ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اشتباه عجیب خودروی خودران اوبر در تشخیص عابر پیاده

طبق اطلاعات منتشر شده، یکی از دلایل سوانحی که پیش از این برای خودروی خودران اوبر پیش آمده مربوط به نرم افزار خاص آن است که باید دقیقا تشخیص بدهد که به چه چیزی اهمیت ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۸:۴۵

طبق اطلاعات منتشر شده، یکی از دلایل سوانحی که پیش از این برای خودروی خودران اوبر پیش آمده مربوط به نرم افزار خاص آن است که باید دقیقا تشخیص بدهد که به چه چیزی اهمیت بدهد و از چه چیزی صرف نظر کند.

به همین دلیل اکثر افراد اشتباه را به گردن سیستم اوبر می اندازد. هرچند هیچ وقت دلیل دیگری وجود نداشته است که سیستم اوبر را از اشتباه مبرا کند.

اوبر

با توجه به سیستم های بینایی و پشتیبانی که بر روی خودروهای تمام خودرانی همچون خودروی اوبر متصل شده است غیر ممکن به نظر می رسد که سیستم از تشخیص مهم ترین چیز یعنی یک انسان چشم پوشی کند. Elaine Herzberg که دقیقا در مقابل Lidar و دوربین های اوبر در حال عبور بود، خودروی اوبر به او می زند. زنگ هشدار پیش از برخورد به صدا در نیامده بود و خودرو بدون هرگونه ترمزگیری در کنار بی توجهی راننده ایمنی، باعث مرگ  Herzberg شد.

تصادف وولوی بدون راننده اوبر

به همین دلیل تنها دلایل منطقی که می تواند این اتفاق را توجیح کند:

1.خطا در بخش تشخیص سیستم، که هرزبرگ و دوچرخه او را به عنوان یک عابر پیاده تشخیص نداده است. به همین دلیل سیستم از تشخیص دوچرخه و انسان عاجز  بوده است.

2.دلیل این خطا نیازمند منطق بالاتری است که باعث می شود به این فکر کنیم که سیستم دقیقا باید چه چیزی را ارجح تر تشخیص دهد و درمورد آن چه کار کند.

برای یک موتور که کنار خیابان پارک شده است قاعدتا نیازی برای کم کردن سرعت وجود ندارد. اما حرکت دقیقا در جلوی خودرو نیازمند یک واکنش سریع است.

به همین دلیل انسان با قابلیت تصمیم گیری خود مانع از برخورد با هر نوع جسمی می شود.

تصادف خودروی بدون راننده اوبر

طبق اعلام شرکت اوبر گزینه شماره 2 دلیل این سانحه بوده است. به گونه ای که سیستم به صورتی تنظیم شده بود که از چیزهای مختلفی صرف نظر کند.

به نظر می رسد هرزبرگ توسط سیستم تشخیص داده شده است که یک انسان است اما سیستم از او صرف نظر کرده و آن را نادیده گرفته است.

مسئله ای که اصلا قابل قبول نیست.

Uber_selfdriving car

خودروهای خودران به سیستم های فرا انسانی تجهیز شده اند تا بسیار دقیق تر از یک انسان عمل کنند. lidar هایی که تا صدها فوت در تاریکی مطلق را تحت پوشش خود در می آورند. تشخیص شی که بیش از ده ها خودرو و عابر پیاده را در کسری از ثانیه تشخیص می دهد. رادار هایی که تمامی اطراف خودرو و جاده را بی وقفه در حال نظاره هستند.

اما تمامی این موارد همانند یک انسان به مغز سیستم وابسته است. واحد پردازش مرکزی که اطلاعات را از دوربین ها دیگر سنسورها دریافت می کند و با در کنار هم قرار دادن آن یک تصویر واقعی برای خود ترسیم می کند و بر اساس آن تصویر واقعی تصمیم گیری می کند.

این با اختلاف بسیار زیاد سخت ترین بخشی است که برای یک وسیله نقلیه همچون خودرو می توان ساخت.

هرچقدر که شما چشم های قدرتمندی داشته باشید، وقتی ذهن شما توانایی تصویر سازی نداشته باشد و نداند که چگونه باید به آن واکنش نشان دهد.

شرکت اوبر بیانیه ای را در این باره صادر کرده است اما نظری درمورد مطالبی که برایتان گفته ایم نداده است.

ما در تحقیقات خود با سازمان NTSB(ستاد ملی ایمنی  حمل و نقل ایالات متحده آمریکا) همکاری فعالانه ای داریم. این خارج از عرف و ادب خواهد بود که به فرآیند و میزان اعتمادی که ما با NTSB ساخته ایم، خدشه ای وارد شد.

ما نمی توانیم تنها یک مورد خاص را دلیل حادثه اعلام کنیم. در عین حال ما در حال بررسی ایمنی در برنامه خودروی خودرانمان به صورت از بالا به پایین هستیم. به همین دلیل رئیس پیشین این سازمان را برای توصیه های مهم ایمنی جذب کرده ایم.

ما در حال بررسی همه چیز هستیم. از ایمنی سیستم تا آموزش هایی که به اپراتور خودرو می دهیم و امیدواریم که به زودی خبرهای جدیدی از ما بخوانید.

از آن جایی که این حادثه یک مورد بی سابقه است. NTSB و دیگر نهادهای درگیر، در این مورد خاص کوتاه نخواهند آمد، به همین دلیل خبرهای مربوط به این صانحه و عواقب آن توسط اوبر جلوگیری شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • мσнαммα∂.α.ʝ
    мσнαммα∂.α.ʝ | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

    شرکت های خودرو ساز داخلی که همش اشتباهه رو هم بگیید

مطالب پیشنهادی