ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دولت باید تکلیف کالاهای رایانه‌ای را روشن کند

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران امروز با برگزاری یک نشست خبری به مطرح کردن دغدغه فعالین صنعت IT پرداخت و خبر داد که نوسانات ارزی در کنار لوکس شمرده شدن این اقلام، مشکلات بسیاری را ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۱:۱۳

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران امروز با برگزاری یک نشست خبری به مطرح کردن دغدغه فعالین صنعت IT پرداخت و خبر داد که نوسانات ارزی در کنار لوکس شمرده شدن این اقلام، مشکلات بسیاری را برای بازار کالاهای رایانه‌ای به وجود آورده است.

«احمد علی‌پور»، رئیس کمیسیون سخت افزار این سازمان در همین نشست خبری، ضمن انتقاد به لوکس شمرده‌شدن کالاهای رایانه‌ای، از دولت درخواست کرد تا فرآیند تخصیص ارز دولتی را شفاف کند: «چطور می توان اقلام رایانه ای را در سال ۲۰۱۸ جزو کالاهای لوکس شمرد؟ دولت شفاف اعلام کند که ارز دولتی به چه افرادی و با چه سیاستی تعلق گرفته است؟ اگر نمی‌توانید ارز بدهید هیچ‌ اشکالی ندارد؛ لااقل بگویید تا شرکت‌ها تکلیفشان را بدانند.»

به گفته علی‌پور، به کالایی مانند همزن برقی ارز دولتی اختصاص داده شده است ولی کالاهای رایانه‌ای به دلیل لوکس شمرده شدن، از دریافت این ارز محروم شده‌اند. به اعتقاد رئیس کمیسیون سخت افزار این سازمان، انکار کردن برخی نیازهای ارزی باعث از بین رفتن قبح قاچاق می‌شود.

«آزاد معروفی»، رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نیز عنوان کرد که اقلام رایانه‌ای مورد نیاز همه اقشار جامعه هستند و نمی‌توان آنها را لوکس شمرد. او همچنین با انتقاد از شرایط موجود، وضعیت شرکت‌های فعال در این حوزه را یادآور شد و گفت:

«بررسی مشکلات و ارائه راهکار بر عهده دولت است و بخش خصوصی زیر فشارها در حال نابودیست. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، شاهد بیکاری، تعدیل نیرو و حتی ورشکستگی بسیاری از کسب‌وکارهای IT محور خواهیم بود.»

معروفی همچنین از چالش‌های دیگری مانند از بین رفتن اعتبار شرکت ها پیش کارفرمایان بین المللی گفت؛ شرکت‌هایی که حالا قادر نیستند قراردادهایی که پیش از این نوسانات بسته‌اند را تکمیل کنند.

در ابتدای همین هفته، «سیدمهدی میرمهدی» رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران نیز در گفتگو با دیجیاتو مواضع مشابه خود را اعلام کرده بود. به گفته میرمهدی در مدت کوتاهی که واردکنندگان قادر به استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند (ابتدای اردیبهشت ماه)، فعالین صنف IT در مجموع توانسته‌اند کمتر از ۱۰۰ هزار دلار ارز دولتی دریافت کنند:

«در صنفی که استعداد رد و بدل شدن رقمی میلیارد دلاری در آن وجود دارد، با ثبت سفارشی که صرفاً در روز اول انجام شد، ارز دولتی بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار به واردکنندگان این صنف تعلق نگرفت و پس از آن همه ثبت سفارش‌ها، برگشت خورد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • ali-g
    ali-g | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

    دولت و حکومت تکلف خودشون با خودشون هم مشخص نیست . فقط عمر ما جوونا داره تو این مملکت هدر میره

  • pouya s
    pouya s | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

    با مدیریت خوب اقتصادی تو این چهل سال ثبات اقتصادی ما به نخی بنده که هر فوت کوچیکی هم جابجاش می کنه.

  • HITAK1
    HITAK1 | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

    ظاهراً وارد کننده ی همزن، ژن بهتری نسبت به واردکننده های قطعات کامپیوتری داره.
    ترامپ همه ی تحریم ها رو هم اگه برمیداشت اوضاع مملکت فرقی نمیکرد. فساد همه جای کشور رو گرفته، چه مسئول دولتی چه آدم عادی. این روزا به کسی نون حلال درمیاره میگن بچه اسکول، بتونی بقیه رو بچاپی میشی بچه زرنگ.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی