ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

سرمایه گذاری آتاری روی کنسولی جدید؛ این محصول برای چه کسانی مناسب خواهد بود؟

سرانجام تاریخ پیش خرید کنسول جدید آتاری یعنی Atari VCS مشخص شده و در این مقاله سایت پولیگان که در ادامه باهم می خوانیم به این سوال پاسخ داده شده که این کنسول برای چه ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

سرانجام تاریخ پیش خرید کنسول جدید آتاری یعنی Atari VCS مشخص شده و در این مقاله سایت پولیگان که در ادامه باهم می خوانیم به این سوال پاسخ داده شده که این کنسول برای چه گروهی مناسب بوده و تا چه میزان امکان پیروزی آن در بازارهای جهانی وجود دارد.

آتاری زمانی یک کمپانی پیشرو در صنعت بازی های ویدیویی به حساب می آمد و در حال حاضر شرکتی با مالکیتی فرانسوی محسوب می شود. این کمپانی به تازگی از کنسول جدیدی با نام Atari VCS رونمایی کرده است. بعد از شروع نا مناسب در سال گشته، آتاری آماده دریافت پیش سفارشات کنسول جدیدش از 9 خرداد ماه است.

کنسول VCS تنها وسیله ای برای اجرای بازی های قدیمی آتاری نبوده و این دستگاه یک کامپیوتر خانگی مبتنی بر سیستم عامل لینوکس است. سیستم عاملی که به عنوان یک بخش از بازار تکنولوژی بیشتر از آن چه سزاوارش بوده، شکست های مختلف را به خود دیده است.

پس چه کسی واقعاً به این دستگاه نیاز دارد و چرا یک شرکت چند میلیون دلاری با نامی شناخته شده در تجارت جهانی، کمپینی تبلیغاتی را برای فروش آن به راه انداخته است؟

کنسول Atari VCS اولین بار با نام Ataribox معرفی شد. در آن زمان مدیرعامل آتاری، فرد چسنایس که بزرگترین سهام دار این کمپانی هم بود، اعلام کرد که شرکت او در حال برنامه ریزی برای ورود دوباره به بخش سخت افزار است.

آتاری

اما تلاش برای رخ دادن این اتفاق در اواسط ماه دسامبر سال گذشته میلادی به یک مشکل نامشخص برخورد و آغاز کمپین سرمایه گذاری در سایت ایندی گوگو به تعویق افتاد.

از آن زمان به بعد، تنها سخت افزار جدیدی که آتاری به بازار عرضه کرده، یک کلاه مجهز به بلندگو با قیمت 149 دلار است. این کلاه بانم Speakerhat شناخته شده و توسط یک کمپانی دیگری طراحی شده است.

اکنون بعد از تاخیری 6 ماهه، Ataribox برگشته و نام آن به Atari VCS تغییر کرده است. البته طراحی ظاهری کنسول نسبت به آن چیزی که در سال 2017 نمایش داده شده بود، تغییری نکرده است. مدل کلاسیک این کنسول همراه با طراحی چوبی در جلوی آن، یادآور کنسول خاطره انگیز Atari 2600 است. (که در اصل با نام Atari Video Computer System یا Atari VCS شناخته می شد.)

به نظر می رسد در نهایت آتاری آماده صحبت در مورد آن چیزی که این دستگاه می تواند انجام بدهد است. بر اساس کفرانس مطبوعاتی اخیر آتاری، کنسول Atari VCS شامل یک پردازنده سفارشی ساخته شده توسط شرکت AMD خواهد بود. شرکتی که پیش از این وظیفه طراحی ریز پردازنده های کنسول پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان را نیز بر عهده داشت.

آتاری اعلام کرده که این تراشه برخی از ویژگی های تکنولوژی گرافیکی Radeon کمپانی AMD را دارا بوده و این موضوع به این معنا است که VCS قادر به اجرای برخی از بازی های ویدیویی مدرن خواهد بود. همچنین اعلام شده که مدل نهایی دستگاه قادر به دادن خروجی با رزولوشن 4K و نرخ فریم 60 است که برای این دستگاه قابل قبول محسوب می شود.

جزییات ضرروی یک دستگاه مدرن نیز در این کنسول وجود خواهند داشت. پشتیبانی از وای فای دو بانده، بلوتوث 5.0، یو اس بی 3.0 و فضای ذخیره سازی با امکان گسترش، همگی از ویژگی های VCS هستند. همچنین یک جوی استیک کلاسیک آتاری و کنترلر مدرن هم برای دستگاه در دسترس خواهد بود. باید گفت مشخصات نهایی کنسول در زمانی دیگر اعلام خواهند شد.

افرادی که پشت ساخت این کنسول هستند، وعده «دسترسی به مجموعه وسیعی از بازی ها و مدیا» را داده اند. جزییات خاصی در مورد بازی های پشتیبانی شده در کنسول Atari VCS وجود ندارد اما طبق شنیده ها، بسیاری از بازی های معروف نسل فعلی در دسترس خواهند بود.

برای آن که عریضه خالی نماند، آتاری اعلام کرده است VCS شامل 100 بازی کلاسیک به عنوان قدردانی از گذشته خواهدبود. این مجموعه Atari Vault نام گذاری شده و شامل بازی های کلاسیکی همچون Missile Command و Breakout خواهد بود.

با توجه به ویژگی های ذکر شده، Atari VCS واقعا یک کنسول نبوده بلکه یک کامپیوتر خانگی محسوب می شود. انتظار می رود این دستگاه با قیمتی بین 250 الی 300 دلار در خرده فروشی ها در دسترس باشد. البته در حال حاضر شما می توانید در سایت ایندی گوگو Atari VCS را با قیمت 199 دلار و 10 دلار هدیه برای خرید نرم افزاری پیش خرید کنید.

با تاسف برای آتاری باید گفت بازار کامپیوترهای خانگی در حال سقوط است. آخرین شانس برای این صنعت استیم ماشین، ابتکار کمپانی ولو برای ایجاد اکوسیستمی برای کامپیوترهای خانگی مبتنی بر سیستم عامل لینوکس بود که کاربران را از نیاز به نصب نسخه های گران قیمت ویندوز مبرا می کرد.

اما همان طور که همه در سال 2014 می دانستند، استیم ماشین ها از بازی های کمتری نسبت به پی سی های ویندوزی پشتیبانی می کردند و در مجموع بازده کمتری داشتند. گیمرهای حرفه ای پی سی آن را خریداری نکردند چون پیش از این پی سی های قدرتمندی ویندوزی داشتند و گیمرهای کنسولی هم به همین دلیل علاقه ای به تهیه استیم ماشین نداشتند.

در همین حال، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان ثابت کردند بیشتر از یک مرکز تلویزیونی کابلی کاربرد دارند. همه شبکه های ماهوراه ای و کابلی، از نتفلیکس گرفته تا HBO GO تنها از طریق این کنسول ها در اتاق نشیمن خانه در دسترس بودند.

بنابراین آیا یک مصرف کننده معمولی به کنسول Atari VCS نیاز خواهد داشت؟ احتمالاً نه. اما آتاری تا زمانی که برای فروش آن ها تلاش نکند، به جواب این سوال پی نخواهد برد و چه راهی بهتر از فروش آن ها روی سایت های سرمایه گذاری برای فهمیدن نتیجه. استراتژی پیش گرفته شده توسط مدیرعامل آتاری، فرد چسنایس، به افراد عادی اجازه سرمایه گذاری افراد معمولی روی بازی های ویدیویی را می دهد.

در ماه ژانویه، یکی از شرکت های وابسته به آتاری که چیسنایس نیز مدیر عامل آن است، یک کمپین را برای جمع آوری مبلغ مورد نیاز برای پورت یکی از عناوین سری بازی های RollerCoaster Tycoon روی نینتندو سوییچ  را شروع کرد. طبق گفته های چسنایس به پولیگان، این کمپین آزمایشی برای سنجیدن شرایط این بازارها و پیدا کردن راهی ارزان برای جمع آوری سرمایه برای این کمپانی بوده است.

کمپین The RollerCoaster Tycoon به آن صورت نبود که در صورت نرسیدن به مبلغ مورد نظر، چیزی نصیب آتاری نشود و در عوض سرمایه گذاران در اعضای پرداخت خود، سودی عادلانه دریافت می کردند. با وجود دریافت 1.07 میلیون دلار سهم، آتاری این کمپین را به دلیل نبود علاقه کافی کنسل کرد و اعلام شد که تمام پول سرمایه گذاران به صورت کامل به آن ها باز خواهد گذشت. البته ظاهراً کنسل شدن این کمپین تاثیری روی تولید بازی نخواهد گذاشت.

بنابراین پیش فروش Atari VCS در سایت ایندی گوگو روش خوبی برای کسب سرمایه ای بیشتر برای آتاری محسوب می شود. البته این تنها راه آن ها نیست و آتاری به تازگی قراردادی برای آوردن دو بازی خود روی پلتفرم Fig که ساختاری شبیه به سایت کیک استاتر برای جمع آوری منبع مالی دارد، امضا کرده است.

پیش سفارشات کنسول Atari VCS به زودی آغاز می شوند و ما وضعیت این کمپین را به اطلاع شما خواهیم رساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی