ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تست جاده ای سیتروئن C3 با قدرت 165 اسب بخار؛ تجربه رانندگی با اولین محصول سایپا سیتروئن

بالاخره پس از انتظار به نسبت طولانی، اولین محصول مشترک سایپا سیتروئن بر روی خط تولید سایپا کاشان رفت و از همین هفته پیش فروش سیتروئن C3 آغاز خواهد شد. مشارکت سایپا و سیتروئن یکی ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

بالاخره پس از انتظار به نسبت طولانی، اولین محصول مشترک سایپا سیتروئن بر روی خط تولید سایپا کاشان رفت و از همین هفته پیش فروش سیتروئن C3 آغاز خواهد شد.

مشارکت سایپا و سیتروئن یکی از قراردادهایی بود که پس از به ثمر رسیدن مذاکرات هسته ای با 5+1 بسته شد و در این همکاری مشترک که به صورت 50-50 خواهد بود، محصولات جدید شرکت سیتروئن بر روی خط تولید سایپا کاشان خواهد رفت.

C3 به عنوان یک هاچبک  5 درب در سگمنت سوپر مینی ها، آنطور که اروپایی ها دسته بندی کرده اند، اولین میوه این همکاری خواهد بود و قرار است تا در سال اول 11 هزار دستگاه از این هاچبک تولید شود.

با توجه به حضور مستقیم فرانسوی ها، برنامه تست و بررسی این خودرو پیش از عرضه در بازار توسط رسانه های تخصصی حوزه خودرو در نظر گرفته شده است که نشانه بسیار خوبی است.

این برنامه تست و بررسی از محل سایت سایپا کاشان به سمت روستای تاریخی ابیانه و سپس با توقفی کوتاه در این روستای تاریخی به سمت اصفهان و برگزاری یک جلسه پرسش و پاسخ دوستانه بین خبرنگاران و مسئولین سایپا سیتروئن و ارائه اولین بازخوردها روز اول را به پایان می رسید در روز دوم  نیز به صورت گروهی هر 5 خودرو در نظر گرفته شده برای این برنامه به سمت محل سایپا کاشان برگشتیم. در ادامه از اولین تجربه رانندگی با سیتروئن C3 برایتان خواهیم گفت.

سیتروئن C3 این محصول جذاب فرانسوی که در طول مسیر مان نگاه های بسیار زیادی را به خود جلب کرد، به گونه ای که بسیاری از افراد را وادار به عکس و فیلم برداری کرد.

یکی از جدیدترین محصولات این شرکت فرانسوی است که با زبان طراحی جدید سیتروئن، روحی دوباره را به جان محصولات این شرکت بخشیده و به نوعی پس از چندسال عقب ماندن از دیگر رقبا، سیتروئن را وارد میدان رقابت کرده است.

این سومین نسل C3 است که توسط این شرکت فرانسوی عرضه می شود. C3 بر پایه پلت فرم PF1 گروه PSA(پژو، سیتروئن، دی اس، اپل، واکسهال) قرار دارد. اولین خودرویی که برپایه این پلت فرم و چلت فرم قدیمی تر پژو عرضه شد پژو 206 در سال 1998 میلادی بود و پس از آن با تکامل در طی زمان در دیگر محصولات این گروه خودروسازی استفاده شد و به نوعی کوچک ترین پلت فرم PSA شناخته می شود.

نکته جالب توجه این است که این پلت فرم در محصولات دیگر PSA همچون پژو 2008 و دی اس 3 استفاده شده است، گرچه سیتروئن آن را پلت فرم A می خواند.

این خودرو با طول کلی 3996(mm)، ارتفاع 1474 (mm) و عرض 1749 (mm) یک هاچبک شناخته می شود و از این نظر با خواهرخوانده خود یعنی پژو 208 یا رنو کلیو مقایسه می شود.

به همین دلیل همین اول کار باید عنوان کرد که با یک هاچبک طرف هستیم و به دلیل طراحی متفاوت خودرو نمی توان آن را با خودرویی همچون 2008 (حداقل از نظر سگمنت)مقایسه کرد.

برای این که بخواهیم رقیب مستقیم و خانوادگی سیتروئن را در برابر 2008 قرار دهیم باید به مدل دیگر C3 یعنی Aircross  یا C4 Cactus که جدیدا معرفی شده است رجعت کنیم. C3 تولیدی در ایران تنها مدل با موتور THP 165 عرضه شده در جهان است و از این رو قوی ترین مدل این هاچبک به شمار می رود.

این موتور قدرت بخش اکثر محصولات گروه PSA در ایران است. پیش از این DS ها با همین موتور در کشورمان عرضه شده اند و پس از آن پژو 508 و پژو 2008 نیز با همین قوای فنی پایشان به کشور ما باز شد.

این موتور که با همکاری مشترک فرانسوی ها و آلمانی ها(بی ام و ) ساخته شده است با حجم 1600 cc به توربوشارژر  مجهز شده و توانایی تولید 163 اسب بخار نیرو در حداکثر دور 6000 rpm و 243 نیوتن متر گشتاور در بازه 1400 تا 4000 rpm را دارد.

جعبه دنده نیز از نوع 6 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت آیسین ژاپن است که با نام EAT6 شناخته می شود. حجم باک معادل 45 لیتر است و مصرف سوخت خودرو به صورت ترکیبی 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.

رینگ های خودرو از نوع 16 اینچی میشلن primacy 3 است. ترمزها نیز در هر چهارچرخ دیسکی هستند و فرمان خودرو نیز از نوع برقی است. وزن این هاچبک نیز در حدود 1250 تا 1300 کیلوگرم اعلام شده است.

در زمینه شتاب گیری اما در حال حاضر رقم دقیقی از سوی سایپا و سیتروئن اعلام نشده است اما به نظر می رسد این هاچبک پر قدرت توانایی رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت را در کمتر از 8.5 ثانیه دارا باشد.

سیتروئن پس از این که چندین سال در زمینه طراحی بر سر زبان ها نبود، همانند خواهر خود یعنی پژو با زبان طراحی کاملا متفاوت و دگرگون شده نسبت به مدل های پیشین خود C3 را طراحی کرده است و از آن جا که طراحان فرانسوی همیشه در زمینه طراحی به دنبال ارائه سبک متفاوتی بوده اند، به همین تغییر زبان طراحی بسنده نکرده اند و با استفاده از متریال های متفاوت در داخل اتاق، خود را از صف باقی خودروسازان مطرح اروپایی جدا می کند.

این مسئله در پژو و برند DS نیز به خوبی دیده می شود. در هر صورت اولین نقطه تمایز بدون هیچ شکی در نوع رنگ آمیزی خودرو است.

سقف قرمز با ستون های مشکی و بدنه سفید و دوباره استفاده از رنگ قرمز دور پروژکتورهای دو طرف سپر و همینطور آینه های بقل و استفاده از AIR BUMP ساخته شده از پلی اورتان که جز قطعاتی به شمار می رود که همین اول کار داخلی سازی شده است، چیزی نخواهد بود که توجه ها را به خود جلب نکند.

حتی آنطور که مدیران شرکت نیز قول عرضه این خودرو با رینگ های مشکی رنگ را نیز داده اند، قطعا با این تم رنگی هماهنگ تر خواهد بود و کار را در این بخش تکمیل می کند.

در حال حاضر سیتروئن C3 برای رسیدن به معیارهای هر دو شرکت تنها با همین رنگ سفید و قرمز در سال اول به فروش خواهد رسید و تمرکز سایپا و سیتروئن در وهله اول، کیفیت خودرو بوده است و پس از آن این خودرو با طیف رنگی متفاوت و حتی سطح امکانات و تجهیزات بیشتر نیز عرضه خواهد شد.

بیش از این در زمینه طراحی ظاهری صحبت نخواهم کرد و بررسی دقیق آن را به مطالب بعدی موکول می کنم اما به طور کلی بهترین رخ سیتروئن را می توان نمای 3 رخ خودرو دانست و معمولی ترین رخ آن را نمای کامل عقبی می بینم که طراحی ساده تری دارد و شاید تنها چراغ های 3D آن کمی جلوه کند.

به داخل اتاق می رویم و در نگاه اول صندلی های پارچه ای بشدت توجه شما را جلب می کند. از این متریال بر روی آرنج گاه نیز استفاده شده است.

در بخش مرکزی کنسول تنها یک صفحه نمایش 7 اینچی لمسی توجه ها را به خود جلب می کند و در ادامه تنها دسته دنده و ترمز دستی با کیفیت پلاستیک بسیار نازل دیده می شود.

طرح کلی داشبورد جذاب و گیرا است و استفاده از پلاستیک نرم در سمت شاگرد و همینطور رنگ قرمز در این بخش استفاده شده است، قطعا شما را در طولانی مدت خسته نخواهد کرد و جذابیت خود را حفظ می کند.

طرح 4 ضلعی در کوچک ترین المان ها نیز به کار رفته است. از چراغ های جلو گرفته تا هشت 4 ضلعی کار شده در بخش بالای درب ها. با کمی دقت متوجه استفاده از این شکل در دیگر نقاط نیز خواهید شد.

تو دری ها فضای مناسبی را در اختیار شما قرار می دهند و ظرفیت صندوق عقب نیز به 300 لیتر می رسد که از عمق به نسبت خوبی برخوردار است.

اگر بخواهیم وارد بحث فضای سرنشینان عقبی شویم باید عنوان کرد که در بخش سر، شانه و پا برای یک هاچبک خوب است و قطعا در وضعیت بسیار بهتری به نسبت هاچبک قدیمی و سالخورده PSA در ایران یعنی 206 قرار دارد.

اما به دلیل طراحی نیمکتی صندلی های عقب در سفرهای طولانی مدت فضای راحتی نخواهند بود. صندلی های جلویی طراحی خوبی دارند اما تنظیمات تمام دستی و نبود تنظیم گودی کمر از نقاط ضعف آن خواهد بود.

اگر بخواهیم نگاهی به سطح امکانات و تجهیزات C3 کنیم. باید گفت که C3 یک سری از امکانات را با سخاوت به شما تقدیم می کند اما یک سری از تجهیزات که برای خریدار امروز ایرانی بسیار مهم به نظر می رسد را ندارد.

به طور مثال خبری از سانروف یا سقف پانورمیک نیست. دستگیره های سقفی نیز به کلی حذف شده اند که گرچه برای سرنشینان جلویی کاربرد ندارند اما برای سرنشینان عقبی در حین گذر از پیچ ها می تواند در نقش نگه دارنده ظاهر شود.

گرچه در این زمینه نمی توانید کج سلیقگی آشکاری را که ایران خودرو در تولید پژو 2008 به کار برده است را در C3 مشاهده کنید.

به طور مثال ایران خودرو به کلی سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای را از پژو 2008 حذف کرده است و باید همانند خودروهای پارینه سنگی استارت بزنید که نشان از طرز تفکر تولید کننده آن در کشور ما دارد.

اما سایپا و سیتروئن امکاناتی از این دست را حذف نکرده اند و حتی آپشن های کوچکی همچون چراغ خوش آمدگویی را نیز حفظ کرده اند.

به طور کلی در بخش امکانات و تجهیزات می توان به: کروز کنترل و محدود کننده سرعت، تهویه مطبوع خودکار، آینه های جانبی برقی، بلوتوث، میرور لینک، اپل کارپلی، بلندگو 6 تایی(2 توییتر و 4 ووفر)، چراغ همراهی تا منزل، نمایش تلفن همراه در صفحه نمایش لمسی کنسول و...اشاره کرد.

در بخش ایمنی نیز C3 به کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین، جانبی و پرده ای مجهز است. سنسور باران، برف پاکن اتوماتیک، سنسور نور، دوربین و سنسور پارک عقب، سیستم های پایداری الکتریکی ESP، ضد لغزش  ASR، کمکی حرکت در سربالایی HAC، سیستم هشدار زمان استراحت و...اشاره کرد.

این هاچبک 4 ستاره ایمنی از سوی موسسه Euro NCAP را نیز دریافت کرده است.

دیگر نوبت به تجربه رانندگی با C3 می رسد که سازنده و تولید کننده آن امیدهای بسیار زیادی به آن دارند.

C3 یک محصول به روز اروپایی است در نتیجه با نشستن پشت فرمان و لمس دکمه استارت به خوبی متوجه آن خواهید شد.

تقریبا همه اجزا در سرجای خود قرار گرفته است و پس از تنظیم صندلی و آینه ها حرکت را آغاز می کنیم. با شروع حرکت فرمان برقی سبک وزن خودرو امکان کنترل آن با یک دست را به راحتی فراهم می کند.

پدال گاز خودرو یک لختی اولیه دارد و تنها با لمس پدال گاز، خودرو شروع به حرکت نمی کند. این مورد در پدال ترمز هم دیده می شود که می تواند برای بعضی ها به عنوان نقطه ضعف و برای بعضی از افراد نقطه قوت آن شناخته شود.

در ترافیک شهری اصفهان و کوچه های تنگ و باریک محله های تاریخی آن، اعتماد به نفس چندانی در شروع حرکت نداشتم. اما پس از مدتی توانستم به ابعاد خودرو و فرمان دهی آن عادت کنم و یکی از بهترین تجربیات رانندگی در سطح شهرهای پر ترافیک امروزی را بچشم.

با این که مدت زمان کوتاهی در شهر رانندگی کردیم اما سیتروئن به خوبی ما را با urban car(خودروهای شهری) به روز اروپایی آشنا می کند. در واقع C3 دقیقا در کلاسی واقع شده است که پر فروش ترین سگمنت در بازارهای اروپایی است.

سواری این هاچبک همانند تجربه ای که از دیگر سیتروئن های عرضه شده در ایران داریم نرم است و دامنه جابه جایی فنرها در دفع ضربات و کوبش ها و دست اندازهای بلند، بیشترین نرمی ممکن را برای سرنشینان مهیا می کند. در رانندگی شهری مصرف سوخت حتی تا رقم 5 لیتر در هر 100 کیلومتر هم پایین آمد.

با ورود به بزرگراه امکان شتاب گیری برایمان مهیا شد و خودرو به سرعت به مدد موتور پرتوان و جعبه دنده با ضرایب کوتاه یکی پس از دیگری دنده ها را پر می کند به گونه ای که در همان آغاز حرکت پس از نگاه کردن به سرعت شمار خودرو و مشاهده رقم 130 تا 140 کیلومتر بر ساعت نظر تمامی اعضای گروه را به خود جلب کرده بود.

در مسیر به سمت اصفهان و خلوتی نسبی آن، با این که نم باران و باد مخالف وجود داشت اما سیتروئن C3 با رسیدن به سرعت های بالای 180 کیلومتر بر ساعت خود را به عنوان یکی از سریع ترین خودروهای آینده بازار مطرح کرد.

در مسیر پر و پیچ و خم به سمت روستای ابیانه فرصت خوبی برای به چالش کشیدن C3 را به ما می دهد.

همانند دیگر خودروهای فرانسوی فرمان اطلاعات چندان زیادی را از محور جلوی خودرو به راننده نمی دهد و نرمی تعلیق نیز در این زمینه امکان بازی بدنه را بیش از پیش فراهم می کند.

در واقع در این جا همانند گذشته ما با یک خودروی فرانسوی طرف هستیم و سیتروئن همانند سابق از سیستم تعلیق نرم تری به نسبت خواهر خود یعنی پژو برخوردار است.

تعلیق عقب خودرو از نوع چند بازویی موسوم به مولتی لینک نیست و یک اکسل یک تکه به همراه بازوی پایه کوتاه است به همین دلیل سرنشینان عقبی به مقدار بیشتری ضربات وارده به اتاق را حس خواهند کرد.

سیتروئن سبک رانندگی متفاوتی را به نسبت رقبای آلمانی عرضه می کند و نبود پدال شیفتر پشت فرمان نیز گواه این امر است اما به طور کلی کیفیت هندلینگ و پایداری خودرو در سطح بالایی ارزیابی می شود.

با رانندگی پرفشار ترمز خودرو دچار کاهش قدرت محصوصی نشد و همانند دیگر اجزا عملکرد نرمی دارد.

پس از پایان روز اول خودمان و دیگر خبرنگاران دچار کمی تردید درباره C3 شده بودند و هنوز ارتباط کاملی را با C3 برقرار نکرده بودیم.

اما در روز دوم به شناخت بسیار بهتری نسبت به این هاچبک فرانسوی رسیدیم و با این که جایگاه نه چندان مناسب دسته دنده حس و حالی در حد و اندازه های دیگر بخش ها ندارد و می توان آن را به عنوان یکی از نقاط ضعف C3 بر شمرد. اما در پایان روز دوم اکثر خبرنگاران C3 را یک هاچبک دوست داشتنی یافتند.

در بازاری که اکثر خودروهای آن چندان حس و حال رانندگی مناسبی را عرضه نمی کنند و عملا شما با نشستن پشت فرمان آن ها لذت چندان زیادی از رانندگی با آن ها نمی برید، C3 نقش یک چشمه در کویر را در این بازه قیمتی بازی می کند.

در واقع C3 دارای شخصیتی است که از پیشینیانش به ارث برده، اما سیتروئن دست از تلاش برنداشته و سعی در حفظ ارزش های برند خود کرده است.

در حال حاضر شاید تنها رقیب این خودرو از نظر سگمنت، هیوندای i20 باشد که با قیمت پایین تری از C3 به فروش می رسد، اما کاملا مشخص و پر واضح است که توان رقابت با C3 را نخواهد داشت.

دیگر رقیب این خودرو نیز خواهرخوانده آن یعنی پژو 2008 خواهد بود که با توجه به این که مشتریان متفاوتی به نسبت C3 دارد، شاهد یک رقابت دوستانه بین C3 و 2008 در ایران خواهیم بود.

هنوز قیمت نهایی C3 مشخص نیست اما می توان انتظار داشت که این خودرو با قیمت 120 تا 130 میلیون تومان در صورت تثبیت شرایط فعلی عرضه خواهد شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • خواجوند
    خواجوند | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    قیمت شاید بالا باشه ولی ماشین خوبیه هم از نظر ابعاد و هم فنی و مصرف برای ترافیک های امروزی عالیه

  • mr.arash
    mr.arash | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

    قیمت خیلی بالا هستش و پول ما بی ارزش

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی