ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تمساح‌ها هم از شنیدن موسیقی اشک می‌ریزند؟

به تازگی چند پژوهشگر سعی کرده‌اند تا با قرار دادن تمساح‌ها داخل دستگاه ام‌ آر آی، ذهن این حیوان را بررسی کنند. این آزمایش عجیب و خطرناک موجب شده که بینش جدیدی درباره‌ی تکامل مغز ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

به تازگی چند پژوهشگر سعی کرده‌اند تا با قرار دادن تمساح‌ها داخل دستگاه ام‌ آر آی، ذهن این حیوان را بررسی کنند. این آزمایش عجیب و خطرناک موجب شده که بینش جدیدی درباره‌ی تکامل مغز انسان و حیوان بدست آید. محققان در حین این پژوهش متوجه‌ شده‌اند که پستانداران و پرندگان می‌توانند صداهای پیچیده را شنیده و درک کنند.

محققان معتقدند که ذهن انسان در ابتدا، این قدر قوی نبوده و  پس از میلیون‌ها سال تکامل  به قدرت کنونی‌اش دست پیدا کرده است. به همین دلیل دانشمندان علاقه‌ دارند که مغز انسان‌های باستانی را بررسی کرده و با توانایی‌های ذهنی انسان در عصر تکنولوژی مقایسه کنند. مسلماً انجام چنین آزمایشی امکان پذیر نیست اما با این حال، آنها توانسته‌اند این خواسته‌‌ی خود را با بررسی مغز کروکدیل‌ها برطرف کنند.

تمساح‌ها از ۲۰۰ میلیون سال پیش در چرخه حیات حضور داشتند و کارشناسان باور دارند که ذهنشان در این مدت تغییر خاصی نکند. به همین دلیل آنها گزینه‌ی مناسبی برای بررسی سازه‌های ذهنی اولیه به شمار می‌آیند.

این پژوهشگران سعی کردند که با بررسی عکس العمل تمساح‌ها نسبت به صداهای ساده متوجه بشوند که مغز آنها از چه توانایی‌هایی برخوردار است. به همین دلیل آنها پنج کروکدیل‌های یک ساله را در یک دستگاه ام آر آی قرار داده و برای آنها موسیقی پخش کردند.

موسیقی انتخاب شده برای آنها سمفونی شماره ۴ باخ بود که در آزمایشات مشابه با حیوانات دیگر خیلی خوب جواب داده بود. نتایج این تحقیق نشان داد که قسمت‌های مختلفی از ذهن این حیوانات در حین شنیدن موسیقی فعال می‌شود. در واقع الگو‌ی مشاهده شده در مغز کروکدیل‌ها بسیار شبیه به عملکرد ذهن پستانداران و پرندگان بود که قبلاً آزمایش شده‌ بودند.

بدین ترتیب اگر بپذیریم که این تمساح‌ها، توانایی‌های ذهنی پیشینیانشان را حفظ کرده باشند، توانایی درک موسیقی میلیون‌ها سال است در حیوانات دیگر وجود داشته و قدمتی چند میلیون ساله دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • امین
    امین | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

    200 سال؟؟؟؟ فک کنم اشتباه نوشتید

  • Mes'ud
    Mes'ud | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

    باور نکنید، همش اشک تمساحه

مطالب پیشنهادی