ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بهره‌برداری از فاز اول دولت همراه؛ ارائه ۵۵ خدمت در قالب یک اپلیکیشن

امروز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسب روز ارتباطات، بالاخره و پس از تاخیری حدوداً یک ساله فاز نخست پروژه «دولت همراه» را به بهره‌برداری رساند و اکنون کاربران قادر هستند با دریافت یک ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۸

امروز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسب روز ارتباطات، بالاخره و پس از تاخیری حدوداً یک ساله فاز نخست پروژه «دولت همراه» را به بهره‌برداری رساند و اکنون کاربران قادر هستند با دریافت یک اپلیکیشن به ۵۵ خدمت که از سوی دولت ارائه می‌شود دسترسی داشته باشند؛ بدون اینکه دیگر نیازی به مراجعه حضوری به برخی از ارگان‌ها باشد.

«رسول سرائیان»، رییس سازمان فناوری اطلاعات با اعلام این خبر از نقشه راه این سازمان نیز پرده برداشت. به گفته سرائیان، پس از دولت الکترونیک و دولت همراه، نوبت به دولت باز و دولت هوشمند خواهد رسید.

وی در خصوص دولت همراه که امروز فاز نخست آن به بهره‌برداری رسید، گفت که این سرویس از طریق سه درگاه USSD، اپلیکیشن و پیامک در اختیار کاربران خواهد بود. برخی از خدماتی که کاربر این سرویس دریافت می‌کند، آخرین سابقه دستمزد و بیمه از تامین اجتماعی، استعلام اطلاعات بیمه از بیمه مرکزی، بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی از سازمان مالیات و دریافت خدمات از اپراتورهای مخابراتی مانند همراه اول، ایرانسل و رایتل خواهد بود. رییس سازمان فناوری اطلاعات در این مراسم گفت:

«می توان با خدمات دولت همراه در ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز خدمات را دریافت کرد. به این شکل همه مردم با یک درگاه آشنا شده و تعداد زیاد درگاه‌ها از بین می‌روند.»

اولین بار بحث دولت همراه در دی ماه ۹۵ مطرح شد که فاز صفر آن جهت ایجاد زیرساخت در شهریور ۹۶ آماده شد. حال در اردیبهشت ۹۷ فاز اول با ۵۵ خدمت به بهره‌برداری رسید و فاز دوم آن در شهریور سال جاری همزمان با هفته دولت سرویس‌های جدیدی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. اما در فاز دوم، تعداد این سرویس‌ها به چند عدد خواهد رسید و این پروژه تا چه حد جلو خواهد رفت؟

رسول سرائیان، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفتگو با دیجیاتو و در پاسخ به همین پرسش می‌گوید:

«این سوالی است که پاسخ آن برای خود ما هم بسیار مهم است. در دولت همراه، ما نقش واسط بین شما، گوشی موبایل و ارگان مربوطه را بازی می‌کنیم. باید سایر دستگاه‌ها همکاری کنند اما نهایت تلاش خود را می‌کنیم تا ۵۵ خدمت را تا شهریور ۹۷ دو برابر کنیم. این هدفی است که ما دنبال می‌کنیم اما اینکه چقدر موفق باشیم، بستگی به تعامل مستقیم دستگاه‌ها با ما دارد.

اکنون با دستگاه‌های مختلف وارد مذاکره می‌شویم. ابتدا مذاکرات فرآیندی و سپس مذاکرات فنی را پیش می‌بریم. علاقه‌مندیم تعداد این خدمات را هرچه بیشتر کنیم اما واقعیت این است که بخش اعظم این کار، در گروی همکاری دیگران با ماست.»

جهرمی وزیر ارتباطات نیز در این مراسم با انتقاد از کپی کردن کارت‌های هوشمند ملی، گفت که دولت همراه می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد:

«دولت همراه یک اقدام فنی نیست بلکه یک اقدام اجرایی در بدنه دستگاه‌های دولت است. ایده ما این بود که دولت را بر روی گوشی‌های مردم بیاوریم. بزرگترین ویژگی دولت همراه این است که به صورت سفارشی با شما صحبت میکنداحراز هویت میشوید و برای مثال با خدمات وزارت ارتباطات میتوانید همه سیمکارت‌های خودتان را ببینید؛ همانجا تغییر آدرس، خدمات بیمه و تمام خدماتی که دولت به شما میدهد به صورت سفارشی سازی شده در اختیار شماست. دیگر کسی به شما نمی‌گوید از کارت هوشمندتان کپی بگیرید و به ما بدهید

سایت دولت همراه از این آدرس قابل دسترسی است و اپلیکیشن‌ آن نیز در تمام مارکت‌های نرم‌افزاری ایرانی قرار گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • OLD
    OLD | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

    سلام دوستان دیجیاتویی ♥
    من تازه عضو سایت شدم اما سالیان سال پس از سرگذشت غم انگیز سایت خوبی مثل نارنجی اخبار تکنولوژی رو از این اینجا هم برررسی میکردم

    مدتی کاربر سایت رقیب بودم. که این سایت بدلیل سایت های کثیف خودش و ممیزی و سانسور کردن کامنت ها دست خودش رو برای کابرهاش رو کرد.
    خیلی از کابرهاش ریزش کردن و کمتر کسی اخبار رو از اونجا دنبال میکنه. این بهترین فرصت هست برای دیجیاتو که با اعمال ساسیت های درست در آزادی در کامنت های کاربرها این اجازه رو بده کاربرها هر نظری که دارن بدون تاخیر در سایت منتشر بشه و هر نظراتشون رو به بحث بزارن ...سایت دیجیاتو از نظر علم ودانش و سرعت عمل خبرنگاری از هر سایت دیگه ای تو ایران سرتره منتهی همین موردی که گفتم رو باید پیاده سازی کنه و همچنین دستی به قالب و سر روی سایتش بکشه مطمنم میتونید رتبه یک ایران توی اخبار تکنولوژی بشید فقط فرصت پیش اومده ریزش سایت کاربرای رقیب رو که عرض کردم نادیده نگیرید که کاربرا بیان اینجا.
    مرسی که هستید

    • herogame
      herogame | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

      منم پارسال بود تقریبا اومدم اینور ولی دلخوش به این مقدار نباش ? اینجا هم دست کمی از اونجا نداره، باید به فکر یه جای دیگه باشیم

      • محمدی
        محمدی | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

        من زومیت نمی رم. چون کیفیت مقالش افت کرده بعد تقصیر ی عده بود که زیاد از حد چرت پرت گفتن

    • hmasroor
      hmasroor | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

      متاسفانه تعریفی از آزادی بیان تو هیچ یک از رسانه های ایرانی وجود نداره حالا چه میخواد دیجیاتو باشه چه زومیت.
      حتی دیجی کالا هم نظراتشو سانسور میکنه چه برسه به اینجا.
      نظر منفی درباره یه تلویزیون سامسونگ گذاشتم تایید نکرد اما همون تلویزیون آمدم پایینتر دیدم یکی که راضیه به کسایی که از تلویزیون راضی نبودن تو نظرش توهینم کرده ولی تایید شده!!!
      هنوز که هنوزه از تلویزیون مذکور راضی نیستم و کلی دلیل برای عدم رضایتم دارم ولی 3 بارم سیریش شدم نظرمو با نگارش های مختلف و حتی دفعه آخر با ادبیات چابلوسانه هم نوشتم اما بازم تایید نشد چرا چون هر سه بار به اون نکته منفی تلویزیون اشاره میکردم.

  • delta7
    delta7 | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

    یه برنامه جاسوسی دیگه
    این همه دسترسی میخواد چیکار؟؟

    ir.hami.gov.permission.C2D_MESSAGE
    دریافت اطلاعات از اینترنت
    ممانعت از به خواب رفتن دستگاه
    کنترل لرزش
    دوربین
    خواندن وضعیت تلفن و شناسه
    دریافت پیام‌های نوشتاری (پیامک)
    تغییر یا حذف محتویات کارت حافظه
    خواندن کارت حافظه
    مشاهدهٔ اتصالات شبکه
    دسترسی کامل به اینترنت
    موقعیت مکانی دقیق (مبتنی بر GPS و شبکه)
    ضبط صدا

    • herogame
      herogame | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

      پروژه مسنجر بومی با شکست مواجه شده الان یادشون افتاد دولت الکترونیک قرار بود راه بندازن همونو بجای مسنجر دارن فرو میکنن به ملت، وگرنه سایتشم درست میکردن از طریق سایت هم بشه کار کرد نه اینکه فقط اپش ساخته بشه اونم با دسترسی کامل از گوشی و سرویس هاش

مطالب پیشنهادی