ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی بازی Penny Punching Princess

بررسی بازی Penny Punching Princess ؛‌ کاپیتالیزم و مشت‌های حساب شده

وقتی به ظاهر و سروشکل بازی Penny Punching Princess نگاه می‌کنید احتمالا با خودتان فکر می‌کنید که چه بازی بچه‌گانه‌ای! بیایید گربه را دم همین اول جمله بررسی بازی بکشم و صراحتا بگویم که Penny Punching Princess ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

وقتی به ظاهر و سروشکل بازی Penny Punching Princess نگاه می‌کنید احتمالا با خودتان فکر می‌کنید که چه بازی بچه‌گانه‌ای! بیایید گربه را دم همین اول جمله بررسی بازی بکشم و صراحتا بگویم که Penny Punching Princess یکی از سخت‌ترین بازی‌هاییست که می‌توانید تصورش را بکنید و رسما برای گیمرهای Hardcore ساخته شده است. صحنه دیدن مرگ در بازی بعد از مدتی یک چیز عادی شده و خطر پرتاب کردن جوی‌کان یا کنسول ویتای شما از فرط عصبانیت (و گاهی اعصاب‌خردی از دست خود بازی) بسیار بالاست.

بررسی بازی Penny Punching Princess

  • سازنده: NIS America
  • ناشر: NIS America
  • پلتفرم ها: پلی‌استیشن ویتا، نینتندو سوییچ
  • پلتفرم بررسی: پلی‌استیشن ویتا، نینتندو سوییچ

بررسی بازی Penny Punching Princess

Nis America کمپانی چندان مطرحی برای ما ایرانیان نیست و عمده شهرتش را مدیون بازی‌های نقش‌آفرینی‌ چون سری Disegaea در ژاپن و یا سری Ys دارد. بازی‌های این شرکت چند سالیست که راه خود را به خارج از مرزهای ژاپن باز کرده‌اند و توانستند در بین گیمرها جایی برای خود پیدا کنند. بازی Penny Punching Princess این کمپانی همچون سایر اثار سرزمین آفتاب، مخلوطی از خلاقیت و موارد غریب و نامانوسیست که گردهم آمده و معجونی عجیب را تشکیل داده که البته خالی از اشکال هم نیست.

بررسی بازی Penny Punching Princess

داستان بازی درباره سرزمینیست که بعد از ظهور کاپیتالیزم! و رواج سرمایه‌داری و اهمیت پول بر وسعت پهناور آن باعث شد که سلسله پادشاهی آن سرزمین سقوط کند و مساله اصلی در دنیا پول شود. خاندانی که توانستند پادشاه را با ثروت خود به زیر بکشند از تبار اژدهایان هستند و Dragonloan نام دارند و حالا بر بیشتر مناطق این سرزمین حکمرانی می‌کنند. سالها بعد وقتی دختر پادشاه (که ما او را در بازی با نام پرنسس می‌شناسیم) بزرگ می‌شود تصمیم می‌گیرد که تاج و تخت پدر را پس بگیرد و یکبار برای همیشه کاپیتالیزم چیره شده بر سرزمینش را نابود کند.

بررسی بازی Penny Punching Princess
خدای پول همین گربه هست که اینجا دارد می‌گوید: کل زندگی بر اساس پوله، هر کی پول داشته باشه برنده هست. واقعیتش را بخواهید در کل بازی هم این قانون حکمفرماست و اگر پول نداشته باشید بازنده‌اید!

پرنسس در این راه با کمک‌ها و رهنمودهای خدمتکار وفادارش (که البته یک سوسک درختی پاپیون زده است و نه یک انسان) همراه بوده و علیه اژدهایان قیام به تنهایی قیام می‌کند. در اواسط بازی یک پرنسس دیگر از سرزمین خون‌آشام‌ها هم به او ملحق می‌شود که ایزابلا نام دارد و کمی تا قسمتی خنگ است! دشمنان او در این قیام فقط اژدهایان نیستند و نوچه‌های این خاندان را هم تشکیل می‌دهند و البته فراتر از آنها گربه‌ای با نام زنیگامی وجود دارد که خدای پول است! (منشا این گربه در حقیقت حیوان خانگی بودن ابیزو، خدای ثروت در اساطیر ژاپن است)

بررسی بازی Penny Punching Princess

طنز موجود در داستان بازی در کلیت آن خلاصه نمی‌شود و دیالوگ‌هایی هم که در گفتگوی بین کاراکترها در بین مراحل وجود دارد خنده‌دار است. حتی NPCهایی که در برخی مکان‌های مراحل بازی حضور دارند دیالوگ‌های طنازانه‌ای به شما می‌گویند که البته برخی از آنها رازورمزهای داستان بازی را هم می‌گشاید. هرچند باید اشاره کرد که شوخی‌ها همگی خوب از آب در نیامده و برخی‌شان همانند جوک‌های knock Knock آنور آبی‌ها بسیار لوس و تکراریست.

بررسی بازی Penny Punching Princess

کمتر کسی فکرش را می‌کرد که کاپیتالیزم در یک بازی بزن‌بهادری یا همان Beat 'em up سرمنشا داستان آن باشد ولی در Penny Punching Princess فقط این تنها چیز عجیب و غریب آن نیست! همانطور که از عکس‌های بازی مشخص است، گرافیک بازی کلاسیک و همانند بازی‌های دهه نود میلادی بوده و دوربین ایزومتریک بازی نیز به این کلاسیک بودن بازی حالتی مضاعف بخشیده. سبک گرافیکی خاص بازی نه قابل تعریف است و نه نکوهش و عمده خلاقیت Nis America در گیم‌پلی بازی خلاصه می‌شود. تابه‌حال شده که شخصیت اصلی بازی بزن‌بهادری یک خانم قلدر بانمک پرنسس و البته حسابدار متشخص هم باشد؟

بررسی بازی Penny Punching Princess

اسلحه شما در بازی فقط مشت‌های مبارک و جادو جمبل‌هایی که در طول مراحل به دست می‌آورید نیست و قدرتمندترین آنها یک ماشین حساب است! الان باید با ویژگی Bribe آشنا شوید و بدانید که در خلال مبارزات می‌توانید ماشین حساب خود را در آورده و یک حساب سرانگشتی کنید و دشمنان را با پول بخرید! در صورت خریدشان این دشمنان به شما پیوسته و می‌توانید در نبردها از آنان استفاده کنید، نکته جالب اینجاست که همه چی در بازی خریدنیست و کاپیتالیزم واقعا در سیطره جهان بازی نفوذ کرده است! شما می‌توانید دام‌ها و تله‌ها و حتی نوار سلامتی برای خود بخرید و لذا باید حواستان به پول و سکه‌ای که در طول بازی به دست می‌آورید، کاملا باشد. در حقیقت جیب پرپول شما ضامن سلامتی شما در بازیست.

بررسی بازی Penny Punching Princess

خریدن تله‌ها می‌تواند برای مقابله با دشمنان بزرگتر به کار بیاید چرا که همانند سری بازی Trapt (که آنهم یک بازی ژاپنیست و خلاصه می‌شود در یک سری اعمال سادیسمی که با تله‌کاشتن برای دشمنانتان به دست می‌آید!) می‌توانید از آنها علیه دشمنان استفاده کنید و جان زیادی از آنها بگیرید. سکه‌ها در بازی با کشتن دشمنان، پیدا کردن صندوقچه‌ها و همچنین استفاده به‌جا از تله‌ها به دست می‌آید، پس بهتر است هوشمندانه مبارزه کنید و فکر نکنید با Button Mashing می‌توانید مراحل را به اتمام برسانید.

بررسی بازی Penny Punching Princess

همانطور که اول مطلب اشاره کردم Penny Punching Princess یک بازی بسیار سخت محسوب می‌شود و مبارزات در مراحل بالاتر واقعا نفس‌گیر و شلوغ هستند. هیچ چک‌پوینتی در طول مراحل بازی وجود ندارد (البته مراحل زیادی که در بازی وجود دارد هم عموما بسیار کوتاه هستند) و با هر بار باخت باید از اول تلاش کنید. المان‌های ژانر نقش‌آفرینی که در لول‌آپ کردن شخصیت‌ پرنسس (و ایزابلا در اواسط بازی) وجود دارد می‌تواند کمی از سختی بازی بکاهد و البته پیدا کردن مسجمه خدای پول(زینگامی) هم در هر مرحله می‌تواند کمک‌حال شما باشد چرا که با Craft کردن آن می‌توانید به اسلحه‌های خاصی دست پیدا کنید. کشتن برخی دشمنان سرسخت (Mid Boss)ها هم در بازی می‌تواند کاری کند تا به زره‌هایی مخصوص دست پیدا کنید که عملا در مراحل بالاتر مایع حیاتی شماست وگرنه نمی‌توانید بازی را پیش ببرید.

بررسی بازی Penny Punching Princess
ماشین حساب قدرتمندترین سلاح شماست

این وسط دوربین ایزومتریک بازی در برابر دشمنان غول‌پیکر کم می‌آورد و باعث سردرگمی گیمر می‌شود چرا که علنا کارکتر در هیاهوی بازی گم می‌شود. از مشکلات دوربین اما بدتر کنترل بازی در نسخه سوییچ است، به ویژه در حالت استفاده از حسابرسی برای از بین بردن دشمنان که با وجود قابلیت Auto Bribe هم حل نشده و بسیار روی اعصاب است. به شخصه هر دو نسخه سوییچ و پلی‌استیشن ویتا را امتحان کردم و توصیه‌ام اینست که برای داشتن کنترلی راحت‌تر و اعصابی آرام‌تر نسخه ویتا را تجربه کنید، هرچند نسخه ویتا از افت فریم بیشتری در نبردهای شلوغ بهره می‌برد (این مشکل در نسخه سوییچ هم هست ولی با دز کمتر)

بررسی بازی Penny Punching Princess

صداگذاری کاراکترها در حقیقت یک زمزمه نامفهوم است که شاید بگویم اگر وجود نداشت بسیار بهتر و سنگین‌تر بود! موسیقی بازی اما مثل عموم آثار Nis America شامل چند تراک است که در نسخه‌های مختلف ریمیکس شده و در مبارزات و گشت‌وگذار عادی ریتم متفاوتی دارد. ریتم تندتر حین مبارزات کارایی مثل موسیقی در بازی Doom دارد و آدرنالین گیمر را بالا می‌برد.

بررسی بازی Penny Punching Princess

قیمت بازی Penny Punching Princess چهل دلار است که همین مساله به‌ تنهایی می‌تواند گیمرها را از تجربه کردن بازی براند، انصافا هم این قیمت برای بازی کمی بالاست و منطقی‌تر آن بود که بازی نرخی بیست دلاری داشته باشد. در هر حال Penny Punching Princess یک تجربه جدید و البته عجیب‌وغریب با اسانس طنز در درونمایه داستانی خود است که گیم‌پلی‌ای 10 الی ۱۵ ساعته را شامل می‌شود و برای طرفداران بازی‌های نقش‌آفرینی کلاسیک و یا علاقه‌مندان به چلنج داشتن با بازی‌های سخت توصیه می‌شود.

  • داستان طنز بازی
  • گیم‌پلی چالشی و خلاقانه
  • موسیقی تاثیرگذار
  • مراحل متعدد بازی
  • گرافیک ضعیف به همراه افت فریم در برخی مبارزات شلوغ
  • صداگذاری ضعیف
  • کنترل نه‌چندان نرم و روان
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی