ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دولت همراه در انتظار رونمایی رسمی

فاز نخست «دولت همراه» در هفته جاری افتتاح می‌شود. به گفته وزیر ارتباطات «دولت همراه آغاز فرایند خدمات زنجیره‌ای از طریق گوشی همراه به کاربران است.» این طرح با یکپارچه سازی دستگاه‌های دولتی و در ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۶:۵۹

فاز نخست «دولت همراه» در هفته جاری افتتاح می‌شود. به گفته وزیر ارتباطات «دولت همراه آغاز فرایند خدمات زنجیره‌ای از طریق گوشی همراه به کاربران است.» این طرح با یکپارچه سازی دستگاه‌های دولتی و در راستای طرح دولت الکترونیک اجرا خواهد شد.

برنامه دولت همراه، اپلیکیشنی است با همین نام که در اختیار کاربران قرار دارد، دکتر «خسرو سلجوقی» عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید:

«این اپلیکیشن با ارائه 50 خدمت در اختیار مردم قرار دارد و احتمالا 27 اردیبهشت  با ارائه خدمات بیشتر  به صورت رسمی رونمایی خواهد شد.»

طبق آخرین اخبار 16 دستگاه دولتی در این اپلیکیشن حضور دارند که بیش از ۵۰ نوع خدمت را به شهروندان ارائه می‌کنند. به جز این، دولت همراه تریبون رسمی اخبار و رویدادهای دولت هم هست و می‌توانید با دسترسی سریع به سامانه ۱۹۵، انتقادات خود از دستگاه‌های دولتی را به گوش مسئولین برسانید.

دولت الکترونیک پروژه بزرگی‌ست که فاز اول آن با اجرای طرح رجیستری آغاز شد. جهرمی اخیراً به درآمد حاصل از اجرای طرح رجیستری اشاره کرده:

«ما اجرای دولت الکترونیک را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم که بخش کوچکی از آن ثبت گوشی‌های همراه بود. اجرای آن ۴۰۰ میلیون دلار به درآمدهای کشور اضافه کرد و از ورود قاچاق جلوگیری به عمل آمد.»

از نظر جهرمی اجرای دولت الکترونیک تحولی جدی در نظام اداری کشور است که با موانع جدی همراه است و استقلال‌طلبی قوای مختلف کشور در کنار عملکرد مستقل دستگاه‌ها، مانع تحقق همه‌دولت الکترونیک است. او در مورد دولت الکترونیک اینطور توضیح می‌دهد:

«در جریان اجرای دولت الکترونیک دستگاه‌های مختلف از حالت سیلندری بیرون می‌آیند و به یکدیگر متصل می‌شوند. انرژی زیادی برای دولت الکترونیک گذاشتیم که هم‌اکنون زیرساخت‌های آن فراهم شده و برای ایجاد شفافیت، کاهش فساد، هزینه‌ها و بالابردن راندمان و بهره‌وری تلاش می‌کنیم. در این زمینه با قوه قضاییه برای اتصال سامانه‌ها مذاکره کردیم چراکه این اتصال جلوی فساد را می‌گیرد.»

به عقیده جهرمی یکی از راه‌های نجات و چابک‌سازی نظام اداری توسعه دولت الکترونیک است و ظرفیت‌سازی ارتباطات یک زیرساخت است که علاوه بر تحول اداری بر تحول دیجیتال نیاز دارد.

ایران در شاخص دولت الکترونیک در رتبه صدم قرار دارد. اما به گفته بالاترین مقام مسئول حوزه ICT قرار است مطابق تکلیفی که مجلس در قانون برنامه ششم توسعه کشور بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشته، در پایان سال ششم، رتبه کشور ۳۰ مرتبه ارتقا پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی