ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۵ قانون اساسی برای حفظ دوستی در محیط کار

پیش از این روانشناسان اثبات کرده‌اند که تعاملات اجتماعی زیاد می‌تواند تاثیرات بسیار مطلوبی بر نحوه‌ی زندگی، سلامت روان و عملکرد‌ کاری بگذارد. البته نگرانی‌ها و سوتفاهم‌های زیادی میان همکاران پیش می‌آید که می‌تواند ایجاد ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۵

پیش از این روانشناسان اثبات کرده‌اند که تعاملات اجتماعی زیاد می‌تواند تاثیرات بسیار مطلوبی بر نحوه‌ی زندگی، سلامت روان و عملکرد‌ کاری بگذارد. البته نگرانی‌ها و سوتفاهم‌های زیادی میان همکاران پیش می‌آید که می‌تواند ایجاد و حفظ دوستی در محیط کار را سخت کند.

ایجاد شدن صمیمیت و همدلی میان همکار‌ها کاری سخت و حتی در برخی مواقع ناراحت کننده است چرا که بسیاری از شرکت‌ها باور دارند تنها بهره وری و موفقیت افراد باید بیشتر شود و نباید رفتار غیر مناسبی از برخی کارکنان سر بزند. برخی رؤسا حتی نمی‌گذارند ارتباط اجتماعی میان دو همکار شکل بگیرد تا از وقوع چنین مسائلی جلوگیری کنند.

گاهی اوقات می‌بینید که برخی سرپرستان از موقعیت کاری خود سو استفاده کرده و بعضی کارکنان را اذیت کرده یا لطف و تبعیض ویژه‌ای برای افراد به خصوص در نظر می‌گیرند. این مسئله موجب می‌شود که برخی شرکت‌های بزرگ دنیا مجبور شوند ایجاد ارتباط اجتماعی کارمندان را با یکدیگر ممنوع کنند.

با این حال در روزگاری که امنیت شغلی و حفظ تندرستی روانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بسیار مهم است که بتوان تعادل سالمی میان روابط در کار ایجاد گردد. در واقع روانشناسان باور دارند که حفظ دوستی در محیط کار می‌تواند تاثیر شگرفی در نحوه‌ی فعالیت افراد، سلامتی و تندرستیشان بگذارد.

ایجاد و حفظ دوستی در محیط کار، محبث آسانی نیست و با ارتباط اجتماعی در فضاهای دیگر قدری تفاوت دارد چرا که شما باید میان نیاز خود و بایدونباید‌های محل کارتان تعادل ایجاد کرده و نگذارید هیچکدام بر دیگری تاثیر بگذارند. کارشناسان ۵ روش اساسی برای حفظ این تعادل عنوان کرده‌اند که می‌توان با استفاده از آنها، از ایجاد و حفظ دوستی در محیط کار مطمئن شد؛

۱- حد و حدود را رعایت کنید

تحقیقات نشان داده که حتی صحبت‌های کوتاه با همکاران می‌تواند در بهره‌وری شما تاثیر بگذارد اما نباید تمام وقت کاری خود را تلف کنید. باید در نظر داشته باشید که در برخی مواقع ایجاد ارتباط بیش از حد می‌تواند حواس‌پرتی بیافریند و نگذارد شما به اهداف روزانه‌ی خود دست پیدا کنید.

بهتر است زمان مناسبی نظیر زنگ تفریح یا وقت نهار را برای ایجاد ارتباط اجتماعی انتخاب کرده و سعی کنید در یک مدت محدود با دوستانتان مراوده‌ای مثبت برقرار کنید.

۲- سعی کنید با همکاران دیگر نیز وقت بگذرانید

مسلماً شما علاقه دارید با دوستانتان کار کنید و از وقت گذراندن با آنها لذت می‌برید اما باید توجه داشته باشید که همکاران دیگر نیز در این جمع حضور دارند و می‌توانید با افرادی که دوستتان نیستند هم فعالیت کرده و وقت بگذرانید. این مطلب موجب می‌شود که تعادل مطلوبی در روابط کاریتان به وجود آید.

۳- پشت سر کسی غیبت نکنید

یکی از بزرگترین نگرانی‌های موجود در زمینه‌ی حفظ دوستی در محیط کار، همین مسئله است. اگر در دام این بحث‌ها بیفتید مسلماً روابط شما به خطر خواهد افتاد.

اگر فردی عادت داشته باشد که پشت سر دیگران سخن بگوید پس مطمئن باشید این روند را ادامه داده و حتی پشت سر شما نیز حرف خواهد زد. سعی کنید تا حد ممکن از به وجود آمدن چنین موقعیت‌هایی جلوگیری کرده و تا حد امکان نگذارید اطلاعات شخصی یک نفر لو برود.

حتی اگر می‌بینید شخصی بدی‌های یک همکار را حتی برای تفریح به میان میاورد، سعی کنید خصوصیات مثبتش را نیز بگویید تا در حق وی انصاف را رعایت کنید. حتی الامکان تلاش کنید این صحبت‌ها را با دوستانی انجام بدهید که در محل کارتان حضور ندارند.

۴- با تک تک همکارانتان رفتار مشابهی در پیش بگیرید

بهترین راه برای از بین رفتن تعصب، این است که با تک تک همکارانتان رفتار مشابهی در پیش بگیرید. موقعیت‌ها و نیاز‌هایشان را در نظر گرفته و به آنها احترام بگذارید. سعی کنید حرف دوستان و همکارانتان را به طور کامل بشنوید و تبعیضی میانشان ایجاد نکنید. بسیار مهم است که بتوانید به تمامی آنها اهمیت داده و توجه خود را از آنها نگیرید.

۵- نیاز‌های خود را از این رابطه دوستی مشخص کنید

شاید این مسئله بی اهمیت یا حتی ناراحت کننده به نظر رسد اما مشخص کردن نیاز‌هایتان از ارتباط دوستی در کار مطلب مهمی است و می‌تواند از به وجود آمدن سوتفاهمات جدی جلوگیری کند.

اگر تمامی نقاط تاریک در ارتباط روشن شود و افراد نیازها و اخلاق‌های متفاوت یکدیگر را درک کنند اتفاق خوبی خواهد افتاد. بدین شکل شما می‌توانید احساس امنیت کرده و بدانید برای حفظ دوستی در محیط کار چه مسئولیت‌هایی دارید. دوستانتان نیز درک می کنند که برای ایجاد یک ارتباط دو طرفه‌ی سالم چه وظایفی بر عهده دارند.

به طور کلی ارتباط متعادل و به دور از سوتفاهم، روحیه همکاری را در یک تیم کاری بالا می‌برد و موجب می شود که همین تیم به دستاورد‌های شگرفی دست یابند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی