولیه از هسته راکتور اورانیوم ۲۳۵ جامد بهره می برد که به اندازه یک رول دستمال کاغذی است. لوله های حرارتی سودیوم گرمای راکتور را به موتورهای «استرلینگ» با کارایی بالا منتقل می کنند تا گرما را به الکتریسیته تبدیل کند.

این راکتور در چند ماه گذشته مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج موفقیت آمیز حاکی از این است که می توان در ماموریت های بین سیاره ای برای تامین انرژی سفینه های سرنشین دار از آن بهره برد. «جیم روتر»، مدیر معاونت اجرایی اداره توسعه فناوری های ماموریت های فضایی (STMD) در این باره می گوید:

انرژی فراوان، ایمن و کارآمد کلید اکتشافات انسانی و رباتیک آینده خواهد بود. از نظر من پروژه Kilopower به بخشی جدا نشدنی از سیستم تامین انرژی ماموریت های مریخ و کره ماه تبدیل می شود.

مسئولان این پروژه اعتقاد دارند که موفقیت راکتور در تمامی فازها نشان دهنده کارایی بالای آن در شرایط و محیط های مختلف است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی