ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برنامه نویسی

برنامه نویسی، ابزار دختران افغان برای غلبه بر مشکلات

افغانستان در حوزه دیجیتال و فناوری حرف زیادی برای گفتن ندارد، با این حال نخستین نسل از دختران برنامه نویس و طراح گیم این کشور با تکیه بر مهارت های خود تاکنون ۲۰ بازی را ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

افغانستان در حوزه دیجیتال و فناوری حرف زیادی برای گفتن ندارد، با این حال نخستین نسل از دختران برنامه نویس و طراح گیم این کشور با تکیه بر مهارت های خود تاکنون ۲۰ بازی را روانه مارکت های دیجیتال کرده اند.

شهر «هرات» واقع در غرب افغانستان میزبان تیمی متشکل از ۲۰ برنامه نویس و ۹۰ دانش آموز است که در زمینه آموزش کدنویسی، توسعه اپلیکیشن و وبسایت و عیب یابی کدهای کامپیوتری فعالیت دارند.

یکی از بازی های طراحی شده توسط این تیم نظر توسعه دهندگان و گیمرها را به خود جلب کرده چرا که معضل کشت تریاک و چالش نیروهای امنیتی برای مبارزه با آن را به تصویر می کشد.

این بازی دو بعدی که «با تریاک افغانی مبارزه کن» نام دارد، بر ماموریت سربازان افغانی برای نابود کردن مزارع تریاک، مبارزه با دلالان مواد مخدر و کمک به کشاورزان برای کاشت زعفران متمرکز است.برنامه نویسی «خاطره محمدی» از دانش آموزانی که در توسعه بازی به این تیم کمک کرده، هدف اصلی را نمایش پیچیدگی های معضل مواد به ساده ترین شکل ممکن می داند.

دوره های آموزشی این مرکز مختص دختران ۱۵ تا ۲۵ ساله ای است که به دلیل مشکلات مالی یا ممانعت خانواده از تحصیل در دانشگاه بازمانده اند. «حسیب رسا» مدیر پروژه Code to Inspire درباره مزایای آموزش کدنویسی به دختران می گوید:

برنامه نویسان امکان کار کردن از خانه را دارند. آنها در حال هموار کردن مسیر شغلی جدید برای خود و نسل بعد هستند.

در جامعه بسته افغانستان نسبت به اشتغال زنان نگاه چندان مثبتی وجود ندارد و اغلب خانم ها در مناصبی از قبیل معلم، دکتر، پرستار، ماما و غیره فعالیت دارند. در چنین فضایی اشتغال به عنوان توسعه دهنده نرم افزار گامی بلندپروازانه و غیر معمول محسوب می شود.

هدف این تیم علاوه بر ایجاد فرصت های اشتغال برای زنان و توانمندسازی آنها، توسعه کاراکترها و سناریوهایی بومی و کمک به حل معضلات اجتماعی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Javad213
    Javad213 | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

    کاش افغانستان پیشرفت کنه
    مطمئن باشید اگه یکی از کشور های همسایه پیشرفت کنه تاثیرش روی ما هم هست البته ما یاد گرفتیم اگه بخایم پیشرفت کنیم باید بزنیم توی سر رقیبمون

  • oldboy
    oldboy | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

    موفق باشن
    کشور خیلی رنج دیده ای هستن

مطالب پیشنهادی