ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل استاندارد واقعیت افزوده WebXR را برای مرورگر کروم معرفی کرد

گوگل عمیقاً باور دارد که در سال 2018 فضای وب باید متحول شود و تجربه ای فراگیر تر را ارائه دهد. همین موضوع باعث شده تا امروز شاهد واسط برنامه نویسی جدید آنها برای واقعیت ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

گوگل عمیقاً باور دارد که در سال 2018 فضای وب باید متحول شود و تجربه ای فراگیر تر را ارائه دهد. همین موضوع باعث شده تا امروز شاهد واسط برنامه نویسی جدید آنها برای واقعیت افزوده یعنی WebXR API باشیم. به طور خلاصه WebXR پلتفرمی برای ارائه تجربیات بهینه VR و AR در مروگرهاست و توسعه دهندگان می توانند از همین امروز، ایده های VR خود را در کروم پیاده سازی کنند.

واقعیت مجازی (VR) در مرورگرها ایده تازه ای نیست، اما واقعیت افزوده (AR) مبتنی بر وب افق های جدیدی را پیش روی کاربران می گشاید. البته هنوز زمان نسبتاً زیادی تا پیاده سازی نهایی این تکنولوژی باقی مانده اما آینده نویدبخشی در انتظار ماست.

در جریان کنفرانس توسعه دهندگان گوگل I/O 2018 امکان تجربه این قابلیت در اختیار خبرنگاران قرار گرفت. همان طور که در تصویر زیر می بینید، نسخه آزمایشی کرومیوم به کاربر اجازه می دهد که یک شیء سه بعدی را روی سطح زمین قرار دهد و آن را جابجا کند. با اینکه AR تحت وب هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد، ولی سرعت و دقت این تجربه بسیار فراتر از انتظار است.

تأثیر واقعیت افزوده تحت وب (در قالب مرورگر) بر مصارف آموزشی و تجاری کاملاً آشکار است، اما هنوز این سؤال اصلی وجود دارد که چه زمانی عموم مردم می توانند از آن استفاده کنند. گوگل طی هفته های پیش رو نسخه آزمایشی WebXR API را در اختیار توسعه دهندگانی که از بیلدهای Canary کروم استفاده می کنند، قرار می دهد. همچنین در کنفرانس I/O امسال جلسات متعددی در رابطه با «وب فراگیر» برای توسعه دهندگان برگزار شده تا دانش و انگیزه آنها برای استفاده از این قابلیت افزایش یابد.

با این حال کاربران عادی هنوز باید صبر پیشه کنند. این API هنوز نهایی نشده و نمی دانیم که مرورگرها چه زمانی برای ارائه این تجربه آماده می شوند. حضور بیش از 100 میلیون موبایل و تبلت با توانایی پشتیبانی از واقعیت افزوده، به راحتی می تواند انگیزه کافی را برای توسعه دهندگان ایجاد کند تا در آینده نزدیک شاهد این تحول بنیادی در فضای وب باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی