ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نخستین جراحی ستون فقرات به کمک بازوی رباتیک با موفقیت انجام شد

امروزه ربات های جراح قادر به کارهایی هستند که حتی ماهرترین پزشکان نیز از پس آنها بر نمی آیند؛ و دانشگاه پنسیلوانیا اخیراً با استفاده از یک بازوی رباتیک در عملی بسیار حساس، یکبار دیگر ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

امروزه ربات های جراح قادر به کارهایی هستند که حتی ماهرترین پزشکان نیز از پس آنها بر نمی آیند؛ و دانشگاه پنسیلوانیا اخیراً با استفاده از یک بازوی رباتیک در عملی بسیار حساس، یکبار دیگر این موضوع را اثبات کرده است. این دانشگاه تایید کرده که نخستین جراحی ستون فقرات به کمک ربات را به انجام رسانده و از بازوی رباتیک «داوینچی» برای برداشتن توموری بسیار نادر از ستون فقرات بیمار استفاده کرده است.

این جراحی که 2 روز به طول انجامید، با آماده سازی ستون فقرات با برش های فرا صوت آغاز شد و سپس بازوی رباتیک داوینچی وارد عمل شد تا راه را برای برداشتن تومور از طریق دهان بیمار باز کند؛ همانطور که در تصویر پایین می توان دید. در مرحله آخر نیز پزشکان از استخوان خود بیمار برای بازسازی بخشی از ستون فقرات که آن را برداشته بودند استفاده کردند.

ربات داوینچی در این جراحی نقشی حیاتی ایفا کرد. اگر جراحان مراقب نمی بودند، امکان داشت صرمه ای دائمی به به ستون فقرات بیمار زده و او را برای همیشه فلج کنند. این تیم همچنین باید تمام تومور را بر می داشت تا دیگر امکان رشد مجدد آن (و احتمالاً ایجاد خطرات جدی تر) وجود نداشته باشد. خوشبختانه همه چیز به خوبی پیش رفت و بیمار هم اکنون به زندگی در سلامت کامل ادامه می دهد.

دستاورد جدید تیم دانشگاه پنسیلوانیا از نظر رباتیک چندان انقلابی نبود و انسان ها هنوز نقشی اساسی در پروسه جراحی ایفا می کردند. در واقع پیچیدگی چنین جراحی هایی باعث می شود که هنوز زمان زیادی تا استفاده تمام و کمال از ربات ها باقی مانده باشد. با این حال، باعث قوت قلب است که ربات ها می توانند به ما در جراجی های بسیار پیچیده و شاید غیرممکن کمک کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی