ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کاوشگر InSight
علمی

ناسا امروز برای نخستین بار کاوشگری را از مسیر اقیانوس آرام به مریخ پرتاب می کند [به روزرسانی]

ناسا بعد از ظهر امروز کاوشگر رباتیک InSight را از پایگاه نیروی هوایی Vandenberg کالیفرنیا برای بررسی مریخ به فضا پرتاب خواهد کرد. این پرتاب با بهره گیری از راکت اطلس پنج صورت گرفته و رسیدن به سیاره ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۲

ناسا بعد از ظهر امروز کاوشگر رباتیک InSight را از پایگاه نیروی هوایی Vandenberg کالیفرنیا برای بررسی مریخ به فضا پرتاب خواهد کرد.

این پرتاب با بهره گیری از راکت اطلس پنج صورت گرفته و رسیدن به سیاره سرخ هفت ماه و نیم به طول خواهد انجامید. InSight برای شناسایی مواد تشکیل دهنده مریخ، علائمی از قبیل لرزه ها را بررسی خواهد کرد.

کاوشگر InSight
ابزارهای مختلف کاوشگر InSight

ناسا سابقه ای طولانی در پرتاب کاوشگر و فضاپیما به مریخ دارد با این ماموریت فعلی نخستین ماموریت بین سیاره ای است که از ساحل غربی کلید می خورد. تمام سفرهای قبلی به اعماق فضا از فلوریدا واقع در جنوب شرقی آمریکا صورت گرفته که طی آن راکت ها پس از پرتاب به سمت شرق اقیانوس اطلس پرواز کرده اند و حرکت چرخشی زمین نیز به افزایش سرعت آنها کمک کرده است.

با این حال به لطف ابعاد کوچک کاوشگر InSight، راکت اطلس پنج آنقدر قدرت دارد که بدون نیاز به نیروی کمکی محموله خود را از روی اقیانوس آرام به مقصد برساند.

روی کاوشگر جدید ناسا دو ماهواره تحقیقاتی نصب شده که برخلاف دیگر ماهواره های CubeSat که اغلب در مدار زمین سیر می کنند، همراه با InSight به مریخ خواهند رفت.کاوشگر InSightماموریت این ماهواره ها که مارکو A و B نام دارند، فعالیت به عنوان شبکه رله ارتباطی برای مریخ نورد است. این دو ماهواره پس از فرود اطلاعات لازم را به «مدارگرد شناسایی مریخ» ارسال می کنند که از طریق این مدارگرد نیز به زمین مخابره خواهد شد.

مارکوی A و B در این ماموریت اهمیت حیاتی ندارند و آنچنان که مسئولان ناسا مدعی شده اند هدف اصلی آزمایش فناوری ماهواره های CubeSat در خارج از مدار زمین است.

کاوشگر InSight قرار است امروز ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه به وقت محلی (۳:۳۵ دقیقه به وقت ایران) به فضا پرتاب شود با این حال اگر شرایط آب و هوایی مساعد نباشد، پروژه به روز دیگری موکول می شود.

 

به روزرسانی 

ناسا روز شنبه راس ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر راکت اطلس پنج را که حامل کاوشگر InSight بود، با موفقیت به فضا پرتاب کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • rezamehdinezhad
    rezamehdinezhad | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    انها در راه مریخ ما در راه فیلتر تلگرام

مطالب پیشنهادی