۲۲ سلاح عجیب و غریبی که انسان ها برای میدان نبرد ساخته اند [قسمت دوم]

۲۲ سلاح عجیب و غریبی که انسان ها برای میدان نبرد ساخته اند [قسمت دوم]

به هر چیزی که نگاه کنید، انسانی در برهه ای از تاریخ سعی کرده آن را به یک اسلحه تبدیل کند. انسان ها در طول تاریخ به عنوان باهوش ترین حیوان روی زمین سعی داشته اند از هر وسیله ای به عنوان یک سلاح برای کشتن انسان ها یا گونه های جانوری دیگر استفاده کند. با این هدف ما همواره راه هایی گاه بسیار هوشمندانه و گاه احمقانه و عجیب و غریب را برای رسیدن به این هدف در پیش گرفته ایم. از خفاش گرفته تا دلفین و از رعد و برق گرفته تا لیزر، در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با برخی دیگر از عجیب و غریب ترین سلاح هایی که انسان آن ها را مورد استفاده قرار داده آشنا کنیم. قسمت اول این مطلب را در لینک «۲۲ سلاح عجیب و غریبی که انسان ها برای میدان نبرد ساخته اند [قسمت اول]» مطالعه نمایید.

۱۲- بابیلون بزرگ

سلاح

گاهی اوقات، یک سلاح بسیار عجیب و غریب است نه به خاطر نوع خاص طراحی اش بلکه به خاطر اندازه ای که دارد. در دهه ۱۹۶۰، یک مخترع بریتانیایی یک ایده خوفناک پیشنهاد کرد؛ ساخت سلاحی بسیار غول پیکر که روی زمین نصب می شد. این سلاح در واقع یک لوله ۱۵۶ متری بود که «بابیلون بزرگ» (Big Babylon) نام داشت و آنقدر بزرگ بود که از فضا نیز دیده می شد. اگر چه ساخت این سلاح غول پیکر در بریتانیا هیچ گاه مورد توجه قرار نگرفت اما در نهایت یک مخترع کانادایی به نام جرالد بول سعی داشت نمونه مشابهی را برای صدام حسین بسازد. بدین ترتیب در سال ۱۹۸۸ نمونه های اولیه متعددی از این سلاح ساخته شد. هدف بول از ساخت این سلاح؛ استفاده از آن برای پرتاب ماهواره بود و استفاده از آن در جنگ های متعارف امکانپذیر نبود زیرا بسیار حجیم بوده و نقل و انتقال آن ها براحتی امکانپذیر نمی شد.

۱۳- تفنگ چراغ قوه ای

سلاح

جاسوسان کره شمالی گویی در دورانی شبیه عصر جیمز باند مانده اند. وقتی که تعدادی از اجیرشدگان این شکور سعی کردند یک فعال سیاسی به نام پارک سانگ هاک را به قتل برسانند، نیروهای امنیتی کره جنوبی سلاحی های عجیبی را از آن ها کشف کردند که از آن میان می توان به خودکارهایی سمی و یک چراغ قوه بسیار کوچک با سه سوراخ اشاره کرد که از آن ها گلوله پرتاب می شد.

۱۴- تفنگ حلقه گرداب

سلاح

یکی از سلاح های غیرکشنده ای که هیچگاه مورد توجه قرار نگرفت تفنگ حلقه گرداب بود، تفنگی که حلقه های بسیار پرانرژی از هوا را به سمت افراد شلیک کرده و می توانست آن ها را نقش بر زمین کرده یا حلقه هایی شبیه دونات و آغشته به مواد شیمایی را به سمت آن ها اسپری نماید. این پروژه از سال ۱۹۹۸ در ارتش ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفت. پروژه مشابهی با نام توپ گرداب نیز توسط نازی ها در طول جنگ جهانی دوم به کار گرفت شد تا با استفاده از گلوله های بزرگ هوا که از زمین پرتاب می شدند، هواپیماهای متفقین را ساقط سازند. این پروژه هیچگاه وارد مرحله عملی نشد زیرا هدف قرار دادن هواپیماها بوسیله این سلاح با آن سرعت سرسام آور در چنین ارتفاعاتی غیرممکن بود.

۱۵- تفنگ جنسی

سلاح

در سال ۲۰۰۵، پنتاگون فاش کرد که رهبران نظامی این کشور دورزمانی قصد داشته اند پروژه ساخت یک سلاح شیمایی را مورد بررسی قرار دهند که نیروهای دشمن را از لحاظ جنسی بسیار آسیب پذیر کرده و میل جنسی آن ها را به شدت افزایش می داد. آزمایشگاه رایت در سال ۱۰۰۴ بیش از ۷.۵ میلیون دلار دریافت کرد تا سلاحی بسازد که می توانست هورمونی که به طور طبیعی در مقدار کم در بدن وجود دارد را به کنترل خود درآورد. وقتی که نیروهای دشمن این ماده شیمیایی را استنشاق کرده و یا از طریق پوست وارد بدن آن ها می شد نمی توانستند میل جنسی خود را کنترل کنند. اما این پروژه به دلیل این که بسیار غیراخلاقی و منزجر کننده بود کنار گذاشته شد.

۱۶- جنگجویان هیبریدی انسان- شامپانزه

سلاح

برخی از سلاح های عجیب و غریبی که در اسناد تاریخی به آن ها اشاره می شود حقیقتاً باورکردنی نیستند. در دهه ۱۹۲۰، یک محقق روسی به نام ایلیا ایوانف قصد داشت نمونه هیبریدی از انسان و شامپانزه بسازد. در این پروژه، شامپانزه ماده توسط اسپرم انسان بارور می شد اما این پروژه موفقیت آمیز نبود. بعدها ایوانف به آفریقا سفر کرده و این آزمایش را در جهت مخالف و بدون رضایت افراد انجام داد. بعدها گفته شد که این پروژه غیر اخلاقی و غیرانسانی، هدف جوزف استالین برای ساخت ابرجنگجوهایی هیبریدی بوده است.

۱۷- لباس های نامرئی

سلاح

در سال ۲۰۱۶، ایالات متحده برای ساخت یونیفورم های نامرئی مناقصه برگزار کرد. هنوز مشخص نیست که چه پیشرفت هایی در این پروژه صورت گرفته است اما ایده استفاده از یک لباس برای نامرئی کردن اشیاء یا انسان ها در طول موج های خاص کار غیرممکنی نیست. در سال ۲۰۰۶، محققان دریافتند که استفاده از نور برای نامرئی کردن برخی اشیاء که از مواد خاصی ساخته شده اند غیرممکن نیست. در سال ۲۰۱۵ نیز محققی ادعا کرد سرامیکی ساخته که بسیار نازک بوده و در طول موج های مختلف نامرئی است. بمب افکن های پنهانکار نیز از سیستم های عایق خاص استفاده می کنند که آن ها را در برابر رادارها و نور مادون قرمز تقریباً به طور کامل نامرئی می سازد و دیدن آن ها در طیف های رنگی قابل دیدن بسیار سخت است.

۱۸- اشعه های دردناک

سلاح

وقتی که پای سلاح به میان می آید، شاید یک سلاح نتواند و نخواهد شما را بکشد اما بدون شک درد زیادی به شما وارد خواهد کرد. ارتش ایالات متحده، روی ساخت یک سلاح غیرکشنده به نام «سیستم انکار فعال» کار می کند که از خود اشعه های دردناکی تولید می نماید. این اشعه با امواج رادیویی بدن افراد را از راه دور مورد هدف قرار می دهد بدون این که نیازی به کشتن آن ها باشد. هدف از ساخت این سلاح دور نگه داشتن افراد از پایگاه های نظامی است بدون این که کسی کشته شود. اکنون این سلاح بر روی خودرو نصب شده اما هدف اصلی این است که نمونه های کوچکتری از آن تولید شود. بعدها در سال ۲۰۱۲ اعلام شد که نمونه های کوچکتری با موفقیت در یک مرکز تحقیقات نظامی در لس آنجلس آزمایش شده است که برای مبارزه با شورش زندانیان موثر واقع می شود.

۱۹- نارنجک چسبنده

سلاح

نارنجک چسبنده یکی دیگر از سلاح های عجیب و غریبی بود که توسط بریتانیایی های در طول جنگ دوم جهانی مورد استفاده قرار گرفت. برای استفاده از این سلاح، سربازان می بایست یک گیره را بیرون می کشیدند تا نارنجک آماده انفجار شود و در ادامه با استفاده از روکش چسبنده اش آن را به تانک های دشمن می چسباندند. اگر چه کمیته سلاح های انفجاری با این ایده مخالفت کرد اما وینستون چرچیل از طرفداران آن بود و در طول جنگ جهانی دوم بیش از ۲.۵ میلیون بمب چسبنده تولید شده و در شمال آفریقا، یونان و دیگر مناطق مورد استفاده قرار گرفت. این بمب ها دارای نواقصی نیز بودند؛ برای مثال اگر نارنجک کثیف بود به بدنه تانک نمی چسبید و در مقابل براحتی به یونیفورم سربازان خودی می چسبید. بدین ترتیب در چنین شرایطی سربازان تنها ۵ ثانیه برای جدا کردن نارنجک از لباس خود وقت داشتند.

۲۰- تفنگ پاکل

سلاح

تفنگ پاکل توسط یک حقوقدان به نام جیمز پاکل در سال ۱۷۱۸ در انگلستان به ثبت رسید. این تفنگ به جای استفاده از گلوله های گرد از گلوله های مربعی استفاده می کرد که برای وارد کردن بیشترین درد و جراحت به هدف طراحی شده بودند. بر اساس گواهی ثبت اختراع این تفنگ،هدف از ساخت آن ترغیب کردن ترک ها به گرویدن به مسیحیت بوده زیرا این کار از نظر سازنده فواید فرهنگی و تمدنی بسیاری داشت. این تفنگ می توانست ۹ گلوله در دقیقه شلیک کند و اولین مسلسل جهان بود. با این وجود تفنگ پاکل هیچگاه مورد استفاده ارتش بریتانیا قرار نگرفت زیرا مکانیزم پرتاب آن کارآیی زیادی نداشت.

۲۱- استتار کوانتومی

سلاح

اگر فکر می کنید پیدا کردن کسی که استتار کرده کار سختی است، بهتر است تکنولوژی را تصور کنید که باعث شکست امواج نور در اطراف یونیفورم سربازان شده و آن ها را نامرئی می سازد. این همان ایده ای است که در زمینه استتار یا پنهانکاری کوانتومی مورد استفاده قرار می گیرد. هنوز این تکنولوژی در مرحله آزمایش بوده و نتایج عملی آن مشخص نشده است.

۲۲- تفنگ ژیروجت

سلاح

وقتی که می توانید با یک سلاح که از سوخت راکتی استفاده می کند افراد دشمن را مورد هدف قرار دهید چرا باید به گلوله های معمول بسنده کنید؟ این همان ایده ای است که منجر به ساخت تفنگ کوتاه ژیروجت در دهه ۱۹۶۰ شد. این تفنگ به جای استفاده از گاز فشرده شده که در سلاح های معمول برای پرتاب گلوله مورد استفاده قرار می گیرد، نیازی به خشاب های فشرده شده یا فشرده سازی گاز نداشت به همین دلیل بسیار سبک بود. در واقع گلوله های این سلاح برای پیش رفتن در لوله از سوخت راکتی استفاده می کردند. بدین ترتیب آن ها زمانی که از نوک گلوله خارج می شدند در بیشترین سرعت خود قرار داشتند. اما این سلاح در هدف گیری بسیار کم دقت بود و تنها چند نمونه اولیه از آن ساخته شد.

با ۱۰ مورد از جالب ترین و مخوف ترین سلاح های ویژه جاسوسان آشنا شوید

با تعدادی از پیشرفته ترین و مخرب ترین سلاح های آلمانی ها در دوران جنگ جهانی دوم آشنا شوید

۷ سلاح جدیدی که آمریکا در صورت تسلیم نشدن ژاپن در جنگ جهانی دوم به کار می گرفت

با ۱۰ مورد از قوی ترین و مرگبارترین سلاح های انفرادی سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

منبع: livescience
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود